Brian Fargo nabył prawa do własności intelektualnej „Udręki”

Dzięki rozmaitym inicjatywom na kickstarterze i nostalgii nie ma miesiąca, aby ktoś nie wracał myślami do Udręki. Teraz okazuje się, że Brian Fargo (pracujący obecnie nad Wasteland 2) nabył prawa do IP (Własność Intelektualna)Tormenta.

Wiadomość może być o tyle zaskakująca, że nie dotyczy licencji Planescape-a posiadanej przez Wizard of the Coast. Według Colina McComba WotC nie jest zainteresowane licencjonowaniem Planescape-a.

Zacznijmy od początku: RPG Codex dotarł do informacji związanej z nabyciem praw do Tormenta przez Roxy Friday, należącej do Briana Fargo (dowód). Problemem, który powstaje w obecnej sytuacji jest fakt, że Torment jest powiązany z Wieloświatem i całym settingiem Planescape, co uniemożliwia potencjalne wykorzystanie tych praw do stworzenia sequelu. Innymi słowy – te prawa właściwie mogą zostać wykorzystane jedynie przy tworzeniu duchowego następcy – co według ostatnich informacji jest już bliskie prawdy.

Colin McComb odniósł się do tej dziwnej sytuacji na forum RPG Codex:

Później napiszę wiadomość dotyczącą względnego znaczenia settingu Planescape dla fabuły Tormenta, ale na razie powiem tylko, że WotC ma mało widoczne zainteresowanie w licencjonowaniu Planescape-a. Po raz pierwszy skontaktowałem się z nimi w Lutym i stało się dla mnie jasne już na początku, że nie są zbytnio zainteresowani rozmową ze mną.

Przypomnę że Brian Fargo (dawne Interplay) i Colin McComb (designer Tormenta) pracują obecnie nad Wasteland 2.

UPDATE #1

Colin McComb i jego kolejny update:

Jeżeli pamiętacie, Chris (Avellone) wspominał o swoich pomysłach na duchowego nastepce Tormenta z pewną częstotliwością przez ostatnie lato. To podkręciło (przynajmniej po części) dyskusję między nami o możliwości wskrzeszenia IP (Właśności Intelektualnej) i poprowadziło mnie do dotarcia do Wizards of the Coast (właściciele licencji Planescape). Chociaż nie przyniosło to żadnych owoców, zaczeliśmy (z Avellonem) rozmawiać o tym co chcielibyśmy zobaczyć i obaj zgodziliśmy się, że Planescape nie jest dla nas najlepszą ścieżką z uwagi na zagadnienia techniczne i nadzór redakcyjny, którego chciałoby WotC.

Kickstarter Projektu Eternity poprowadził ich (Obsidian) w trochę innym kierunku niż do bezpośredniego następcy Udręki (Projekt Eternity jest wszak nowym IP – przyp. Darnath). Powiedziałem Chrisowi że nie chciałbym pracować nad następcą Tormenta bez jego akceptacji. Rozmawialiśmy o tym chwilę i powiedział mi, że jest czuje się całkowicie komfortowo ze mną prowadzącym kolejną grę na motywach Udręki i dał mi wyraźne błogosławieństwo, aby to zrobić.

Obecnie jest niezwykle zaangażowany w Projekt: Eternity i nie chciałbym go rozpraszać od niezwykle ważnej dla Obsidianu produkcji. Mówiąc to, byłbym szczęśliwy – nie, poczekaj, rozradowany – mając go na pokładzie w jakimkolwiek charakterze.

UPDATE #2

Były pracownik Obsidian, Kevin Saunders (Neverwinter Nights 2 i dodatki) potwierdził, że został dyrektorem nowego projektu inXile – prawdopodobnie chodzi o sequel Tormenta. Jeżeli te wszystkie informacje się potwierdzą, następne lata będą należeć do gier cRPG – Project Eternity (duchowy następca Infinity), Wasteland 2 (duchowy następca gier post-apo), nowy IP na motywach Tormenta – to wszystko staje się rzeczywistością.