Modyfikacje, rozszerzenia i tweaki
Poniższy artykuł zawiera listę modyfikacji kompatybilnych z wersją rozszerzoną, wraz z ich szczegółowym opisem oraz linkami do ich pobrania. Opisy powstały na podstawie plików .readme, a większość wymienionej tu listy zaczerpnęliśmy z forum Beamdog.
Pamiętajcie, że nie wszystkie modyfikacje będą ze sobą kompatybilne (lepiej instalować je stopniowo). Przed instalacją warto się upewnić, że mamy najnowszą wersję Enhanced Edition i pobieramy aktualną wersję rozszerzeń. Sugerujemy również zachować na zapleczu zapisy gry, gdyby coś poszło nie tak.
Spis treści
Instalacja modyfikacji w większości przypadków polega na wypakowaniu plików do folderu z grą oraz uruchomieniu pliku instalacyjnego (.exe).
Odzyskana zawartość
Interfejs
- Portrety postaci w dialogach
- Dialogi w panelu bocznym
- Cechy charakteru i atrybuty a ich wpływ na rozmowy (Dialog Tags)
- Elastyczny dziennik walki
- Poprawki w UI nowych poziomów
Przedmioty
Klasy postaci
Tweaki
- Towarzysze zawsze w pobliżu (umożliwia podróżowanie ze wszystkimi siedmioma towarzyszami)
- Automatyczne wykrywanie pułapek
- Akcelerator rozmów (więcej dialogów między towarzyszami)
- Zwiększenie liczby szybkich zapisów rozgrywki (z 1 do 4)
- Pokazywanie ukrytych opcji rozgrywki (EE)
- Bezimienny w szatach Grabarza
Odzyskana zawartość
PS:T Unfinished Business (największa modyfikacja przywracająca wyciętą treść)
Kompatybilna z Enhanced Edition wersja PS:T Unfinished Business, dostępna w wersji angielskiej i polskiej (oraz francuskiej, niemieckiej, hiszpańskiej, rosyjskiej i brazylijskiej portugalskiej). Rozszerzenie przywraca część treści, które miały oryginalnie pojawić się w Planescape: Torment, ale ostatecznie nie zawitały do produkcji. Poniższa lista zawiera nieco dokładniejszy (niż instalacyjny) opis każdego z instalowanych komponentów:
- Przywrócenie badań Abla Myśliciela (nowe interakcje z bohaterem).
- Nowe interakcje z Morte w Kostnicy, w tym nowe „intro” (więcej odpowiedzi, których możemy udzielić czaszce) i dodatkowe komentarze bohatera odnoszące się do skryby Dhalla.
- Przywrócone zadanie ze „świecznikiem” (w oryg. „Candlestick quest”) – w Zakopanej Wiosce pojawi się Sheryl, zlecająca zadanie odnalezienia jej ojca Arkina.
- Przywrócone konwersacje dotyczące losu Deionarry.
- Przywrócone zadanie związane z naszyjnikiem Yemetha (by je rozpocząć, należy po instalacji modyfikacji porozmawiać z Kościszczurem).
- Pojawienie się w pobliżu Gospody Pod Gorejącym Człekiem nowej NPC – „Elyce”, która zleci nam niewielkie zadanie.
- Przywrócenie siedmiu obywateli Klątwy, każdego z własnymi, unikalnymi dialogami.
- Przywrócenie więźniów w Klątwie – w oryginalnej wersji PS:T jest ich maksymalnie trzech, podczas gdy mod dodaje dziewięciu nowych z własnymi dialogami.
- Przywrócenie Karla Parfidora – w PS:T Roberta zleca nam znalezienie mordercy, który zajmie się Karlem, ale nigdy nie przychodzi nam go spotkać. Dzięki modyfikacji poznamy go w Klątwie.
- Przywrócenie konwersacji między Morte a… zębami Ingressy (w przeciwieństwie do pozostałych modyfikacji ta zawiera dialogi napisane przez autora, niezbędne dla kontekstu oryginalnej treści).
- Przywrócenie dialogów z opryszkami z Alei Niebezpiecznych Węgłów (bandyci są dzięki temu bardziej świadomi dziejących się wokół nich wydarzeń).
- Przywrócenie przedmiotów (takich jak Amulet Szczura, Oko Vecny, Pióro Chaosu). Część przedmiotów znajdziemy, podróżując po ulicach Sigil, inne natomiast dostępne będą u handlarzy: Murka w Klątwie, Vrisziki w Dzielnicy Urzędniczej i Jazgoczącego Dzikusa w Ulu (po dołączeniu do Chaosytów).
