Wasteland 2 – Wstęp do fabuły

Rozpoczynamy serię wpisów poświęconych Wasteland 2, postapokaliptycznej grze fabularnej rozgrywającej się w zniszczonych wojną nuklearną Stanach Zjednoczonych. Na początek przedstawiamy wam prolog – zarys fabularny i wprowadzenie do wydarzeń bieżących.

Na podstawie: Wasteland 2 – Vision Doc


Prolog


Na początku lat siedemdziesiątych dwudziestego wieku, nieznany astronom zlokalizował rój meteorów, które miały zderzyć się z orbitą Ziemi latem roku dziewięćdziesiątego ósmego. Ochrona tej tajemnicy stała się głównym priorytetem rządu. Po pierwsze, nie chciano doprowadzić do paniki populacji. Po drugie, widziano w tym przewagę nad Sowietami. Przez piętnaście lat rząd Ameryki budował wysoce zawansowaną, orbitalną antymeteorową platformę nuklearną – Cytadelę Starstation.

Cytadela Starstation miała stać się w pełni funkcjonalna w marcu dziewięćdziesiątego ósmego, na kilka miesięcy przed zapowiedzianym uderzeniem meteorów. Napięcie sięgnęło zenitu wraz z nastaniem sądnego roku – Sowieci oskarżyli Amerykę o budowę gwiezdnej platformy militarnej, alarmując przy tym wiele niezrzeszonych nacji.

Na dwa tygodnie przez przed uruchomieniem programu Cytadeli, stacja nadała sygnał SOS. Okazało się, że główny rój poprzedziła niewykryta chmura małych meteorów. Chociaż nie były bezpośrednim zagrożeniem dla planety, zmiotły z przestrzeni większość orbitujących wokół niej satelitów, oślepiając tym samym wielkie mocarstwa. W militarnej panice, w ciemno wystrzelono 90% nuklearnego arsenału. Zniszczenia były ogromne, ale nie kompletne. Ostały się fragmenty cywilizacji, niektóre nawet pozostały nieświadome nuklearnych katastrof.

 


Świat jutra stał się antytezą czystego, futurystycznego społeczeństwa. Pustkowia to rzeczywistość rozkładu. Niegdyś migoczące miasta ze szkła i stali leżą w gruzach. Rdzawe kadłuby samochodów miotają się po miejskim środowisku, przypominając o przeszłości.


Ocaleni z kataklizmu zjednoczyli się w małe przygraniczne społeczności. W przeciwieństwie do Dzikiego Zachodu sprzed setek lat, teraźniejszość to wiek surowego indywidualizmu; społeczeństwa, w którym więzy między ludźmi są kruche i od każdego wymaga się opanowania sztuki przetrwania.

Niektóre z miast czerpią korzyści z odnawialnych źródeł energii takich jak turbiny wiatru czy panele słoneczne zbudowane przed kataklizmem. W sercu technologicznej ciemnej ery niewielu posiada wiedzę i środki do odtworzenia tych źródeł zasilania, co czyni je wyjątkowo pożądanymi w postnuklearnym społeczeństwie.

W dniu, w którym zniszczenie zstąpiło z nieba, grupa Inżynierów Armii Stanów Zjednoczonych przebywała na południowo-zachodnich pustyniach, budując mosty nad suchymi korytami rzecznymi. Pracowali głęboko na niegościnnych dolinach pustynnych, otoczeni licznymi wspólnotami ocalałych po kataklizmie. Dokładnie na południe od ich lokalizacji znajdowało się nowo powstałe więzienie federalne. Oprócz izolacji kryminalistów skazanych na śmierć, więzienie spełniało również rolę zakładów przemysłowych.

Krótko po nastaniu kataklizmu, szukający schronienia Inżynierowie przejęli zakład karny i wygnali kryminalistów na opuszczone pustkowia, by tam ostatecznie dokonał się ich wyrok. Mijały tygodnie, a nowo przybyli ocalali z lokalnych społeczności pomagali w budowie nowego społeczeństwa. Początki były trudne – podejrzliwość zrodzona po katastrofie przeszkadzała w integracji. Ale czas pielęgnował zaufanie, a ośrodek – znany później jako Centrum Strażników Pustkowi [ang. Ranger Center] – stał się jednym z najpotężniejszych bastionów nowej cywilizacji.

Ośrodek Strażników okazał się wystarczająco silny, by odeprzeć ataki zawziętych kryminalistów walczących o odzyskanie ich prawowitej „własności”. Sami obywatele CSP szybko uświadomili sobie, że społeczności poza zasięgiem pustyni również przetrwały. Ponieważ z tak wielkim sukcesem utworzyli nową cywilizację, czuli na sobie odpowiedzialność za pomoc w odbudowie po nuklearnej katastrofie.


W imię tej idei, honorując tradycję Strażników z Teksasu i Arizony sprzed wieku, narodzili się Strażnicy Pustkowi [ang. Desert Rangers].


Wasteland 2 rozpoczyna się piętnaście lat po wydarzeniach z pierwowzoru. Kierując drużyną Strażników, musisz przywrócić pokój i sprawiedliwość w świecie, któremu te wartości są obce… ale najpierw masz przetrwać. Pustkowia są rozległe i bezlitosne. Brak wody, intensywny upał i strefy o śmiercionośnej radiacji to twoje najmniejsze problemy. Wędrujące gangi, fanatyczni ocalali, szurnięci kultyści, bezwzględni syntetycy i przedziwne, zmutowane stworzenia to tylko nieliczne z zagrożeń czyhających na nieostrożnych podróżników.