Labirynt Raveli
Dostęp do Czarnokolcego Labiryntu wymaga wiedzy, portalu i klucza.
- Wiedzę uzyskamy od Quella w prywatnym sensorium Miejskiego Gmachu Rozrywki. W zamian za Quasita z czekolady (przedmiot z półki sklepu Vrisziki) wyjawi nam, że Pani Bólu uwięziła nocną wiedźmę w swoim labiryncie. Aby się do niego dostać, musimy znaleźć odpowiedni portal i klucz, który jest cząstką Raveli Szaradnej.
- Portal znajduje się w Wielkiej Kuźni, ale zanim go odbierzemy, musimy udać się do kwater sypialnych Miejskiego Gmachu Rozrywki, gdzie znajdziemy dwunastościan. Łamigłówkę rozszyfrujemy, poznając język Uyo, w czym pomoże nam Finam Lingwista. Kiedy otworzymy dwunastościan, otrzymamy zapis uprawniający nas do odbioru kwitu Bogowców od Adwokata Iannisa. Kwit wymienimy w Wielkiej Kuźni na składany portal.
- Klucz jest cząstką Raveli, a w tym wypadku stanowi go krew jej córki, Kesai-Serris. Informację tę poznamy dopiero po ukończeniu zadań dla Dolory i Ecco, chociaż Kesai będzie tej wieści zaprzeczać. Zmuszeni będziemy porozmawiać z Julią, a następnie z Kimasxi, od której dowiemy się, że jest przyrodnią siostrą Kesai-Serris – mają wspólnego ojca. Córka Raveli nie będzie chciała w to początkowo wierzyć, ale skontaktuje się ze swoim ojcem, który wyjawi jej prawdę. Kesai przeleje swoją krew na chusteczkę, o ile ją posiadamy (przedmiot znajdziemy w różnych częściach Przybytku, w domu Finama lub w kwaterach sypialnych Gmachu).
Kiedy będziesz już w posiadaniu składanego portalu i zakrwawionej chusteczki, użyj tego pierwszego przedmiotu, a przeniesiesz się do Labiryntu Raveli. Do Miasta Drzwi zbyt szybko nie powrócisz, więc warto w razie możliwości domknąć niedokończone sprawy.
[1] Wraz ze swoją drużyną pojawisz się u progu labiryntu. Głównymi przeciwnikami w czarnokolcym lochu Raveli są trigity – obdarzone świadomością drzewa. Twoim podstawowym celem jest odnalezienie serca lochu, w którym przebywa wiedźma. Nie będzie to kłopotliwe – labirynt nie jest zawiły i prędzej czy później odnajdziesz Ravelę.
[2] Ravela Szaradna to pulchna staruszka z zakrzywionym nosem i siwym warkoczem. Za jej niepozornym wyglądem skrywa się potężna moc, zdolna odebrać ciału śmiertelność.
Konwersacja z Ravelą rozsunie przed nami zasłony tajemnic. Dowiemy się interesujących rzeczy na swój temat, poznamy lepiej naszych towarzyszy, zrozumiemy klątwę Bezimiennego – bądźmy więc uważni i słuchajmy cierpliwie odpowiedzi wiedźmy.
- Największe doświadczenie i wiedzę uzyskasz od Raveli, traktując ją z należytym szacunkiem i często jej schlebiając. Warto przed rozmową wesprzeć się przedmiotami i tatuażami, które zwiększą naszą charyzmę (tak by przekroczyła próg 16 punktów). Na różnych etapach rozmowy istotna będzie też inteligencja (17+) i mądrość bohatera (16+).
Najważniejsze fragmenty naszej rozmowy z Ravelą dotyczyć będą:
- Śmiertelności – to właśnie nocna wiedźma odebrała nam śmiertelność. Rozdzieliła to, czego rozdzielać nie wolno, i dlatego Bezimienny nie może umrzeć śmiercią ostateczną. Za każdym razem, kiedy ktoś zadaje mu śmiertelny cios, niewinna istota w Wieloświecie płaci cenę za jego dalszy żywot. Ravela opowie nam o uwięzionym niebianinie, który wie, gdzie przebywa nasza śmiertelność.
- Wcieleń Raveli – poznamy trzy wcielenia Raveli: Ei-Vene, Mebbet i Martę Szwaczkę. Wszystkie mogliśmy już spotkać, podróżując po Mieście Drzwi.
- Jeśli podziękujemy Raveli za pomoc, której udzieliła nam Mebbet, nocna wiedźma przekaże nam jeszcze jedną lekcję. Warunkiem jest podanie jej odpowiedzi podobnej do tej, której udzieliliśmy Mebbet, gdy zapytała nas, dlaczego chcemy nauczyć się Sztuki (magii). Odpowiedź „ponieważ chcę wiedzieć” zwiększy naszą inteligencję o 1, „ponieważ mogę tego potrzebować, aby rozwikłać tajemnicę tego, kim jestem” wzmocni o 1 naszą mądrość, a „ponieważ potrzebuję mocy” zwiększy trwale oba te atrybuty.