- Więcej drużynowych komentarzy i rozmów (dodaje m.in. 27 nowych flirtów Morte z zombie, ponad 15 konwersacji pomiędzy naszymi towarzyszami oraz nowe dialogi Nie-Sławy, wyświetlające się, kiedy wkracza ona po raz pierwszy do większości obszarów Ula). W ramach tej modyfikacji przywrócone zostają również brakujące fragmenty ścieżki dźwiękowej – usłyszymy na przykład alternatywną wersję muzyki z Gospody Pod Gorejącym Człekiem, odtwarzaną, kiedy Bezimienny przebywa w niej nocą. Motyw muzyczny Morte, który był częścią oryginalnego soundtracku, zagra teraz w trakcie jego dialogów.
- Przywrócenie dialogów z Mebbet – pierwszy, złożony z kilku linijek dialogowych, odgrywa się po odpoczynku w chacie znachorki; drugi, o wiele bardziej złożony, dotyczy Raveli. Możemy o niej porozmawiać tuż przed udaniem się do labiryntu Szarej Siostry.
- Przywrócenie dziewięciu postaci w Niższej Dzielnicy. Spotkamy wśród nich Hailcin’na, barwnego githa przemieszczającego się po tym samym obszarze co Kii’na, sześć nowych istot przebywających w pobliżu targu niewolników i dwóch robotników majstrujących przy dziwnym urządzeniu. Ki’ina wróci do Niższej Dzielnicy (po tygodniu czasu gry), jeśli ostrzegliśmy ją o planie ataków na twierdzę Vristigor.
- Przywrócenie wpisów do bestiariusza (uwzględniają teraz m.in. Annę, Dak’kona, Dhalla, Grabarzy, Nie-Sławę, Ignusa, Lothara, Nordoma, Triasa, Vhailora).
- Przywrócenie zawartości w siedzibie Lothara (uwzględnia strażników i pomniejsze skarby).
- Przywrócenie interakcji w Kamienicy Zbójców (tylko dla PST:EE) – opryszkowie są domyślnie neutralni, w obszarze znajdują się również ukryte drzwi związane z linią zadań dla Chaosytów.
- Los Deionarry – dodaje mnóstwo nowej treści (wliczając w to 180 linijek dialogowych), które pozwolą graczowi lepiej poznać jej przeznaczenie. Ukończenie zawartości dodanej przez tę modyfikację wymaga posiadania przez bohatera przedmiotu z ogrodu Raveli (który powinniśmy zatrzymać do końca gry).
- Przywrócenie przedmiotów umożliwiających „cheatowanie” (nie polecamy) – w towarach Vrisziki pojawi się Miecz Wh’ynn i Księga Oszustw. Broń praktycznie przenosi nas do epilogu, właściwie rujnując zakończenie, natomiast księga w formie interakcji dialogowej pozwala nam wpływać na współczynniki, odpoczywać, gdzie tylko sobie życzymy, dodawać złoto, oszukiwać śmierć, eksperymentować z doświadczeniem i przenosić się, gdzie tylko zechcemy. Zakup obu przedmiotów odblokowuje również nowy tatuaż w salonie Upadłego.
Instalacja: należy wypakować pliki w folderze z grą i uruchomić plik instalacyjny. W konsoli modyfikacji możemy wybrać, które z powyższych zmian chcemy wdrożyć do gry.
Twórcy modyfikacji sugerują również instalację moda Generalized Biffing, który naprawia błąd kompatybilności powstały w patchu 3.1.3 dla PST:EE.
Link: PST Unfinished Business (klikamy Code -> Download .zip)
Interfejs
Portrety postaci w dialogach
Prosta modyfikacja dodająca do dialogów z bohaterami ich portrety (wyciągnięte z bestiariusza) wzorem wielu innych gier cRPG z tamtego okresu i współczesnych produkcji (Pathfinder: Kingmaker, Pillars of Eternity itd.)
Link: Forum Beamdog (należy pobrać załącznik w stopce głównego tematu)
Dialogi w panelu bocznym
Mod zmieniający panel dialogów na wyświetlany po prawej stronie (na wzór tego, który znamy z gier Disco Elysium i Shadowrun). Więcej o modzie i jego genezie przeczytacie tutaj.
