Kiła-Mogiła (ang. Plague-Mort)

Chaos i niedola Otchłani w Zewnętrzu…
Namiastka domu dla każdego demona.

Kiła-Mogiła to brama do Otchłani. Jak przystało na przedsionek królestwa tanar’ri, miastem rządzą intrygi, zdrady oraz brutalna siła.

Kiła-Mogiła nie jest pierwszym miastem-bramą prowadzącą do Otchłani. Wcześniej rolę tę przez ponad 800 lat pełniła Strzaskana Krawędź, która obecnie leży na Równinie Nieskończonych Portali. Sama Kiła-Mogiła nieraz już była przeciągana do Otchłani, jednak zawsze na jej miejscu wyrastało identyczne miasto.

Zabudowa miejska tworzy nierówny okrąg i składa się w większości z prowizorycznych, zaniedbanych chałup. Otaczają one okazałą warownię, w której mieszczą się siedziby władz oraz rezydencja zarządcy – arcylektora Byrriego Yarmorila.

Dzielnica Kupiecka wiecznie tętni życiem. Zjeżdżają do niej handlarze z różnych zakątków Wieloświata, u których można nabyć choćby biżuterię, broń czy niewolników. Po towary najlepszej jakości warto się udać do Alei Kupców, zaś wszelkiej maści rozrywek dostarczają popularne tawerny, m.in. Oko Smoka, Złoty Gryf czy Gospoda pod Dzwonem i Gwizdkiem. Wśród najsłynniejszych sklepów należy wymienić masarnię Kiełbasy Słodkiej Larissy i laboratorium Fiolka Truciciela.

Kiła-Mogiła (autor: Ronamis)

Dzielnica Świątynna może się oficjalnie poszczycić największym spośród wszystkich miast-bram wyborem świątyń dedykowanych neutralnym bóstwom. Nieoficjalnie w jej ciemnych alejkach i zakamarkach neutralnych sanktuariów można znaleźć kaplice wzniesione ku czci wszystkich mocy znanych w Otchłani, a nawet ołtarze poświęcone zuchwałym tanar’ri, którzy kłamstwami i intrygami sami wynieśli się do rangi boskości. Popularność złych bóstw przyczynia się do przyciągania Kiły-Mogiły w stronę Otchłani, dlatego kiedy tylko równowaga wiary zostaje zachwiana, rozsądni śmiałkowie zaczynają unikać wizyt w Dzielnicy Świątynnej.

Dzielnicę Mieszkalną, powszechniej znaną jako slumsy, można podzielić na zamieszkaną przez miejską śmietankę Aleję Bogaczy i… całą resztę. Roi się w niej od żebraków i rzezimieszków szukających klienteli dla swych szemranych usług. Oprócz prywatnych domostw dominującą zabudowę stanowią niezwykle popularne w tym mieście gospody.

W centralnej warowni znajduje się wielka sala audiencji arcylektora oraz jego okazała rezydencja, stajnie dysponujące końmi i hipogryfami, świątynia Oghmy, koszary Ogarów oraz siedmiopoziomowe podziemne więzienie.

Jeden z łuków prowadzących do pałacu arcylektora jest jednocześnie portalem do Otchłani. Bramy strzeże nieustannie przydzielony wyłącznie do tego zadania Ogar o imieniu Gaz, który nadzoruje przepływ śmiałków w obie strony i pobiera przy tym sowite opłaty, głównie do własnej kieszeni.

Gwardią przyboczną Yarmorila, a zarazem strażą miejską i sądem Kiły-Mogiły jest paramilitarna grupa znana jako Ogary. Ich oficjalną siedzibą są koszary (zwane również schroniskiem) położone na terenie warowni arcylektora, jednak panujące w nich warunki i nieustanne kradzieże skłaniają ich raczej do szukania leża w miejskich gospodach. Szczególnie upodobali sobie tawernę Złoty Gryf.


  • Niniejszy artykuł jest kopią materiału dostępnego w naszym projekcie interaktywnej mapy Zewnętrza.
  • Źródła:
    • The Planewalker’s Handbook, s. 11;
    • Well of Worlds, s. 89-105;
    • Blood Wars CCG (karta „Plague-Mort”), mapa miasta: Well of Worlds, s. 92