Wasteland 2 – Umiejętności i atrybuty
Rozwój Strażników w Wasteland 2 przypomina system umiejętności i atrybutów z serii Fallout (co jest naturalne, biorąc pod uwagę powiązania między grami). Oprócz standardowych cech jak siła fizyczna, szczęście i podstawowych umiejętności przetrwania, znajdzie się miejsce na kilka ekstrawaganckich pomysłów jak… naprawianie tosterów.
Atrybuty
Atrybuty to bazowe wartości Twojego bohatera. Możesz je rozdysponować podczas tworzenia postaci i zwiększyć ich wartość w trakcie gry. Atrybuty determinują główne umiejętności strażnika, wpływają na punkty akcji, liczbę punktów sztuki przetrwania które zyskujesz co poziom, ciężar jaki jesteś w stanie przenieść i wiele innych zmiennych. Atrybuty mogą mieć maksymalną wartość na poziomie 10 punktów.
Jeżeli jeden z atrybutów ma bardzo niską wartość, może to oznaczać że bohater nie jest w stanie korzystać z niektórych przedmiotów. Ponadto niektórzy bohaterowie niezależni będą reagować na specyficzne atrybuty bohatera.
Do atrybutów Wasteland 2 zalicza się:
- Koordynacja [ang. Coordination] – ogólna koordynacja ruchowa i umiejętność operowania bronią palną. Decyduje o punktach akcji (AP) i zwiększa szansę na krytyczne uderzenie z dystansu.
- Szczęście – Zwiększa szansę na cios krytyczny, daje ci szansę na pozyskanie dodatkowego punktu akcji w trakcie tury i ma wpływ na wiele interakcji w grze.
- Spostrzegawczość [ang. Awareness] – Umiejętność spostrzegania otaczających cię wydarzeń. Zwiększa inicjatywę w czasie walki i szansę na unik.
- Siła – Czysta, fizyczna siła. Zwiększa maksymalny poziom wytrzymałości otrzymywanej co poziom, siłę uderzeń w walce w zwarciu, maksymalny udźwig.
- Szybkość – Fizyczna szybkość i szybkość poruszania się. Zwiększa punkty akcji w trakcie walki.
- Inteligencja – Wiedza, mądrość i ogólna umiejętność rozwiązywania problemów. Zwiększa ilość umiejętności otrzymywanych co poziom.
- Charyzma – Urok, osobowość i zuchwalstwo, czyli to jak bohaterowie niezależni postrzegają Twoją postać.
Oprócz tego w Wasteland 2 powróci maksymalna wytrzymałość lub prościej – maksymalna ilość punktów życia uzależniona od siły.
Umiejętności
Po wybraniu atrybutów będziesz mógł ulokować punkty przetrwania [ang. survival points]. Umiejętności zaczynają na zerowej wartości, co oznacza że nie możesz z nich korzystać. Po odblokowaniu umiejętności punktami przetrwania możesz zwiększyć ich poziom i funkcjonalność. Podobnie jak w przypadku atrybutów, ich maksymalny poziom wynosi 10.
Wasteland 2 – screen z gry
Umiejętności odblokowywane są sekwencyjnie, a prościej rzecz ujmując: poziom 1-3 oznacza nowicjusza, 4-7 osobę kompetentnie posługującą się fachem, 7-9 biegłość. Dycha to opanowanie sztuki na poziomie eksperckim. Zdolności bohatera zwiększają się również, gdy systematycznie się nimi posługuje.
Umiejętności bojowe
Zwiększając te zdolności, zwiększasz jednocześnie szansę na trafienie specyficzną klasą broni.
- Bronie obuchowe [ang. blunt weapons] – większa siła uderzenia, mniejsze widełki obrażeń;
- Bronie sieczne – Mniejsze obrażenia, ale większe widełki obrażeń i szansa na obrażenia krytyczne;
- Bronie przeciwpancerne – zadają masowe obrażenia, ale trudno o amunicję, a obszar rażenia sprawia że wykorzystanie ich w specyficznych sytuacjach jest niebezpieczne dla drużyny. Możesz wysadzić nimi niektóre drzwi;
- Pistolety maszynowe – mniejszy zasięg, mniejsze obrażenia krytyczne, większy magazynek. Animacja jest nieco tańsza i bardziej powszechna od tej wykorzystywanej przy giwerach wyższego kalibru;
- Strzelby – słaby zasięg, ale duże obrażenia;
- Bronie energetyczne; – użyteczność zależy od rodzaju przeciwnika – bronie energetyczne są efektywne gdy przeciwnik uzbrojony jest w ciężką metalową zbroję – laser oprócz obrażeń podgrzewa opancerzenie. Pomyślcie o szybkowarze. Nieciekawa sprawa.
- Karabiny maszynowe – Potężne i wszechstronne, ale ciężko o amunicję.
- Karabiny snajperskie – Idealne na otwarte przestrzenie, karabiny snajperskie zadają wysokie obrażenia. Koszt amunicji i punktów akcji jest jednak bardzo wysoki;
- Pistolety – Podobnie jak w przypadku pistoletów maszynowych, łatwiej o amunicję, ale w przeciwieństwie do nich wystrzeliwują pojedyncze pociski. Z drugiej strony mają wyższą szansę na trafienie krytyczne.
