Modyfikacje, rozszerzenia i tweaki

Poniższy artykuł zawiera listę modyfikacji kompatybilnych z wersją rozszerzoną, wraz z ich szczegółowym opisem oraz linkami do ich pobrania. Opisy powstały na podstawie plików .readme, a większość wymienionej tu listy zaczerpnęliśmy z forum Beamdog.

Pamiętajcie, że nie wszystkie modyfikacje będą ze sobą kompatybilne (lepiej instalować je stopniowo). Przed instalacją warto się upewnić, że mamy najnowszą wersję Enhanced Edition i pobieramy aktualną wersję rozszerzeń. Sugerujemy również zachować na zapleczu zapisy gry, gdyby coś poszło nie tak.


Spis treści

Instalacja modyfikacji w większości przypadków polega na wypakowaniu plików do folderu z grą oraz uruchomieniu pliku instalacyjnego (.exe).

Odzyskana zawartość

Interfejs

Przedmioty

Klasy postaci

Tweaki


Odzyskana zawartość

PS:T Unfinished Business (największa modyfikacja przywracająca wyciętą treść)

Kompatybilna z Enhanced Edition wersja PS:T Unfinished Business, dostępna w wersji angielskiej i polskiej (oraz francuskiej, niemieckiej, hiszpańskiej, rosyjskiej i brazylijskiej portugalskiej). Rozszerzenie przywraca część treści, które miały oryginalnie pojawić się w Planescape: Torment, ale ostatecznie nie zawitały do produkcji. Poniższa lista zawiera nieco dokładniejszy (niż instalacyjny) opis każdego z instalowanych komponentów:

