Język githzerai

Mowa githzerai opiera się na historii. Wszystko jest dla nas historią; metafora to potężne narzędzie, inspiruje w nas heroizm i powstrzymuje nas od złych uczynków. – Kii’na

Poprzez rozmowy z Dak’konem oraz innymi napotkanymi przez nas githzerai możemy nauczyć się kilku wyrażeń pochodzących z języka Ludu. Ich źródłem są przeważnie ważne wydarzenia i postacie historyczne oraz liczne przypowieści. Wiele pochodzi z Nieprzerwanego Kręgu Zerthimona. Dla githzerai istotną rolę odgrywa także poznawanie prawdziwej natury rzeczy oraz samych siebie, przez co w charakterystyczny sposób akcentują słowa związane z poznaniem i wiedzą.

„Elezpah na Górze”: O osobie dzielnej i odważnej.

„K’atzn’ii przy Bramie”: Dzięki pytaniom informacje może uzyskać nie tylko osoba, która je zadaje, ale także jej rozmówca.

K’atzn’ii była pielgrzymem githzerai, wędrowała po macierzystej sferze githzerai, Limbo, żeby „sprawdzić” dyscyplinę ludu. Pojawiała się w bramie każdego miasta githzerai i zadawała serie pytań. Odpowiedzi, które udzielali mieszkańcy, pozwalały jej poznać naturę githzerai, którzy mieszkali w tym mieście. A jednak, czego K’aztn’ii nie wiedziała, słysząc jej pytania mieszkańcy ci poznawali również jej naturę.

„Klejnot Try’ig’ora”: Określenie czegoś, co jest często chwalone, jednak naprawdę nie posiada wielkiej wartości.

„Muł z Penansk”: O kimś upartym, ślepym i nieznośnym.

„Nad światem nie może być dwóch niebios”: Odniesienie do wygłoszonego przez Zerthimona Oświadczenia o Dwóch Niebiosach, symbolizującego podział Ludu na githzerai i githyanki. Wyrażenie to mówi o niemożliwości współistnienia dwóch prawd lub poglądów.

„Napisać księgę Anarchów”: Odznaczać się wyjątkową mądrością.

„Oko Vilquara”: Wyrażenie nawiązujące do szpiega illithidów i zarazem zdrajcy githzerai wspomnianego w Czwartym Kręgu Zerthimona; podkreśla ono, że zdrada ta wynikła z zaślepienia Vilquara, który widział jedynie to, co chciał dostrzec – obiecaną mu nagrodę. Użycie tego sformułowania jest oskarżeniem rozmówcy o zdradę.

„Otwarte kredensy”: O hojnych ludziach mówi się, że „ich kredensy są otwarte”.

„Pozdrawiam cię, dzierżący-miecz”: Popularne pozdrowienie.

„Składam ci ukłon klanu Zerchai”: Inne popularne pozdrowienie. Należy na nie odpowiedzieć: „Zaszczyt to dla wędrowca”.

„Splątane jak korzenie Fri’hi”: O skomplikowanych sytuacjach lub problemach trudnych do rozwiązania.

„Stół Toryga”: Nawiązanie do gościnności i dobrej woli legendarnego bohatera githzerai. Powiedzenie „ucztować przy stole Toryga” wyraża wdzięczność wobec rozmówcy.

„Tonąca Ach’ali”: Właściwie, „pytanie, na które nie ma sensu odpowiadać”. Zwykle jest to sposób wyrażenia prośby, żeby dana osoba zadała bardziej konkretne pytanie, nie tak niekonkretne i bezcelowe.

Ach’ali to głupia, mityczna postać githzerai, która zgubiła się w Limbo i ledwie udało się jej uformować wokół siebie wyspę. Dryfując w materii chaosu spotkała wędrowca, który zaofiarował pomoc. Jednakże Ach’ali zadała tak wiele bezcelowych i niekonkretnych pytań o drogę do domu, że wyspa materii wokół niej rozpuściła się, a ona sama zatonęła w Limbo.

W grze usłyszymy różne wersje historii o utonięciu Ach’ali; jedną z nich może opowiedzieć nam Dak’kon, nieco inną zna Yves Opowiadaczka z Przybytku Zaspokajania Żądz Intelektualnych.

„Wybór T’cha”: Wyrażenie używane w odniesieniu do sytuacji niepozostawiającej żadnego wyboru.


Zapraszamy także na nasze forum, gdzie możecie zgłębić tajniki języków githzerai w fanowskim ujęciu Ghostera: Githmara • Padmarański