- Jeśli podziękujemy Raveli za pomoc, której udzieliła nam Ei-Vene, nocna wiedźma (podobnie jak jej wcielenie z Kostnicy) zszyje nasze rany, zwiększając nam zdrowie o 3 punkty.
- Jeśli podziękujemy Raveli za pomocą udzieloną przez Martę Szwaczkę, wiedźma wyciągnie z nas Jelitową Filakterię, przedmiot zwiększający punkty życia o 9 i wzmacniający klasę pancerza o 2.
- Uwięzienia przez Panią Bólu – zapytana o to, jak wylądowała w labiryncie, Ravela stwierdzi, że próbowała uwolnić milczącą władczynię Sigil z rzekomej niewoli, którą narzuca na nią Miasto Drzwi. Wiedźma chciała „rozerwać” Sigil na strzępy, ale została wtrącona do labiryntu, zanim do tego doszło.
- Śledząc tok tej rozmowy, będziemy mieli możliwość (przy inteligencji i mądrości 16+) zapytać ją, czy kierował nią podobny powód, gdy uwalniała nasze ciało od narzuconej śmiertelności. Nie będzie skora zagłębiać się w ten temat, ale odda nam swój siwy włos, który aktywuje portal do sekretnego ogrodu wiedźmy [4].
- Nauki Sztuki (lub inaczej mówiąc magii) – jeśli Bezimienny jest magiem lub posiada odpowiednią moc perswazji (charyzma 12+), Ravela podzieli się z nim wiedzą o sztuce, dzięki czemu uzyskamy:
- Czarnokolce nasiona (przedmiot umożliwi nam naukę zaklęcia „czarnokolce przekleństwo” – czar będziemy mogli rzucić również po prostu używając przedmiotu).
- W zależności od poziomu inteligencji i specjalizacji maga (pierwsza lub druga) otrzymamy od jednej do sześciu sztuk nasion.
- Najwyższa nagroda czeka nas, jeśli Bezimienny ma dwa poziomy specjalizacji (awansował na 7 i 12 poziomie maga): otrzymamy sześć nasion, 120 000 PD i czarnokolcy amulet (przywołuje czar „czarnokolca tarcza”).
- Daru Raveli – kiedy już zdecydujemy się kończyć rozmowę, wiedźma pozwoli nam ujrzeć naturę Wieloświata.
- Dar, który od niej otrzymamy, zależy od liczby pochwał, które otrzymała od nas w trakcie rozmowy: za 1-6 pochwał otrzymamy 90 000 PD i +1 do mądrości; przy 7-10 możemy liczyć na 120 000 PD i +1 do mądrości.
- Jeśli bohater schlebiał jej ponad 11 razy, jego mądrość zwiększy się o 2 punkty. Zyska też 180 000 PD.
Niezależnie od przebiegu rozmowy nie opuścimy labiryntu bez walki z Ravelą. Wiedźma wykorzysta swoją moc i magię czarnokolcego labiryntu, by powstrzymać nas przed ucieczką. Zawalczymy nie tylko z nocną wiedźmą, ale również z jej trigitami.
- Ze zwłok Raveli Szaradnej podniesiemy Paznokieć Raveli (unikat, artefakt), amulet serca, czarnokolcy amulet, Czarcie Oko Kalem-Dara (mniejszy artefakt) oraz zwój czarnej kuli.
- Po śmierci Raveli w labiryncie zaroi się od cieni. Do walki wkroczą też trigity, więc ucieczka nie będzie należała do najłatwiejszych. Jeśli w trakcie rozmowy uzyskaliśmy od wiedźmy jej siwy włos, otworzymy nim specjalny portal do tajemnego ogrodu [3].
[3] Do aktywacji portalu potrzebny jest siwy włos Raveli.
[4] Każdą z gałązek w ogrodzie możemy połączyć z czarnokolcym nasieniem, tworząc w ten sposób różdżkę przywołującą zaklęcia czarnokolcej tarczy i przekleństwa. Każdego tak uzyskanego przedmiotu możemy użyć określoną liczbę razy (9 ładunków przy inteligencji 1-15, 33 ładunki przy inteligencji 16+, a jeśli nauczyliśmy od Raveli Sztuki, każda różdżka będzie miała od 66 (int 1-15) do 99 ładunków (int 16+).
Zachowaj jedno czarnokolce nasiono.
Po powrocie do Miasta Drzwi możemy je wręczyć umierającej Mebbet.
[5] Po pokonaniu Raveli Szaradnej portal przeniesie nas do Klątwy, kolejnego celu podróży zbliżającego nas do ostatecznej konfrontacji.
Po opuszczeniu labiryntu zobaczymy scenę z niedawnego pola bitwy. Do wciąż żywej wiedźmy przybędzie tajemnicza istota. Dojdzie do rozmowy między bohaterami, która zakończy się walką.
Ravela zginie, tym razem ostatecznie.