  1. Przywrócenie badań Abla Myśliciela (nowe interakcje z bohaterem).
  2. Nowe interakcje z Morte w Kostnicy, w tym nowe „intro” (więcej odpowiedzi, których możemy udzielić czaszce) i dodatkowe komentarze bohatera odnoszące się do skryby Dhalla.
  3. Przywrócone zadanie ze „świecznikiem” (w oryg. „Candlestick quest”) – w Zakopanej Wiosce pojawi się Sheryl, zlecająca zadanie odnalezienia jej ojca Arkina. 
  4. Przywrócone konwersacje dotyczące losu Deionarry.
  5. Przywrócone zadanie związane z naszyjnikiem Yemetha (by je rozpocząć, należy po instalacji modyfikacji porozmawiać z Kościszczurem).
  6. Pojawienie się w pobliżu Gospody Pod Gorejącym Człekiem nowej NPC – „Elyce”, która zleci nam niewielkie zadanie.
  7. Przywrócenie siedmiu obywateli Klątwy, każdego z własnymi, unikalnymi dialogami.
  8. Przywrócenie więźniów w Klątwie – w oryginalnej wersji PS:T jest ich maksymalnie trzech, podczas gdy mod dodaje dziewięciu nowych z własnymi dialogami.
  9. Przywrócenie Karla Parfidora – w PS:T Roberta zleca nam znalezienie mordercy, który zajmie się Karlem, ale nigdy nie przychodzi nam go spotkać. Dzięki modyfikacji poznamy go w Klątwie.
  10. Przywrócenie konwersacji między Morte a… zębami Ingressy (w przeciwieństwie do pozostałych modyfikacji ta zawiera dialogi napisane przez autora, niezbędne dla kontekstu oryginalnej treści).
  11. Przywrócenie dialogów z opryszkami z Alei Niebezpiecznych Węgłów (bandyci są dzięki temu bardziej świadomi dziejących się wokół nich wydarzeń).
  12. Przywrócenie przedmiotów (takich jak Amulet Szczura, Oko Vecny, Pióro Chaosu). Część przedmiotów znajdziemy, podróżując po ulicach Sigil, inne natomiast dostępne będą u handlarzy: Murka w Klątwie, Vrisziki w Dzielnicy Urzędniczej i Jazgoczącego Dzikusa w Ulu (po dołączeniu do Chaosytów).
  13. Więcej drużynowych komentarzy i rozmów (dodaje m.in. 27 nowych flirtów Morte z zombie, ponad 15 konwersacji pomiędzy naszymi towarzyszami oraz nowe dialogi Nie-Sławy, wyświetlające się, kiedy wkracza ona po raz pierwszy do większości obszarów Ula). W ramach tej modyfikacji przywrócone zostają również brakujące fragmenty ścieżki dźwiękowej – usłyszymy na przykład alternatywną wersję muzyki z Gospody Pod Gorejącym Człekiem, odtwarzaną, kiedy Bezimienny przebywa w niej nocą. Motyw muzyczny Morte, który był częścią oryginalnego soundtracku, zagra teraz w trakcie jego dialogów.
  14. Przywrócenie dialogów z Mebbet – pierwszy, złożony z kilku linijek dialogowych, odgrywa się po odpoczynku w chacie znachorki; drugi, o wiele bardziej złożony, dotyczy Raveli. Możemy o niej porozmawiać tuż przed udaniem się do labiryntu Szarej Siostry.
  15. Przywrócenie dziewięciu postaci w Niższej Dzielnicy. Spotkamy wśród nich Hailcin’na, barwnego githa przemieszczającego się po tym samym obszarze co Kii’na, sześć nowych istot przebywających w pobliżu targu niewolników i dwóch robotników majstrujących przy dziwnym urządzeniu. Ki’ina wróci do Niższej Dzielnicy (po tygodniu czasu gry), jeśli ostrzegliśmy ją o planie ataków na twierdzę Vristigor.
  16. Przywrócenie wpisów do bestiariusza (uwzględniają teraz m.in. Annę, Dak’kona, Dhalla, Grabarzy, Nie-Sławę, Ignusa, Lothara, Nordoma, Triasa, Vhailora). 
  17. Przywrócenie zawartości w siedzibie Lothara (uwzględnia strażników i pomniejsze skarby).
  18. Przywrócenie interakcji w Kamienicy Zbójców (tylko dla PST:EE) – opryszkowie są domyślnie neutralni, w obszarze znajdują się również ukryte drzwi związane z linią zadań dla Chaosytów.
  19. Los Deionarry – dodaje mnóstwo nowej treści (wliczając w to 180 linijek dialogowych), które pozwolą graczowi lepiej poznać jej przeznaczenie. Ukończenie zawartości dodanej przez tę modyfikację wymaga posiadania przez bohatera przedmiotu z ogrodu Raveli (który powinniśmy zatrzymać do końca gry). 
  20. Przywrócenie przedmiotów umożliwiających „cheatowanie” (nie polecamy) – w towarach Vrisziki pojawi się Miecz Wh’ynn i Księga Oszustw. Broń praktycznie przenosi nas do epilogu, właściwie rujnując zakończenie, natomiast księga w formie interakcji dialogowej pozwala nam wpływać na współczynniki, odpoczywać, gdzie tylko sobie życzymy, dodawać złoto, oszukiwać śmierć, eksperymentować z doświadczeniem i przenosić się, gdzie tylko zechcemy. Zakup obu przedmiotów odblokowuje również nowy tatuaż w salonie Upadłego.

Instalacja: należy wypakować pliki w folderze z grą i uruchomić plik instalacyjny. W konsoli modyfikacji możemy wybrać, które z powyższych zmian chcemy wdrożyć do gry.

Twórcy modyfikacji sugerują również instalację moda Generalized Biffing, który naprawia błąd kompatybilności powstały w patchu 3.1.3 dla PST:EE. 

Link: PST Unfinished Business (klikamy Code -> Download .zip)

Interfejs

Portrety postaci w dialogach

Prosta modyfikacja dodająca do dialogów z bohaterami ich portrety (wyciągnięte z bestiariusza) wzorem wielu innych gier cRPG z tamtego okresu i współczesnych produkcji (Pathfinder: Kingmaker, Pillars of Eternity itd.)

Link: Forum Beamdog (należy pobrać załącznik w stopce głównego tematu)

Dialogi w panelu bocznym

Mod zmieniający panel dialogów na wyświetlany po prawej stronie (na wzór tego, który znamy z gier Disco Elysium i Shadowrun). Więcej o modzie i jego genezie przeczytacie tutaj.

