Porady ogólne

Niniejsza lista porad opisuje pewne części mechaniki i rozgrywki, których znajomość może być przydatna zarówno na początku, jak i w trakcie przygody. 

  • Bezimienny jest nieśmiertelny – śmierć bohatera nie jest ostateczna, chyba że dotyczy to konkretnych wydarzeń. Nie otrzymujesz żadnych kar ani ujemnych modyfikatorów.
  • Mądrość jest najważniejszym atrybutem bohatera. Zwiększa ilość zdobywanego doświadczenia (dzięki czemu bohater częściej awansuje) oraz ma wpływ na kształtowanie się wielu drzew dialogowych (i ich powodzenie). 
    • Począwszy od 13 punktów mądrości, do poziomu 25 zyskujemy bonus do doświadczenia o wartości 2-3%.
    • Dla przykładu, 13 punktów mądrości zwiększa nasze doświadczenie o 2%, 14 o 5%, 15 o 8%, 16 o 10% itd.
    • Na poziomie 25 (maksymalny) doświadczenie zwiększa się o 35%.
  • Wiele potężnych przedmiotów i artefaktów dostępnych jest wyłącznie pod określonymi warunkami. Np. niektóre z elementów uzbrojenia dostępne są tylko wówczas, gdy postać ma charakter praworządny dobry lub zły.
  • W trakcie gry nie zostaniemy poinformowani, czy decyzja bohatera skierowała nas na złą czy na dobrą ścieżkę charakteru. Warto więc przyjąć, że postać o charakterze dobrym nie kłamie, nie łamie danych obietnic i nie zabija niewinnych. Postacie złe natomiast wręcz przeciwnie: są bezczelne, wulgarne, gotowe poświęcić swoich towarzyszy w imię władzy.
  • Większość przedmiotów można sprzedać lub wyrzucić – warto jednak trzymać w ekwipunku nawet pozornie niepotrzebne przedmioty, np. pojedynczą stertę rupieci, kulę z brązu, klucze.
  • U Upadłego możesz zakupić tatuaże, których różnorodność zwiększa się w trakcie przygody. Dabus przelewa na twoje ciało wspomnienia przeszłych przygód lub towarzyszy, warto więc raz na jakiś czas zajrzeć do jego salonu.
Tatuaż doznaniaTen tatuaż wyostrza zmysły postaci. Efektem ubocznym jego działania jest fakt, że nosząca go osoba może zadawać ciosy w szczególnie wrażliwe miejsca, zadając przeciwnikom więcej obrażeń. Niestety tatuaż wzmacnia też doznania bólu, tak więc jego posiadacz również otrzymuje więcej obrażeń.

+1 do obrażeń od wszystkich ataków
+5% do obrażeń od wszystkich fizycznych ataków
TraK0: +1
CzuciowiecPrzyłączenie się do Czuciowców
  • Doświadczenie zdobywane w grze jest rozdzielane pomiędzy wszystkich towarzyszy. Im większa liczba osób w drużynie, tym mniej doświadczenia na głowę. 
  • Staraj się często rozmawiać ze swoimi towarzyszami. Po każdym większym etapie przygody odblokowują się nowe opcje dialogowe. 
  • Bezimienny może nauczyć się wskrzeszania poległych od Deionarry – zjawy, którą spotkamy w Kostnicy. Jest to bardzo przydatna umiejętność, która pozwala nam przywracać do życia zmarłych towarzyszy.
  • Czerstwa Mary przebywająca w Ziemiach Umarłych może nauczyć nas umiejętności Gadaj-Kości-Opowieści. Umożliwia ona dialog z istotami umarłymi.
  • W trakcie przygody będziesz mógł przełączać się między klasami postaci: złodziejem, magiem i wojownikiem. Grę zaczniesz jako wojownik.
  • W grze znajdziemy dwie interesujące opcjonalne lokacje, w których będziemy mogli przetestować swoje umiejętności bojowe: PodSigil oraz Labirynt Modronów. W tym pierwszym co jakiś czas pojawiać się będą coraz potężniejsi wrogowie, drugi natomiast możemy dowolnie resetować i ustawiać w nim różne poziomy trudności.
  • Dwóch kompanów łatwo niechcący pominąć. W Labiryncie Modronów możemy znaleźć wyjątkowego sześciennego towarzysza – Nordoma, zaś w podziemiach Klątwy za portalem (bez drogi powrotu) czeka na nas Vhailor. Staraj się dokładnie badać wszystkie lokacje, zanim przejdziesz dalej.
  • W grze istnieje mnóstwo lokacji, w których możemy trwale zwiększyć nasze atrybuty – listę znajdziesz tutaj.
  • Przystąpienie do frakcji jest opcjonalne, ale ma swoje zalety. Grabarze (Emorik), Czuciowcy (Drzazga), Anarchiści (Konall) i Bogowcy (Keldor) udostępnią nam sklep z unikalnymi towarami.
  • W grze znajdziemy wiele pozornie bezużytecznych przedmiotów, które mogą się w pewnym momencie przydać: rupiecie, zwykłe chusteczki, ogony czaszkoszczurów. Zamiast je wywalać, możesz wykorzystać dowolny kontener jako schowek – sam z reguły wybieram jeden z wolnych kontenerów w pobliżu targowiska południowo-zachodniego Ula, zostawiając w nim zużyte klucze i przedmioty bez dużej wartości.
  • Przemieszczanie się między lokacjami będzie na początku trochę irytujące, ale z czasem, po odblokowaniu Niższej Dzielnicy, będziemy mogli podróżować po „mapie świata”.
  • Kradzież to świetny sposób na szybkie pozyskanie niezbędnych amuletów leczniczych. Pamiętaj jednak, że kradnąc choćby oręż, żaden z handlarzy nie zechce go od ciebie odkupić.