Reputacja

Postawy

Postawy to system reputacji, który wpływa na reakcję poszczególnych postaci na bohatera gracza, w oparciu o jego typ osobowości. Jest dziesięć typów osobowości i skłonność wobec każdego z nich obliczana jest na podstawie wypowiedzi bohatera gracza oraz sposobu radzenia sobie z ludźmi. Postawy uzupełniają system reputacji drużyny wobec poszczególnych lokacji/grup/frakcji.

Ogólny zarys

Ogólne zachowanie bohatera gracza wpływa na sposób, w jaki postrzega go świat. Nie ma odgórnej moralności decydującej o osądzie wobec niego. Innymi słowy, „dobra” postać może wpaść w równie wielkie tarapaty jak „zła” postać, w zależności od tego z kim ma do czynienia w danym momencie. Osobowości również nie są jednowymiarowe – bohater znany ze swojej uczciwości może również być znany z groźnego milczenia. Poprzez swoje zachowanie bohaterowie niezależni mogą okazywać, co sądzą o postaci gracza. Oznaczać to może cokolwiek, począwszy od dawania prezentów po atak bez ostrzeżenia.

Jest dziesięć typów osobowości, które w większości wzajemnie się wykluczają, ale nie są z założenia przeciwstawne, więc postać gracza może mieć mieszaną reputację. Wartości postaw zwiększają się głównie poprzez każdorazowe decyzje podejmowane podczas typowych interakcji oraz w mniejszym stopniu przez wybór sposobu wykonywania niektórych zadań. Obliczane są one osobno, więc zdobywanie punktów w jednej postawie nie wpływa na pozostałe.

W porównaniu z drużynowym systemem reputacji u poszczególnych społeczności/frakcji, mniej osób będzie reagować na postawy gracza i to tylko kiedy będą wyczulone na dany typ charakteru. Niemniej reakcje te będą silniejsze i pozwolą pojedynczym postaciom na wyrażanie osobistego stanowiska, które może być sprzeczne z tym głoszonym przez jej frakcję.

Przykład: Jeśli uratujesz wioskę poprzez zmasakrowanie bandytów i torturowanie ich wspólników, zakończone egzekucją ich przywódcy po wysłuchaniu jego błagań o łaskę, prawdopodobnie zostaniesz bardzo polubiony przez większość ludzi w wiosce (dodatnia reputacja w wiosce), ale dodatkowo zyskasz osobną reputację jako osoba okrutna i bezlitosna. Najwyższy kapłan ze świątyni boga łaski z tej samej wioski może nie zapałać do ciebie miłością.

Skłonności wpływają na to, jak ludzie do ciebie mówią oraz jak ciebie traktują, również poza sytuacjami, które doprowadziły do uzyskania danej reputacji.

Przykład: Bohater niezależny może po zapoznaniu zaprosić ciebie do drużyny, opierając się na twojej reputacji jako osoby wyjątkowo sprytnej (nawet jeśli w danej sytuacji nie wykażesz się zbytnim sprytem). Inna osoba może unikać wprowadzania ciebie w dyskusję o wierze, będąc przekonaną, że jesteś błaznem, który niczego nie potrafi wziąć na poważnie.

Ludzie będą reagować na ciebie pozytywnie bądź negatywnie w zależności od twojej osobistej reputacji, ale będą reagować tylko na jedną konkretną postawę. Jeśli masz kilka postaw na umiarkowanie wysokich poziomach, doświadczysz adekwatnych do nich rozproszonych reakcji, ale nie zobaczysz reakcji, które wymagają wielu punktów w danej reputacji. Możliwe jest zdobywanie punktów w każdej z nich, ale jest mało prawdopodobne, żeby więcej niż kilka reputacji było na tyle wysokich, by wywołać reakcje u wielu bohaterów niezależnych.

Bazowo opcje dialogowe, które wpłyną na twoją postawę, będą oznaczone odpowiednią nazwą z przodu (np. [Agresywny] Twoja agresywna odpowiedź). Wskazówki te można wyłączyć w standardowym trybie rozgrywki i są zawsze wyłączone w Trybie Eksperta.

Typy osobowości

Bohater gracz może mieć skłonność do jednego z dziesięciu typów osobowości:

  • Agresywny – narwany, odważny, niecierpliwy. Niektóre postaci będą sądzić, że lubisz prowokować walki i oznaczasz tylko kłopoty, ale inni będą cię podziwiać za wykazywanie inicjatywy, podejmowanie decyzji oraz że nie pozwalasz innym pomiatać sobą.
  • Życzliwy – dobroczynny, miły, miękki, słaby. Możesz być postrzegany jako miły dobroczyńca, ale niektórzy mogą ciebie uznać za słabego albo uznać, że będziesz pracować za darmo.
  • Sprytny – sarkastyczny, butny, zuchwały. Uzyskiwane za wybieranie impertynenckich/dowcipnych opcji dialogowych. Możesz być postrzegany jako mistrz obelg, ale niektórzy uznają cię za osobę, której nie powinno traktować się poważnie.
  • Okrutny – bezlitosny, sadystyczny, brutalny, surowy. Zdobywane za okrutne/bezlitosne czyny. Zazwyczaj nie przysporzy ci wielu przyjaciół, ale są ludzie którzy szanują (i/lub boją się) przemocy.
  • Stoicki – wstrzemięźliwy w osądzie, spokojny, prostoduszny. Zdobywane za bycie niewzruszonym/cichym podczas dialogu.
  • Żarliwy – fanatyczny, romantyczny, obsesyjny.
  • Dyplomatyczny – ostrożny, grzeczny, pełen kurtuazji. Zdobywane np. poprzez powstrzymanie się od wtrącania w cudzą kłótnię.
  • Uczciwy – prostolinijny, szczery, bezpośredni. Zdobywane za bycie prawdomównym, np. przyznanie się strażnikowi, że włamało się do mieszkania.
  • Oszukańczy – nieszczery, sprytny, skłonny do manipulacji.
  • Racjonalny – praktyczny, nieprzystępny, chłodny.

Zdobywanie postaw

Skłonności zwiększają się głównie poprzez słowa i czyny. Każda reputacja ma rangi albo tytuły, które odzwierciedlają, jak zachowywała się postać w długim okresie. Liczone są one osobno i zdobywanie punktów w jednej postawie nie wpływa na pozostałe.

Potrzebujesz odpowiedniej ilości punktów, aby osiągnąć daną rangę. Drobne wybory dają 1 punkt, średnie 3, a poważne 7.

Ranga 1

Ranga 2

Ranga 3

Ranga 4

Wymagana liczba punktów

4

12

25

45