Kompetencje i zdolności
Twoja szansa na skuteczne wykorzystanie umiejętności niebojowych zależy od różnicy między wyzwaniem, a poziomem umiejętności. Ekspert w swoim fachu z łatwością otworzy prosty zamek. Nowicjusz chirurgii może mieć problem z usunięciem efektów niebezpiecznego promieniowania czy poważnej kontuzji ciała. Jeżeli różnica między poziomem umiejętności a poziomem trudności danej czynności jest zbyt wielka, nie będziesz w stanie ukończyć niektórych zadań.
- Otwieranie zamków – szansa na sukces i szybkość przy otwieraniu zamków konwencjonalnych;
- Łamanie szyfrów [ang. safecrack] – szansa na sukces i szybkość otwierania skomplikowanych zamków, włączając w to wejścia do schronów;
- Rozbrajanie alarmów – umiejętność rozbrajania, ale również naprawiania uszkodzonego okablowania drzwi antywłamaniowych;
- Naprawianie tosterów – jak sama nazwa wskazuje – sztuka niezbędna dla przetrwania na pustkowiu;
- Informatyka [ang. computer tech] – umiejętność hakowania komputerów, dzięki której otrzymasz dostęp do szerokiej gamy opcji – informacji, których nie uzyskałbyś w innym przypadku, ręcznej aktywacji systemu czy kamer bezpieczeństwa. Niektóre komputery pozwolą ci aktywować lub przeprogramować drzwi antywłamaniowe;
- Technologia syntetyczna [ang. synth tech] – Z technologią syntetyczną naprawisz lub przeprogramujesz syntetyków lub inne roboty by stanęły po twojej stronie;
- „Demolka” [ang. demolitions”] – umiejętność posługiwania się różnej maści materiałami wybuchowymi. Poza walką wykorzystasz ją do wysadzania drzwi, barier czy otwierania zamków. A w walce? Duża rozwałka.
- Siła fizyczna – determinuje umiejętność wykorzystania czystej, fizycznej siły do niszczenia otoczenia. Nie jest tak subtelna jak otwieranie zamków i nie ma takiego zasięgu jak klasyczna demolka;
- Ciche poruszanie się – umiejętność skradania się;
- Odzyskiwanie – Jak efektywny jesteś w znajdowaniu użytecznych przedmiotów, które w normalnym przypadku uznałbyś za stos rupieci. Strażnik dobry w sztuce odzysku może znaleźć użyteczne rzeczy, które umknęły przeciętnemu podróżnikowi;
- Lizus [ang. Kiss Ass] – Umiejętność dialogowa uwzględniająca pochlebstwo, uwodzenie i… włażenie do tyłka przełożonym.
- Skurczybyk [ang. Hard Ass] – Umiejętność dialogowa uwzględniająca zastraszanie i wyrażanie emocji w nadzwyczaj agresywny sposób
- Cwaniak [ang. Smart Ass] – Umiejętność dialogowa uwzględniająca perswazję.
Trzy ostatnie cechy w wersji angielskiej – Smart Ass, Kiss Ass, Hard Ass – mają roboczą nazwę.
Ogólne umiejętności
- Handel – negocjowanie ceny przy kupnie i zwiększanie wartości swoich dóbr przy sprzedaży;
- Sztuka przetrwania – wykorzystywana przede wszystkim na mapie świata, zwiększa szanse na spostrzeżenie losowych wydarzeń. Dzięki niej będziesz bardziej racjonalnie wykorzystywał swoje zasoby wody;
- Przywództwo – umiejętność przewodzenia drużyną, najlepiej gdy wykorzystywana przez pojedynczego bohatera, który zwiększa jej efektywność w walce. Wielu przywódców może wprowadzić zbędny chaos. Decyduje też o tym czy bohaterowie niezależni cię usłuchają.
- „Cliff Clavin Backer Skill” – ekskluzywna umiejętność dla pierwszych donatorów projektu, nie odgrywa żadnej kluczowej roli w rozgrywce, ale dodaje do gry „smaczki” dialogowe;
- Zaklinacz zwierząt [ang. Animal Whisperer] – umiejętność wpływania na zwierzęta: siad, aport, za mną, nie chodź po polach siłowych;
- Medycyna polowa – umiejętność pozwala ci błyskawicznie połatać rany w trakcie walki, przywrócić maksymalne punkty zdrowia przy wykorzystaniu sprzętu medycznego;
- Chirurg – um. pozwala ci operować rannych członków drużyny;
- Wytwarzanie broni [ang. weaponsmithing] – składanie, modyfikacja broni;
- Segregacja polowa [ang. field stripping] – umiejętność rozkładania uzbrojenia na czynniki pierwsze i wykorzystywania uzyskanych części przy własnych giwerach;
- Percepcja – wykrywanie wrogów w otoczeniu, pokazuje na mapie zasięg ich widzenia, co pozwala ci przekraść się na lepsze strategicznie pozycje. W pasywnej formie pozwala zidentyfikować nienaturalne obiekty w otoczeniu, takie jak pułapki;
- (?) kilka innych umiejętności zostanie odblokowanych w samej grze
Jak pewnie zauważycie, niektóre umiejętności mają wyższy stopień przydatności od innych. Taka różnorodność jest celowa. Każdą ze zdolności wykorzystamy w rożnym stopniu i przyniesie nam różne korzyści. Chociaż otwieranie zamków może być częściej wykorzystywane, to rozbrajanie alarmów jest w stanie zapewnić twojej drużynie przewagę nad wrogiem, która nie byłaby możliwa w innej sytuacji.
Wasteland 2 celuje w szeroki system, w którym grupa doświadczonych Strażników o różnorodnych umiejętnościach wzajemnie się uzupełnia.