The Strange ‒ Rzut okiem na typy postaci
Podobnie jak w przypadku Numenery, w The Strange występują trzy typy postaci. Mimo iż to właśnie one w podstawowy sposób definiują twojego bohatera, dzięki połączeniu pozostałych dwóch aspektów – cechy opisowej i specjalizacji – z trzema bazowymi typami można stworzyć ogromną różnorodność postaci. W zdaniu opisującym bohatera typ określany jest rzeczownikiem.
Jestem [przymiotnik] [rzeczownik], który/a [czasownik].
Jestem [cecha] [typ], który/a [specjalizacja].
Trzema typami występującymi w The Strange są wektor, paradoks i manipulant.
Twoja postać może zatem zostać Bystrym Manipulantem Rozwiązującym Zagadki, Twardym Wektorem Wypowiadającym Słowa Wielkiej Mocy lub Śmiałym Paradoksem Używającym Magii Dusz. Nie chodzi tylko o to, że zdania świetnie brzmią – faktycznie odzwierciedlają one działania twojego bohatera!
Jeśli zapoznałeś/aś się już z Numenerą, która wykorzystuje System Szyfrów, wiesz już, jak grać w The Strange. Nawet doświadczony gracz odnajdzie tu jednak pewną nowość. Specjalizacja postaci zmienia się bowiem w zależności od odwiedzanego przez nią świata – w ten sposób Inteligentny Paradoks Porozumiewający Się Ze Zmarłymi po przejściu na inną rekursję staje się Inteligentnym Paradoksem Składającym Bronie.
Typ
Wektor
Wektorzy załatwiają sprawy w najprostszy możliwy sposób. To bohaterowie o wysoko rozwiniętych cechach fizycznych – wysportowani, silni i szybcy. Spośród wszystkich trzech typów najlepiej radzą sobie w walce, niezależnie od tego, czy mają prowadzić ogień osłaniający z karabinu maszynowego, wkroczyć z rapierem w sam środek bitwy, pilotować biomechaniczny wojskowy statek powietrzny czy dziesiątkować hordy wrogów potężnym młotem.
Wektorzy są zdolni do wyczynów, manewrów i zadań, o których inni mogą tylko pomarzyć. Przodują we wszelkich dziedzinach wymagających zręczności, siły i wytrzymałości. Mogą oni wykazywać się inteligencją, jednak raczej nie będą poświęcać zbyt wiele czasu na rozmyślania. Zamiast tego ich działaniami rządzą wyostrzone instynkty i szybkie reakcje, co często ratuje sytuację.
Umiejętności wektorów określa się jako ruchy [ang. moves]. Dzięki swojej wytrzymałości i tężyźnie postać wektora na 2. poziomie może na przykład wybrać ruch Szybka Regeneracja.
Szybka Regeneracja: Twój drugi rzut obronny (zwykle wymagający upływu 10 minut) stanowi pojedynczą akcję, podobnie jak pierwszy. Aktywator.
Paradoks
Wśród paradoksów można znaleźć szalonych naukowców, czarodziei oraz inne postacie łamiące reguły rządzące rzeczywistością. Nie ograniczają ich poglądy, które inni uznają za słuszne.
Niezależnie od tego, co mówią paradoksi o swoich mocach, źródłem ich umiejętności jest połączenie z Osobliwością. Dzięki tym zdolnościom, zwanym rewizjami, mogą łamać reguły rządzące rzeczywistością zwykłego, materialnego Wszechświata oraz zmieniać zasady funkcjonowania rekursji. Chociaż większość paradoksów określa swoje szczególne umiejętności jako rewizje [ang. revisions], niektórzy nazywają je talentami, modlitwami, zaklęciami lub nadprzyrodzonymi darami.
Wielu paradoksów przebyło w przeszłości gruntowne szkolenie o charakterze naukowym, technicznym, religijnym, duchowym lub w inny sposób ezoterycznym. W efekcie posiadają także umiejętności związane z przedmiotami lub rytuałami charakterystycznymi dla danej dziedziny, które mogą pomóc im w osiągnięciu celów.
Żeby złamać zasady rządzące rzeczywistością, paradoks musi je najpierw dobrze poznać i zrozumieć. Pierwszopoziomowy paradoks może skorzystać z rewizji zwanej Wyróżnieniem.
Wyróżnienie (2 punkty Intelektu): Obierasz za cel ataku wybraną istotę, znajdującą się nawet w dużej odległości od ciebie, która nie pochodzi z danej rekursji lub świata podstawowego. W przypadku, gdy próba ataku się powiedzie, stworzenie to – mając przytępione zmysły – nie będzie mogło podjąć żadnego działania podczas kolejnej tury. Nawet jeśli twoje rzuty się nie powiodą, postępowanie potencjalnego celu ataku zostanie zmodyfikowane na jego niekorzyść. Akcja.
Manipulant
Manipulanci są zaskakującymi postaciami obdarzonymi osobowością, która pozwala im manipulować przeróżnymi historiami, kłamstwami lub odmiennymi wersjami prawdy; sprawia to, że inni zaczynają postrzegać rzeczywistość w zupełnie nowy sposób. To właśnie manipulant potrafi zmienić swojego wroga w przyjaciela, utorować sobie kłamstwami drogę do dobrze strzeżonego obiektu lub wprowadzić w błąd pochłaniającego całe światy planetożercę.
Cecha opisowa
Kiedy już zdecydujesz się na konkretny typ, w następnej kolejności wybierasz cechę opisową spośród takich jak Bystry, Twardy, Obdarzony Silną Wolą, Mistyk, Szczęściarz, Sceptyk lub Osobliwy. Taka cecha ubarwia wszystkie czyny twojego bohatera.
Specjalizacja
Na koniec dokonujesz wyboru specjalizacji, która zmienia się jednak zależnie od natury rekursji, na którą postać przeniesie się poprzez translację. Na Ziemi może ona specjalizować się w Wykorzystywaniu Okazji lub Strzelaniu z Biodra, jednak przebywając na Ardeyn, dostosuje się do panujących tam zasad. Wtedy specjalizacją postaci stanie się Walka Płonącymi Brońmi lub Ujarzmianie Dzikich Bestii. Na Ruk będzie zaś mogła wybrać Kontrolowanie Magnetyzmu lub Regenerację Ciała.
Typ i cecha opisowa stanowią zatem o istocie twojego bohatera. Nawet jeżeli ekwipunek, umiejętności oraz wygląd zmieniają się z rekursji na rekursję, podstawa pozostaje taka sama. Oznacza to, że specjalizacja w mniejszym stopniu określa tożsamość bohatera, w większym sposób jego interakcji z otaczającym go światem – nieważne, jaki to świat.
Kombinacja typu, cechy opisowej i specjalizacji kształtuje twoją postać nie tylko pod względem umiejętności, ale także możliwości stworzenia ciekawych historii i unikalnych więzi z innymi bohaterami. Innymi słowy, fabuła jest na każdym kroku równie ważna jak mechanika.
Na podstawie: Character Creation, The Strange, Kickstarter