The Strange – Osobliwy RPG Montego Cooka i Bruce’a Cordella

Przedstawiamy nową grę RPG autorstwa Montego Cooka i Bruce’a Cordella, opierającą się na systemie wykorzystanym w Numenerze. Akcja The Strange może rozgrywać się na Ziemi, jak również poza nią, w światach generowanych przez kosmiczną sieć danych.

Produkcja została ufundowana na Kickstarterze, osiągając podczas 37-dniowej kampanii sumę ponad 418 tys. USD.

Na podstawie: The Strange (strona KS)


Czym jest Osobliwość [ang. the Strange]?

Osobliwość to kosmicznych rozmiarów artefakt zbudowany wewnątrz poświaty Wielkiego Wybuchu. Dawni pozaziemscy konstruktorzy utracili nad nim kontrolę wiele eonów temu, jednak ich sieć ciemnej energii wciąż pozostaje „fundamentem” naszego Wszechświata. Dla tych mieszkańców Ziemi, którzy ją odkryli, zmienia się wszystko. Ta garstka wybranych wie, że Osobliwość umożliwia funkcjonowanie rekursji [ang. recursions]: unikalnych, lecz zamkniętych światów, którymi rządzą odmienne prawa nauki – a także magii, podłączonej do sieci dzięki twórczemu rezonansowi czystej wyobraźni; niemniej wciąż prawdziwej. Osobliwość jest zatem miejscem, gdzie fikcyjne światy stają się rzeczywistością.

Jedna z wyróżniających się rekursji, Ardeyn, to kraina ekstrawaganckiej magii, uwięzionych demonów i zaginionych bogów. Inna, zwana Ruk, kryła się w cieniu Ziemi już od czasów sprzed ewolucji ludzkości. Zasiedlają ją stworzenia niepodobne człowiekowi, zrodzone z wyobrażeń mających źródło w innej części Wszechświata. A to jedynie nieliczne spośród setek rekursji, które znaczą sieć ciemnej energii wokół Ziemi. Każda z rekursji jest miejscem pełnym osobliwości, co jednak naraża je na dostrzeżenie przez ogromne stworzenia przemieszczające się po najbardziej niedostępnych krańcach Osobliwości niczym obrzmiałe pająki w swoich sieciach: żarłoczni planetożercy pochłaniający całe światy, zarówno rekursje, jak i światy podstawowe (takie jak Ziemia). Zamiarem wielu bohaterów będzie obrona jednej lub więcej krain przed tymi przerażającymi zagrożeniami.

 

The Strange – materiały graficzne (Matt Stawicki)

 

Rozgrywkę w The Strange napędza ten sam system, który został użyty w Numenerze. Oznacza to, że jest ona szybka i zoptymalizowana, dzięki czemu umożliwia tworzenie opowieści przez grupę, przedstawienie oddziałujących na wyobraźnię miejsc i stworzeń przez Mistrza Gry oraz realizację niesamowitych pomysłów zainspirowanych eksploracją Osobliwości. Jeśli zaznajomiliście się już z systemem funkcjonującym w Numenerze, zwanym Systemem Szyfrów, wiecie też, jak grać w The Strange.

Nic nie stanie się jednak, jeżeli go nie znacie. The Strange to zupełnie niezależna gra. Tworzenie postaci jest szybkie i przyjemne, ponieważ polega na zbudowaniu zdania w oparciu o swoje preferencje: jestem Sprytnym Wektorem [ang. vector] Używającym Dwóch Broni Jednocześnie, jestem Obdarzonym Silną Wolą Manipulantem [ang. spinner], Wypowiadającym Słowa Wielkiej Mocy i tak dalej. Każdy element takiej deklaracji pomaga w ustaleniu swoich statystyk i umiejętności.