  1. Przed pobraniem modyfikacji upewnijcie się, że macie już zainstalowany mod dodający portrety do dialogów, który znajdziecie pod tym adresem
  2. Plik instalacyjny możecie pobrać za pomocą tego odnośnika – zapoznajcie się z plikiem readme
    • zaleca się instalację modyfikacji w odpowiedniej kolejności, zaczynając od portretów, następnie dodając mod dialogowy, a dopiero później instalując inne potencjalne łatki, takie jak Unfinished Business, Dialog Tags czy A7-LevelUpTweaks
  3. Pobrane pliki należy następnie wgrać do głównego folderu z grą
  4. Klikamy na Setup-SideDialogueBox i przechodzimy przez proces instalacji

Modyfikacja działa z nową grą, jak również z już rozpoczętymi rozgrywkami. Przed instalacją moda zalecamy zrobić kopie zapasowe aktualnej rozgrywki (zapisy stanów gry).

Cechy charakteru i atrybuty a ich wpływ na rozmowy (Dialog Tags)

O Dialog Tags pisaliśmy więcej przed paroma miesiącami. Modyfikacja dodaje do opcji dialogowych informację na temat modyfikatorów cechy, charakteru lub umiejętności, na które wpłynie wybrana wypowiedź.

Podczas instalacji modyfikacji wybieramy jeden z trzech typów podpowiedzi dialogowych, które zostaną zaimplementowane do gry:

  • Niejasny (ang. Vague) – wybory przedstawione są w sposób opisowy, określający np., czy dane działanie jest „etyczne” (w przypadku akcji chaotycznych i praworządnych) lub „moralne” (dla opcji złych i dobrych).
  • Informacyjny (ang. Informative) – dialogi opisują akcje jako praworządne/chaotyczne lub dobre/złe.
  • Precyzyjny (ang. Precise) – format jest podobny do informacyjnego, z tą różnicą, że wyświetla się dokładny modyfikator punktowy (np. praworządny +3).

Link: Dialog Tags

Elastyczny dziennik walki

Prosta modyfikacja dodająca do dziennika walki kontrolkę umożliwiającą rozszerzenie jego interfejsu, dzięki czemu możemy przejrzeć szerszy zakres zdarzeń.

Link: Freely Resizeable Combat Log
Oryginalny opis wtyczki i zrzuty ekranu (należy otworzyć spoiler): temat na forum Beamdog

Poprawki w interfejsie nowych poziomów

Kolejna mała modyfikacja – przenosi znaczek nowo nabytego poziomu na portret postaci, dzięki czemu łatwiej dostrzec, że nasz bohater awansował.

Link: „Level Up” Icon Tweaks
Oryginalny opis wtyczki i zrzuty ekranu (należy otworzyć spoiler): temat na forum Beamdog

Przedmioty

Dodatkowe pojemniki do przechowywania

Rozszerzenie wprowadza do gry unikalne pojemniki i torby do przechowywania, w które możemy się zaopatrzyć m.in. u różnych handlarzy. Jeden z przedmiotów jest również związany z opcjonalnym zadaniem do wykonania.

Wśród pojemników znajdziemy między innymi:

  • Torbę ze skóry chochlika (mieści 50 przedmiotów).
  • Modroński kryształ przechowywania (mieści 200 przedmiotów) – kryształ jest w posiadaniu Konstrukta Złego Czarodzieja.
  • Zapieczętowaną podręczną osobliwość – przenośny portal do przestrzeni bezwymiarowej, który może pomieścić aż 500 przedmiotów. Zanim to jednak zrobi, musimy znaleźć sposób na złamanie pieczęci.

Link: Bags of Torment

Przedmioty ze Sfer (rebalans broni na modłę Wrót Baldura)

Modyfikacja wprowadza szereg zmian wpływających na zachowanie poszczególnych broni i ich końcowe statystyki. Dla przykładu, topór Vhailora w oryginale nie otrzymuje żadnych bonusów w walce z chaotycznymi przeciwnikami, mimo że jego opis na to wskazuje. Mod zmienia charakter tej i innych broni – wspomniany „Sąd Ostateczny” posiada teraz dodatkowe właściwości (+2 do obrażeń przeciw niepraworządnym istotom, +2 do obrażeń (łącznie 4) przeciw chaotycznym). Inne elementy rynsztunku również zostały zmodyfikowane w podobny sposób – zbroja Vhailora posiada dodatkowy modyfikator obrony przed chaosem itd.

Balans uwzględnia również zrównoważenie skuteczności rynsztunku dla wszystkich klas i poprawki w charakteryzowaniu poszczególnych kategorii broni – dla przykładu wekiery są grupowane razem z młotami, dzięki czemu biegłości są bardziej zrównoważone. 