- Przed pobraniem modyfikacji upewnijcie się, że macie już zainstalowany mod dodający portrety do dialogów, który znajdziecie pod tym adresem
- Plik instalacyjny możecie pobrać za pomocą tego odnośnika – zapoznajcie się z plikiem readme
- zaleca się instalację modyfikacji w odpowiedniej kolejności, zaczynając od portretów, następnie dodając mod dialogowy, a dopiero później instalując inne potencjalne łatki, takie jak Unfinished Business, Dialog Tags czy A7-LevelUpTweaks
- Pobrane pliki należy następnie wgrać do głównego folderu z grą
- Klikamy na Setup-SideDialogueBox i przechodzimy przez proces instalacji
Modyfikacja działa z nową grą, jak również z już rozpoczętymi rozgrywkami. Przed instalacją moda zalecamy zrobić kopie zapasowe aktualnej rozgrywki (zapisy stanów gry).
Cechy charakteru i atrybuty a ich wpływ na rozmowy (Dialog Tags)
O Dialog Tags pisaliśmy więcej przed paroma miesiącami. Modyfikacja dodaje do opcji dialogowych informację na temat modyfikatorów cechy, charakteru lub umiejętności, na które wpłynie wybrana wypowiedź.
Podczas instalacji modyfikacji wybieramy jeden z trzech typów podpowiedzi dialogowych, które zostaną zaimplementowane do gry:
- Niejasny (ang. Vague) – wybory przedstawione są w sposób opisowy, określający np., czy dane działanie jest „etyczne” (w przypadku akcji chaotycznych i praworządnych) lub „moralne” (dla opcji złych i dobrych).
- Informacyjny (ang. Informative) – dialogi opisują akcje jako praworządne/chaotyczne lub dobre/złe.
- Precyzyjny (ang. Precise) – format jest podobny do informacyjnego, z tą różnicą, że wyświetla się dokładny modyfikator punktowy (np. praworządny +3).
Link: Dialog Tags
Elastyczny dziennik walki
Prosta modyfikacja dodająca do dziennika walki kontrolkę umożliwiającą rozszerzenie jego interfejsu, dzięki czemu możemy przejrzeć szerszy zakres zdarzeń.
Link: Freely Resizeable Combat Log
Oryginalny opis wtyczki i zrzuty ekranu (należy otworzyć spoiler): temat na forum Beamdog
Poprawki w interfejsie nowych poziomów
Kolejna mała modyfikacja – przenosi znaczek nowo nabytego poziomu na portret postaci, dzięki czemu łatwiej dostrzec, że nasz bohater awansował.
Link: „Level Up” Icon Tweaks
Oryginalny opis wtyczki i zrzuty ekranu (należy otworzyć spoiler): temat na forum Beamdog
Przedmioty
Dodatkowe pojemniki do przechowywania
Rozszerzenie wprowadza do gry unikalne pojemniki i torby do przechowywania, w które możemy się zaopatrzyć m.in. u różnych handlarzy. Jeden z przedmiotów jest również związany z opcjonalnym zadaniem do wykonania.
Wśród pojemników znajdziemy między innymi:
- Torbę ze skóry chochlika (mieści 50 przedmiotów).
- Modroński kryształ przechowywania (mieści 200 przedmiotów) – kryształ jest w posiadaniu Konstrukta Złego Czarodzieja.
- Zapieczętowaną podręczną osobliwość – przenośny portal do przestrzeni bezwymiarowej, który może pomieścić aż 500 przedmiotów. Zanim to jednak zrobi, musimy znaleźć sposób na złamanie pieczęci.
Link: Bags of Torment
Przedmioty ze Sfer (rebalans broni na modłę Wrót Baldura)
Modyfikacja wprowadza szereg zmian wpływających na zachowanie poszczególnych broni i ich końcowe statystyki. Dla przykładu, topór Vhailora w oryginale nie otrzymuje żadnych bonusów w walce z chaotycznymi przeciwnikami, mimo że jego opis na to wskazuje. Mod zmienia charakter tej i innych broni – wspomniany „Sąd Ostateczny” posiada teraz dodatkowe właściwości (+2 do obrażeń przeciw niepraworządnym istotom, +2 do obrażeń (łącznie 4) przeciw chaotycznym). Inne elementy rynsztunku również zostały zmodyfikowane w podobny sposób – zbroja Vhailora posiada dodatkowy modyfikator obrony przed chaosem itd.
