Tworzenie bohatera
Klasa postaci – wojownik, mag czy złodziej?
Klasa postaci w Planescape: Torment ma wpływ nie tylko na rozgrywkę, ale również na toczące się w grze rozmowy. Nasz bohater może na przykład zwiększyć potencjał towarzyszy o podobnej do siebie klasie postaci (ucząc ich umiejętności).
Większość poradników zasugeruje wam wybór maga jako najbardziej wartościowej klasy postaci – ma to związek z ogromnym znaczeniem cech mądrości i inteligencji, które potrafią odblokować ciekawe opcje dialogowe i wspomnienia bohatera. Sami sugerujemy jednak wybrać taką klasę, która najbardziej odpowiada waszemu stylowi gry.
Bezimienny rozpocznie grę jako wojownik – w trakcie przygody będzie mógł wyspecjalizować się w klasie maga i złodzieja. Co więcej, klasę będzie mógł zmienić (nie jest to część trwała).
Jak wygląda rozgrywka każdą z klas?
Zacznijmy od podstawowych kwestii, poczynając od estetyki:
- Bezimienny jest przypakowanym twardzielem, który na każdej niemal grafice dźwiga ciężki dwuręczny topór. Nie wygląda z pozoru jak bohater, który świetnie się skrada, i nie nosi magicznych szat. Co więcej, w grze ekwipunek jest znacząco ograniczony (nie ma elementów wyposażenia, które znacząco zmieniają wygląd, nie licząc np. kosmetycznych szat Grabarza).
- Nie znaczy to, że Bezimienny fabularnie jest mało zwinny lub nie posiada potencjału magicznego. Przeciwnie: od strony fabularnej łatwe poznawanie różnych klas postaci, jak również przyswajanie wiedzy magicznej, tajników fechtunku czy umiejętności złodziejskich jest fantastycznie wyjaśnione, dlatego nie martwcie się, że gracie „wielkim twardzielem”, do którego nie pasuje skradanie się lub rzucanie czarów.
Specjalizacje
Bezimienny otrzyma na 7. i 12. poziomie bonus zależny od klasy postaci. Bonus ten przysługuje nam tylko raz (oznacza to, że nie możemy otrzymać go zarówno dla maga, jak i wojownika).
Wojownik
- Nacisk na atrybuty: siła, mądrość.
- Może korzystać z dowolnej broni i specjalizować się w posługiwaniu się dowolną bronią (ponad poziom 1).
- Do poziomu 9. włącznie otrzymuje 10 punktów życia na poziom, następnie 3 punkty życia na poziom.
- Otrzymuje -1 do TraK0 na poziom.
Specjalizacja
Poziom | Bonus |
7 | +1 do siły, możliwość osiągnięcia 4. poziomu specjalisty w posługiwaniu się bronią danego typu |
12 | +1 do siły, +1 do kondycji, + 3 punkty życia, możliwość osiągnięcia 5. poziomu specjalisty w posługiwaniu się bronią danego typu |
Grając wojownikiem, większość walki będziemy spędzać na pierwszej linii frontu, dźwigając ciężką dwuręczną broń (w grze nie ma tarcz). Oprócz Bezimiennego w drużynie będzie mogło zagościć dwóch innych wojowników (Morte i Vhailor) oraz jeden wieloklasowiec (Dak’kon – mag / wojownik). Każda z tych postaci posiada swój własny, spersonalizowany zestaw broni, więc nie musimy się obawiać konfliktów w kwestii dysponowania zdobytym orężem.
Nauczyciele
W uczeniu się fachu wojownika może pomóc nam kilku bohaterów:
Dak’kon (po przyłączeniu), Porfirion (przebywający w północno-zachodnim Ulu), Korur z Niższej Dzielnicy, Qui-Sai (Miejski Gmach Rozrywki), Marquez (Klątwa).
Mag
- Nacisk na atrybuty: inteligencja, mądrość.
- Może dzierżyć tylko sztylety.
- Awans wymaga większej liczby punktów doświadczenia niż w przypadku innych klas.
- Otrzymuje 4 punkty życia na poziom do 10 włącznie, następnie 1 punkt życia na poziom.
- Może rzucać zaklęcia.
