Charakter
Charakter bohatera jest odzwierciedleniem czynów, których dokonuje podczas swojej przygody. Bezimienny rozpoczyna z charakterem prawdziwie neutralnym, ale w zależności od naszych działań może zejść na drogę bezprawia lub podążyć ścieżką sprawiedliwości.
W settingu Planescape charakter składa się z dwóch części: po jednej stronie mamy dobro i zło, po drugiej praworządność i chaotyczność. W centrum wszystkiego znajduje się neutralność.
- Ścieżka sprawiedliwości – charakter dobry
- Droga bezprawia – charakter zły
- Równowaga we wszystkim – charakter neutralny
- Praworządność – dobro ogółu
- Chaotyczność – dobro jednostki
Praworządność | Neutralność | Chaotyczność |
Praworządny Dobry | Neutralny Dobry | Chaotyczny Dobry |
Praworządny Neutralny | Prawdziwie Neutralny | Chaotyczny Neutralny |
Praworządny Zły | Neutralny Zły | Chaotyczny Zły |
Ścieżka sprawiedliwości – charakter dobry
Dobro w ogólnym znaczeniu oznacza szacunek dla życia, altruizm, gotowość poświęcenia się dla wyższego celu. Jeśli chcemy, by nasz bohater dążył do stania się dobrym, powinniśmy:
- pomagać innym, nie oczekując w zamian zapłaty,
- unikać czynów uznawanych za złe: mordu na niewinnych, gróźb,
- wspierać pieniężnie tych, którzy potrzebują pomocy,
- zwracać się do innych napotkanych bohaterów z empatią i zrozumieniem.
Przykłady dobrych czynów uwzględniają np. uwolnienie Angyara od kontraktu Grabarzy i nieżądanie za to zapłaty; bycie życzliwym i wdzięcznym za pomoc, której udzieli nam Mebbet; użyczenie Mochai pieniędzy na pokrycie długu w Gospodzie Pod Gorejącym Człekiem.
Droga bezprawia – charakter zły
Złe czyny najlepiej wyraża bezsensowna przemoc, brak współczucia, zastraszanie słabszych, kradzież, grabież, mord niewinnych. Jeśli chcemy skierować bohatera na ścieżkę zła:
- żądajmy od wszystkich zapłaty.
- wzbudzajmy w innych strach.
- wykazujmy brak poszanowania i szacunku dla wartości innych.
Przykłady złych czynów uwzględniają np. otrucie Mochai płynem do balsamowania; grożenie Vaxisowi; wyjawienie Akaście prawdy o Milczącym Królu; żądanie zapłaty za pomoc od Kradoka, Sev’Tai czy Opłakującego Es-Annon.
Równowaga we wszystkim – charakter neutralny
Istotom neutralnym śmierć niewinnych nie jest obojętna, ale nie są gotowe poświęcać się dla wyższych spraw. Wierzą, że ważna jest równowaga między praworządnością i chaosem.
Neutralność wymaga od Bezimiennego ostrożnego zrównoważenia czynów złych, dobrych, praworządnych i chaotycznych.
Praworządność – dobro ogółu
Prawo, porządek, praworządność wyrażona jest w wierze, że podporządkowanie się zasadom jest naturalną częścią życia każdej istoty. Praworządni bohaterowie dotrzymują słowa i dbają o przestrzeganie prawa – przynajmniej dopóki jest to sprawiedliwe.
Stając przed wyborem dobra jednostki lub dobra ogółu, bohater praworządny zawsze wybierze to drugie. W większości przypadków czyny praworządne są równoznaczne z dobrymi.
Podążając ścieżką praworządności, Bezimienny powinien:
- mówić prawdę i wystrzegać się kłamstw,
- dotrzymywać złożonych obietnic,
- unikać prowokowania postaci niezależnych (np. Mortego).
Ponadto dołączenie do frakcji Anarchistów lub Chaosytów może być traktowane jako działanie ściągające Bezimiennego w stronę charakteru chaotycznego. Stąd też lepiej unikać obu frakcji.
Chaotyczność – dobro jednostki
Chaos to przeciwieństwo prawa. Chaotyczność to wiara w to, że życie nie podlega żadnym zasadom, że wszystko jest przypadkowe i niczego nie da się przewidzieć. Dla tego typu bohaterów dotrzymywanie obietnic nie ma większego znaczenia, a kłamstwa zmieszane z prawdami mogą służyć konkretnym celom.
Czyny chaotyczne z reguły są równoznaczne z działaniami postaci złej, chociaż jest tu wiele wyjątków.
Podążając ścieżką chaotyczności, Bezimienny powinien:
- kłamać, blefować i używać podstępów,
- łamać obietnice,
- wykazywać się impulsywnością, prowokując Mortego.
Chaotyczni bohaterowie dobrze się czują we frakcjach Anarchistów i Chaosytów.
Charakter Sfer
Charakter ma też odzwierciedlenie w każdej ze Sfer Zewnętrznych. Sigil, zlokalizowane w centrum Krain Zewnętrznych, jest prawdziwie neutralne.
Sfery Zewnętrzne | ||||
Celestia | Dwutopia | Elizjum | Ziemie Bestii | Arborea |
Arkadia | Dobry | Ysgard | ||
Mechanus | Praworządny | Zewnętrze | Chaootyczny | Limbo |
Acheron | Zły | Pandemonium | ||
Baator | Gehenna | Szare Pustkowia | Tartar | Otchłań |
Więcej o Sferach Zewnętrznych przeczytasz w naszym projekcie mapy Zewnętrza.
Opisane przy pomocy artykułu „Alignment” (Tormet wiki).