Balans uwzględnia również zrównoważenie skuteczności rynsztunku dla wszystkich klas i poprawki w charakteryzowaniu poszczególnych kategorii broni – dla przykładu wekiery są grupowane razem z młotami, dzięki czemu biegłości są bardziej zrównoważone.
Link: Planar items
Klasy postaci
Kapłan
Modyfikacja wprowadza możliwość specjalizowania się w klasie kapłana (tylko dla Bezimiennego). W zostaniu kapłanem pomoże nam Opłakujący Drzewa, jeśli porozmawiamy z nim po spotkaniu z Mebbet (jako że bohater jest częścią jej zadania), lub Aola, kiedy staniemy się uczniem Aoskara.
Jeśli Bezimienny zmieni klasę postaci w trakcie gry, w powrocie na ścieżkę kapłaństwa pomoże mu Nie-Sława lub Opłakujący Drzewa.
Link: The Power of Belief
Tweaki
Towarzysze zawsze w pobliżu
Sprawia, że Ignus i Vhailor podążają za nami, nawet jeśli nie są członkami aktywnej drużyny. Charakter tej zmiany pozwala im brać udział w dialogach i konwersacjach z NPC-ami oraz awansować razem z innymi członkami drużyny. Funkcjonalność ta mogła zostać wprowadzona przy modyfikacji niektórych aspektów rozgrywki:
- Vhailor i Ignus nie mogą umrzeć w walce – zamiast tego stają się nieprzytomni na pozostały okres walki.
- Wskazani bohaterowie nie mogą nosić niczego w plecaku, nie licząc swojego ekwipunku do walki.
- Vhailor i Ignus nie będą za nami podążać w Fortecy Żalu.
Mod ma również pewne problematyczne ograniczenia:
- Wskazani towarzysze nie reagują na zmianę komend biegu/chodu. Vhailor będzie spacerował za biegnącymi członkami drużyny.
- Bohaterowie będą reagować na dziejące się wydarzenia, ale nie zainicjują rozmów z innymi towarzyszami, nie skomentują również ich śmierci (jeśli do niej dojdzie).
Link: Undivided
Automatyczne wykrywanie pułapek
Prosta modyfikacja sprawiająca, że Anna i Bezimienny (jeśli rozwija się w klasie złodzieja) automatycznie wykrywają pułapki. Nie jest to równoznaczne z sukcesem wykrycia pułapki (bohaterowie wciąż muszą wykonać odpowiedni rzut na sukces).
Link: Detect Traps (należy kliknąć na link w poście)
Zwiększenie liczby szybkich zapisów rozgrywki (z 1 do 4)
Jak wskazuje tytuł, modyfikacja dodaje trzy dodatkowe miejsca na szybki zapis gry.
Link: Quick Save Slots Tweaks
Akcelerator rozmów (więcej dialogów między towarzyszami)
To małe rozszerzenie pozwala nam określić, jak często towarzysze ze sobą rozmawiają. W trakcie implementacji rozszerzenia sami definiujemy częstotliwość – wybierając spośród kilku uzgodnionych interwałów czasowych lub definiując własny zakres odstępów między rozmowami.
Link: Banter Accelerator
Pokazywanie ukrytych opcji rozgrywki (EE)
Wersja rozszerzona Planescape: Torment ukrywa przed nami wiele opcji rozgrywki, które mogą zostać aktywowane za sprawą tej modyfikacji. Dla przykładu, możemy dodać opcję przesuwania dialogów za pomocą spacji, pokazywania dodatkowych informacji w dzienniku walki (szerszy wgląd w to, co wpływa na rzut ataku), wyłączania kontrolki powiększenia mapy, pauzowania gry w widoku mapy, włączania/wyłączania mgły wojny itd.
Link: Hidden Gameplay Options
Bezimienny w szatach Grabarza
Modyfikacja na stałe ubiera Bezimiennego w szaty Grabarza. Zmiany są wyłącznie kosmetyczne i nie wpływają w żaden sposób na statystyki lub zachowanie NPC-ów wobec naszego bohatera. Mankamentem tego rozwiązania jest fakt, że każda broń większa niż sztylet będzie renderowana w silniku gry jako sztylet.
Instalacja: rozpakowane pliki należy wgrać do folderu /override.
Link: Dustman Robes (aby pobrać mod należy kliknąć na załącznik w temacie)
‒‒‒
Jeśli macie sugestie dotyczące wymienionych wyżej modyfikacji, zachęcamy do pisania na redakcja[at]grimuar.pl lub kontaktu na naszym discordzie.