Specjalizacja
Poziom | Bonus |
7 | +1 do inteligencji |
12 | +2 do inteligencji, +1 do mądrości, +5 do wiedzy |
Mag ma największy potencjał bojowy ze wszystkich dostępnych klas. Doświadczony może samotnie zmieść z powierzchni ziemi swoich wrogów. Dodatkowym smaczkiem w graniu magiem są wyjątkowe zaklęcia z niesamowicie długimi animacjami (obejrzycie je tutaj).
Do drużyny będziemy mogli przyjąć jednego „czystego” maga (Ignus) oraz wieloklasowca (Dak’kon – mag / wojownik). Podobnie jak w przypadku wojowników nasi czarodzieje będą nosili całkowicie inne uzbrojenie (pancerze i bronie są unikalne dla każdej postaci).
Nauczyciele
W zostaniu magiem pomoże nam Stara Mebbet mieszkająca na Placu Szmaciarzy. Znachorka może nas wyszkolić – zanim to jednak zrobi, przetestuje naszą cierpliwość, prosząc nas o przyniesienie kilku przedmiotów:
- Mebbet wręczy nam czarnokolce nasiona i poprosi nas o zdobycie dla niej większej ich ilości. Jeśli udamy się na plac targowy, tamtejsi handlarze zaprzeczą, jakoby kiedykolwiek widzieli podobne nasiona. Możemy udać się do Opłakującego Drzewa, który wyjaśni nam, że siła woli potrafi kształtować materię – jeśli skoncentrujemy się na czarnokolcym nasionie, przyśpieszymy jego wzrost i będziemy mogli wrócić do Mebbet.
- Mebbet wyśle nas po pranie, które zleciła Giskorlowi (w tym celu ponownie musimy się udać na plac targowy);
- Ostatnim życzeniem Mebbet jest przyniesienie atramentu od Kossah-Dżai (również znajdującej się na placu targowym), która skieruje nas do Meir’am, ponieważ sama nie będzie miała takiego towaru. Meir’am natomiast sprzeda nam atrament jeśli będziemy mieli odpowiedni pojemnik – porozmawiajmy więc z pobliskimi sprzedawcami, kupmy od nich kufel i wróćmy do Meir’am. Gdy zdobędziemy już kufel z atramentem, udajmy się na powrót do Mebbet.
Po ukończeniu wszystkich zadań Mebbet wyszkoli nas na maga. Jeśli twoja inteligencja lub mądrość wynosi więcej niż 14+ punktów, zrozumiesz, że wszystkie te próby były częścią treningu. Mebbet wykorzysta tusz i materiał, który zabraliśmy od Giskorla, i stworzy z nich naszą księgę zaklęć (5000 PD).
Profesję maga możemy zmienić na różnych etapach przygody (skacząc między wojownikiem a złodziejem). Jeśli zdecydujemy się wrócić do rzucania zaklęć, pomoże nam w tym Dak’kon (towarzysz), Mebbet (Plac Szmaciarzy), Sebastion (Niższa Dzielnica), Pani Thorncombe (Miejski Gmach Rozrywki) lub Kitla (Klątwa).
Złodziej
- Nacisk na atrybuty: zręczność, mądrość.
- Ograniczony do noszenia sztyletów, naręcznych sztyletów, broni jednoręcznej.
- Otrzymuje 20 punktów na poziom do zainwestowania w unikalne umiejętności złodziejskie.
- Awans na poziom wymaga mniejszej ilości doświadczenia.
- Otrzymuje 6 punktów życia na poziom do 10 włącznie, następnie 2 punkty na poziom.
Specjalizacja
Poziom | Bonus |
7 | +1 do zręczności |
12 | +2 do zręczności, +1 do szczęścia |
Złodziej w Planescape: Torment walczy, skradając się na tyły wroga i atakując z zaskoczenia. W trakcie walki ma do dyspozycji wyłącznie broń na bliski dystans (nie ma kusz, łuków, proc). Ponadto może dokonywać kradzieży kieszonkowej, otwierać zamki, wykrywać pułapki i kryć się w cieniu.
W drużynie do dyspozycji mamy jedną bohaterkę wyspecjalizowaną w fachu złodzieja (Anna Spośród Cieni).
Nauczyciele
Fachu złodzieja najwcześniej nauczy nas Kościszczur przebywający na Placu Szmaciarzy. Jeśli zmienimy klasę, powrót do złodziejskiego fachu umożliwią nam niektórzy bohaterowie: Anna (towarzysz), Kościszczur, Lenny (Niższa Dzielnica), Eli Hawelok (Miejski Gmach Rozrywki), Nabat (Klątwa).