Nawet doświadczeni gracze znajdą tu coś zupełnie nowego, jako że specjalizacja postaci (trzeci element zdania) zmienia się w zależności od tego, który ze światów odwiedza. Pojedyncza podróż może obejmować liczne, odmienne rekursje, zatem w trakcie przygody bohater będzie zmieniał swoje aspekty i umiejętności lub przyjmował nowe, żeby lepiej stawiać czoła stojącym przed nim wyzwaniom.

 

Rekursje

Osobliwość może podtrzymywać istnienie licznych rekursji, my jednak, nie licząc materialnego ziemskiego świata, skupimy się na dwóch z nich – Ardeyn Ruk, najbardziej wyróżniających się i zarazem pierwszych, jakie zostały odkryte przez ludzi. Wasi bohaterowie na drodze eksploracji Osobliwości mogą odkryć ich znacznie więcej. Mistrzowie Gry będą mieli okazję wprowadzić do fabuły swoje ulubione settingi, zupełnie nowe, stworzone przez siebie rekursje lub nawet światy, w których rozgrywały się kampanie innych RPGów. Istnieją niezliczone możliwości!

Na Ziemi (przez którą rozumiemy naszą współczesną rzeczywistość), The Strange jest grą RPG pełną szpiegowskich intryg, a czasami grozy (zwłaszcza gdy stworzenia zamieszkujące rekursje przybywają do naszego świata). Bohaterowie będą współpracować z organizacjami takimi jak Pakt Milczących [ang. the Quiet Cabal], którego członkowie badają Osobliwość dzięki wsparciu tajemniczych sponsorów; Projekt Wrzesień, który może być powiązany z monstrualnie potężną postacią z Ardeyn, zwaną Zdrajcą; oraz wiele innych tajnych ugrupowań interesujących się Osobliwością lub posiadających wiedzę na jej temat. Ziemia jest jednym ze światów podstawowych, centrum informacji i sekretów. Kontrolując taki świat, posiadasz władzę nad jego rekursjami. Większość bohaterów The Strange rozpocznie rozgrywkę na Ziemi.

 

The Strange – materiały graficzne (Matt Stawicki)

 

Ardeyn to świat magii i potworów, stworzonych przez ludzkość na Ziemi, a od niedawna zagnieżdżonych w Osobliwości. Mimo iż u jego podstaw leży fikcyjny świat, Ardeyn stał się realnym miejscem, z prawdziwymi mieszkańcami i wreszcie – prawdziwą magią. Mieszkańcy Ardeyn posługują się mistycznymi ostrzami schowanymi w żywych duszach, wykorzystują zmarłych jako strażników uwięzionego boga, ujeżdżają niesamowite latające stworzenia znane jako dlammy [ang. dlamma]. W istocie, nie wszyscy zamieszkujący Ardeyn są ludźmi. Qephilimowie [ang. the qephilim] to wysokie, mroczne istoty o ostrych rysach twarzy mające różnorodne wrodzone więzi z magią swojej krainy. Znana jest jako Ardeyn, Kraina Klątw i Więzienie Lotana.

Ruk to niewyobrażalnie wiekowy sztuczny konstrukt, który przemieszczał się po Osobliwości; aby nie zostać zaatakowanym przed przerażającymi planetożercami, osiadł na mieliźnie Osobliwości w pobliżu Ziemi na długo przed ewolucją ludzkości.

Można sobie wyobrazić Ruk częściowo jako świat obcych, częściowo jako wrak statku kosmicznego. Jego mieszkańcy to mistrzowie w dziedzinie biotechnologii – do tego stopnia, że są w stanie dowolnie kształtować i przekształcać swoje ciała. Według najnowszych odkryć istoty te od tysięcy lat w niewiadomych celach przybywają na Ziemię w swojej ludzkiej formie. Mieszkańcy Ruk nie stanowią jednolitej grupy; nie wszyscy z nich należą do sprzymierzeńców ludzkości.


Chcecie sprawdzić, jak Osobliwi jesteście? Rozwiążcie quiz przygotowany przez Montego i Bruce’a (dostępny w języku angielskim).