Link: Planar items

Klasy postaci

Kapłan

Modyfikacja wprowadza możliwość specjalizowania się w klasie kapłana (tylko dla Bezimiennego). W zostaniu kapłanem pomoże nam Opłakujący Drzewa, jeśli porozmawiamy z nim po spotkaniu z Mebbet (jako że bohater jest częścią jej zadania), lub Aola, kiedy staniemy się uczniem Aoskara.

Jeśli Bezimienny zmieni klasę postaci w trakcie gry, w powrocie na ścieżkę kapłaństwa pomoże mu Nie-Sława lub Opłakujący Drzewa.

Link: The Power of Belief

Tweaki

Towarzysze zawsze w pobliżu

Sprawia, że Ignus i Vhailor podążają za nami, nawet jeśli nie są członkami aktywnej drużyny. Charakter tej zmiany pozwala im brać udział w dialogach i konwersacjach z NPC-ami oraz awansować razem z innymi członkami drużyny. Funkcjonalność ta mogła zostać wprowadzona  przy modyfikacji niektórych aspektów rozgrywki:

  • Vhailor i Ignus nie mogą umrzeć w walce – zamiast tego stają się nieprzytomni na pozostały okres walki.
  • Wskazani bohaterowie nie mogą nosić niczego w plecaku, nie licząc swojego ekwipunku do walki.
  • Vhailor i Ignus nie będą za nami podążać w Fortecy Żalu.

Mod ma również pewne problematyczne ograniczenia:

  • Wskazani towarzysze nie reagują na zmianę komend biegu/chodu. Vhailor będzie spacerował za biegnącymi członkami drużyny.
  • Bohaterowie będą reagować na dziejące się wydarzenia, ale nie zainicjują rozmów z innymi towarzyszami, nie skomentują również ich śmierci (jeśli do niej dojdzie).

Link: Undivided

Automatyczne wykrywanie pułapek

Prosta modyfikacja sprawiająca, że Anna i Bezimienny (jeśli rozwija się w klasie złodzieja) automatycznie wykrywają pułapki. Nie jest to równoznaczne z sukcesem wykrycia pułapki (bohaterowie wciąż muszą wykonać odpowiedni rzut na sukces).

Link: Detect Traps (należy kliknąć na link w poście)

Zwiększenie liczby szybkich zapisów rozgrywki (z 1 do 4)

Jak wskazuje tytuł, modyfikacja dodaje trzy dodatkowe miejsca na szybki zapis gry.

Link: Quick Save Slots Tweaks

Akcelerator rozmów (więcej dialogów między towarzyszami)

To małe rozszerzenie pozwala nam określić, jak często towarzysze ze sobą rozmawiają. W trakcie implementacji rozszerzenia sami definiujemy częstotliwość – wybierając spośród kilku uzgodnionych interwałów czasowych lub definiując własny zakres odstępów między rozmowami.

Link: Banter Accelerator

Pokazywanie ukrytych opcji rozgrywki (EE)

Wersja rozszerzona Planescape: Torment ukrywa przed nami wiele opcji rozgrywki, które mogą zostać aktywowane za sprawą tej modyfikacji. Dla przykładu, możemy dodać opcję przesuwania dialogów za pomocą spacji, pokazywania dodatkowych informacji w dzienniku walki (szerszy wgląd w to, co wpływa na rzut ataku), wyłączania kontrolki powiększenia mapy, pauzowania gry w widoku mapy, włączania/wyłączania mgły wojny itd. 

Link: Hidden Gameplay Options

Bezimienny w szatach Grabarza

Modyfikacja na stałe ubiera Bezimiennego w szaty Grabarza. Zmiany są wyłącznie kosmetyczne i nie wpływają w żaden sposób na statystyki lub zachowanie NPC-ów wobec naszego bohatera. Mankamentem tego rozwiązania jest fakt, że każda broń większa niż sztylet będzie renderowana w silniku gry jako sztylet.

Instalacja: rozpakowane pliki należy wgrać do folderu /override.

Link: Dustman Robes (aby pobrać mod należy kliknąć na załącznik w temacie)

‒‒‒

Jeśli macie sugestie dotyczące wymienionych wyżej modyfikacji, zachęcamy do pisania na redakcja[at]grimuar.pl lub kontaktu na naszym discordzie.