Technologia
Tworzenie settingu i atmosfery to dla nas bardzo istotne kwestie. Staramy się konstruować światy, które – mimo iż fantastyczne – będą wiarygodne. Aby tego dokonać, próbujemy tworzyć ludzi, kultury i konflikty, które są jednocześnie silnie zdefiniowane i mocno ze sobą powiązane. Obserwując dyskusje społeczności naszego projektu, zauważyliśmy, że dwa powracające pytania o szczegóły dotyczą natury dusz i technologii.
– Josh Sawyer
Poziom technologiczny
Stan technologiczny świata Pillars of Eternity różni się w zależności od danej kultury. Chociaż niektóre odległe cywilizacje są wciąż w epoce zbliżonej do epoki kamienia czy epoki brązu, większe cywilizacje dotarły technologicznie do epoki podobnej późnemu średniowieczu. Najbardziej agresywne i najsilniejsze cywilizacje pod względem technologicznym są w bliskiej fazie czegoś, co mogłoby być naszymi czasami nowożytnymi, nawet jeżeli nie przechodzą zmian kulturowych jak w przypadku renesansu.
Dla największych cywilizacji oznacza to, że wszystkie z nadrzędnych uzbrojeń średniowiecznej sztuki wojennej osiągnęły wysoki stan rozwoju: pełne komplety przegubowej zbroi płytowej, różnorodność mieczy, młotów wojennych, broni drzewcowych, długich łuków, kusz i zaawansowanego sprzętu oblężniczego. W dziedzinie architektury kultury te zastosowały technologie zbliżone do ziemskich struktur gotyckich, pozwalając im tworzyć niebosiężne pionowe budowle.
Do najnowszych zastosowań technologicznych na świecie należą oceaniczne okręty stylowo podobne do karraków [typ trzymasztowego, rzadziej czteromasztowego statku żaglowego, rozwinięty w krajach śródziemnomorskich w XV wieku – przyp. Darnath, źródło: wikipedia] oraz broń palna (warto zauważyć, że technologicznie brakuje drukarni). Kultury dysponujące dużą flotą i szlakami handlowymi eksplorują świat, co prowadzi do kontaktów z nieznanymi wcześniej obszarami i społecznościami oraz osiedlania się na nowych ziemiach. Mimo intensywnych poszukiwań podróżników, awanturniczą eksplorację o dalekim zasięgu ograniczają monstrualne oceaniczne stwory, które stanowią śmiertelne, z pozoru niepokonane zagrożenie dla nawet najtęższych, najlepiej uzbrojonych okrętów.
Broń palna należy do odmiany jednostrzałowej. Postrzegane raczej jako zaawansowane ciekawostki, bronie te rzadko stanowią wyposażenie jednostek wojskowych. Długie przeładowania są zbytnim ciężarem w walkach przeciw wrogom zbyt monstrualnym, by paść po jednym wystrzale, wrogom, którzy latają albo poruszają się z dużą prędkością, i wrogom posiadającym moc niewidzialności. Mimo to niektóre indywidualności trzymają przy sobie broń palną na jedną specyficzną okoliczność: penetrację tajemnej zasłony [ang. arcane veil], standardowej magicznej obrony czarodziei. Zasłona jest bardzo potężna, ale nie reaguje na pociski o wysokiej prędkości, generowane przez pistolety. W rezultacie większość magów, którzy polegali wcześniej na zasłonie korzysta z dodatkowych sposobów obrony w postaci tradycyjnej zbroi.
Wiedza medyczna
W świecie Eternity rozwój medycyny stoi na niskim poziomie. Brak w nim też – w odróżnieniu od większości innych settingów fantasy – powszechnego dostępu do magii leczniczej. Znane rozwiązania wywodzą się głównie z ludowych wierzeń i w najlepszym wypadku po prostu nie szkodzą. Choć magia oparta na doskonaleniu duszy od wieków pomaga wielkim cywilizacjom unikać wyniszczających pandemii, a co zdolniejszym adeptom pozwala z czasem nauczyć się przezwyciężać choroby, nie istnieje żadne szybkie magiczne remedium na wszystkie bolączki. Większość śmiertelników żyje i umiera w całkiem zwyczajny sposób – o ile sami nie wyruszą na poszukiwanie kłopotów.
Na podstawie: Josh Sawyer o duszach i technologii; Życie i śmierć w Dyrwood