Klątwa
Jeśli szukasz solucji dla lokacji Klątwy w Planescape: Torment, osobny artykuł znajdziesz pod tym adresem.
To gród zdrajców – zdrajców własnego sumienia i zdrajców bliźnich. Zaufanie jest tam pustym, obcym słowem, a zagmatwane, podłe spiski to rzecz codzienna… nawet pośród tych, którzy poświęcili się dobru.
Trias Zdrajca o Klątwie
Miasto-brama do Tartaru, sfery kłamców, oszustów i zdrajców uwięzionych przez własne matactwa. Zabudowania Klątwy otacza niemal równy okrąg pokrytych ostroroślą murów. Strzegący miasta gwardziści beztrosko wpuszczają tu przybyszów, niechętnie jednak pozwalają je opuścić, chyba że śmiałek udowodni im, że jest pilnie potrzebny gdzie indziej.
W samym sercu miasta, otoczone tak zwanym pierwszym pierścieniem dróg, znajdują się instytucje rządowe, skarbiec, więzienie i oczywiście brama do Tartaru. Za pierwszym pierścieniem mieszczą się domy najzamożniejszych mieszkańców; za drugim stragany kupców i składy towarów; za trzecim warsztaty rzemieślników; za czwartym stajnie i tawerny; i w końcu za piątym pierścieniem dróg rozciąga się mur okalający miasto.
Bramę do Tartaru tworzy łuk z czterech filarów czarnej ostrorośli. Z jego wnętrza promienieje krwawa poświata. Śmiałek, który odważy się w nią wejść, znajdzie się w Othrys, najwyższej warstwie Tartaru.
Ach, Tartar wraz z jego zatrutymi dżunglami, kwaśnymi bagnami, niszczycielskimi wodami, nadzianymi jak sznur zgniłych pereł zanurzonych jedna w drugiej… – Przerywa i patrzy na ciebie ostrożnie, ponownie osadzając cię w miejscu swoim wzrokiem. – Pamiętaj o tym, poszukiwaczu: Tartar to więzienie, dom gehrelethów, jednego z najgroźniejszych rodzajów biesów, jakie istnieją. Siła więzienia jest siłą tego, który schwytał, silnego na tyle, na ile pozwala mu więzień. Zniszcz więżącego, a uciekniesz z Czerwonego Więzienia. Właściwie nie ma stamtąd ucieczki; niekiedy bramy zatrzasną się przed tobą i będą patrzeć, jak miotasz się po przestrzeni otaczającej kule. Strzeż się Tartaru, podróżniku, bo jego więzy mogą być silniejsze niż ciało.
Kandrian
Populację Klątwy stanowią głównie obcy: uchodźcy, zbiegowie, wygnańcy trawieni nienawiścią i żądzą zemsty wobec tych, przed którymi uciekają. Tubylcy są na tyle zajęci marudzeniem, narzekaniem i knuciem, że nigdy nie opuszczają murów miasta.
Liga Rewolucyjna (Anarchiści) stanowi jedną z większych sił rezydujących w Klątwie. Jej celem jest wyrwanie się z łańcuchów niewoli i zniszczenie wszelkich struktur władzy (a przynajmniej tak sobie powtarzają).
- Niniejszy artykuł jest kopią materiału dostępnego w naszym projekcie interaktywnej mapy Zewnętrza.
- Źródła:
- A Player’s Primer to the Outlands, s. 12;
- Planescape: Torment