O nas
Jesteśmy wortalem internetowym (rozumianym jako serwis o wąskim zakresie tematycznym) poświęconym tematyce Planescape: Torment, Planescape oraz powiązanych z nimi gier i systemów RPG. Wortal powstał 26 czerwca 2007 roku (pierwotnie pod domeną nieistniejącej już inicjatywy Phoenix zrzeszającej strony o tematyce RPG).
Samodzielnie utrzymujemy stronę oraz jej niezbędną infrastrukturę i zajmujemy się tłumaczeniami, publikacjami i systematyczną modernizacją serwisu. Długowieczność Grimuaru możemy zawdzięczyć niegasnącemu zainteresowaniu Planescape’em, jak również temu, że prowadząc i samodzielnie utrzymując wortal hobbystyczny, nie mamy żadnego ciśnienia, by pisać o tym, co niespecjalnie nas interesuje :)
Redakcja
- Mateusz „Darnath” – twórca i założyciel Wortalu, redaktor naczelny pełniący na Grimuarze rolę tłumacza, publicysty, programisty i projektanta (z zawodu hybryda dwóch ostatnich).
- Anna „Corpselight” – autorka tekstów, tłumaczeń i korekt. Miłośniczka high fantasy, małych piesków i koktajli warzywnych. Leśny włóczęga, z zawodu i zamiłowania tłumaczka.
- nieaktywnaKamila „black_cape” Regel – absolwentka lingwistyki, adeptka Gildii Anarchów i wędrowny rōnin. Interesują ją (c)RPG i gry niezależne, zwłaszcza te, które wykraczają poza prostą rozrywkę, na nowo definiując interaktywne medium.
- nieaktywnyRafał „Tharil” Malinowski – człowiek różnorodnych zainteresowań, od cRPG-ów i filozofii przez chemię przemysłową po MMA.
Stali współpracownicy
- Michael „Ronamis” Malkin – autor „Równiny Nieskończonych Portali”, ilustracji mapy Zewnętrza oraz wielu innych grafik zdobiących stronę. Artystyczne wsparcie niemal wszystkich projektów Grimuaru i niewyczerpana skarbnica wiedzy o Wieloświecie.
- Kamil „Wrathu” Kwiatkowski – pochodzi z Gorzowa Wielkopolskiego. Z zamiłowania muzyk występujący solo i w duecie Wrathu + Mała Fuzja, redaktor Trzynastego Schronu i LandsbergONu, autor recenzji, artykułów i opowiadań, montażysta, zawodowo związany z językiem angielskim, nauczyciel.
W długiej historii Grimuaru zapisało się wielu wspaniałych ludzi. Mimo że nie wszystkich pamiętamy z imion, ich bezinteresownej pomocy nie sposób zapomnieć. Dziękujemy wszystkim, którzy przez lata wspierali nas dobrym słowem i sugestią, komentowali nasze artykuły lub pisali do nas czy dla nas.
Specjalne podziękowania: black_cape, Tharil, bartold, maeliev, Manta, Ghoster, Checolad, Grosnus, Jocodoc, MJ, Radosław „Prosiaq” Maj, Ronamis, Senthe, Zoltan, Zu, szef, kosmaty.
Kontakt
Jeśli chcesz się z nami skontaktować, jesteśmy dostępni pod adresem redakcja [at] grimuar.pl (@ w miejsce [at], bez spacji).
Zachęcamy również do odwiedzenia naszego kanału Discord.
Historia
W trakcie ponad dziesięcioletniej historii mieliśmy okazję opracować wiele artykułów tematycznych, z których jesteśmy szczególnie dumni. Poniżej znajdziecie skróconą listę wydarzeń, rozpoczynając od 2007 roku.
Narodziny
Wortal powstał w 2007 roku. Początkowo dostępny był pod nieaktywną już domeną planescape.phx.pl jako część Wortalu Phoenix.
Migracja Wortalu
W 2013 roku, po 9 latach funkcjonowania, Wortal Phoenix przestał istnieć. Serwisy składowe rozeszły się na wszystkie strony świata i odtąd dostępni jesteśmy pod domeną grimuar.pl.
W 2013 roku mieliśmy okazję gościć na naszych łamach Colina McComba (współtwórcę Planescape: Torment) i rozmawiać z nim o Udręce.
Podróżnik Sfer
W 2014 roku gościliśmy w swoich progach Chrisa Avellone’a, twórcę Planescape: Torment.
Nasz Wortal przechodził sukcesywne przemiany, rozszerzając zakres tematyczny o Pillars of Eternity i Torment: Tides of Numenera.
Wywiad z twórcą Maski Zdrajcy, George’em Zietsem
W obszernym wywiadzie George opowiedział Grimuarowi m.in. o swoich inspiracjach oraz o współtworzeniu Torment: Tides of Numenera, Pillars of Eternity i Maski Zdrajcy. Podzielił się z nami również opinią na różne tematy związane z tworzeniem fabuły w grach.
Interaktywne mapy Wieloświata i gruntowna przebudowa Wortalu
Ukończyliśmy kilka poważnych projektów:
- Oddaliśmy do użytku tłumaczenie interaktywnej mapy Sigil.
- Opublikowaliśmy nasz autorski projekt mapy Zewnętrza.
- Przebudowaliśmy starsze materiały poświęcone Planescape: Torment
Ilustracje
Mamy pozytywnego świra na punkcie Sfer i wszystkiego, co związane z Wieloświatem. Nie może tu więc zabraknąć oficjalnych ilustracji, które wykonali dla nas niesamowicie zdolni i kreatywni artyści. Pierwsza z nich, przedstawiająca nieco futurystyczną Deionarrę, została przygotowana na nasze zlecenie przez Aleksandra Fedosova. Druga, nieco młodsza „Równina Nieskończonych Portali”, została wykonana przez Michaela „Ronamisa” Malkina.