Grimuar 2014 – Podsumowanie roku

Niesamowite, jak ten czas leci – to już kolejne podsumowanie roku, a wraz z nim chcielibyśmy raz jeszcze przypomnieć Wam, co się działo w mijającym 2014.

Zacznijmy od drobnych statystyk, na przestrzeni całego roku opracowaliśmy ponad 70 obszernych artykułów, z czego przeważającą część stanowiły tłumaczenia aktualizacji Pillars of Eternity oraz Torment: Tides of Numenera, nie zabrakło jednak informacji o innych produkcjach, wywiadu z głównym projektantem Planescape: Torment oraz kilkunastostronicowego tłumaczenia pierwszego rozdziału nieopublikowanej dotąd w języku polskim powieści Jamesa Gardnera.

W tym roku oprócz aktualizacji i pracy nad tłumaczeniami udało nam się również zrekonstruować stronice Grimuaru, poprawić niektóre wersy księgi lub napisać je na nowo.

W krótkim więc podsumowaniu, dla wszystkich, którzy mogli coś przegapić:


Początek roku spędziliśmy tłumacząc zajawki nowego settingu Montego Cooka „The Strange”, efektem czego opublikowaliśmy serię dedykowanych artykułów.


Mieliśmy okazję porozmawiać z Chrisem Avellone’em o inspiracjach i aktualnej pracy w ekskluzywnym wywiadzie “Podróżnik Sfer”. Krótki fragment:

Często wracam też do Batmana. Bardzo podoba mi się kierunek, w jakim prowadzi go obecnie Snyder, ale to nie wszystko. Batman to po prostu doskonały przykład dobrej roboty projektanta. Sama idea serii, jeśli spojrzymy na nią obiektywnie, jest w gruncie rzeczy głupia: bogaty młodzieniec przebiera się za nietoperza i walczy ze złem, a jego główny wróg to klaun. Jednak we właściwych rękach, ubrana w odpowiedni kontekst i otoczkę psychologiczną, a następnie ciekawie zaprezentowana, ta sama idea staje się czymś wspaniałym.

Nie zapomnieliśmy również o własnej publicystyce, debiutujący na łamach Grimuaru MJ przygotował dwa interesujące artykuły: „11 powodów, dla których można nazwać Planescape: Torment dziełem sztuki” oraz “Towarzysze jakich nie spotkacie w cRPG”. Wisienką na torcie były mistrzowskie ilustracje Współgrobowca.


Uzupełniliśmy i nieco przebudowaliśmy dział Drużyny Bezimiennego, zebraliśmy także w jednym artykule wyrażenia z języka githzerai występujące w Planescape: Torment.



inXile opublikowało pierwszy zwiastun rozgrywki T:ToN


W mijającym roku na półkach pojawiły się również obserwowane przez nas produkcje, takie jak Divinity: Original Sin, Wasteland 2 czy Shadowrun: Dragonfall. Ruszyła również wczesna wersja Pillars of Eternity, o której pisaliśmy w artykule Pierwsze wrażenia„.


Ale prawdopodobnie największym sukcesem i jednym z najtrudniejszych tekstów, które opublikowaliśmy na łamach Grimuaru, było tłumaczenie pierwszego rozdziału Fire and Dust.

Napisana w 1995 r. (a więc przed powstaniem komputerowej wizji Tormenta) książka opisuje przygody sigilijskiego malarza Britlina Cavendisha i garstki jego ekscentrycznych towarzyszy podczas podróży przez różne sfery egzystencji. Wszystko zaczyna się w Sigil, gdzie wynajęty do namalowania obrazu Britlin przypadkiem zostaje świadkiem krwawego zamachu.


Dokonaliśmy też sporego remontu forum dyskusyjnego. Podobno jest lepiej!


A na deser, jako że w przyszłym roku powinniśmy zagrać w Pillars of Eternity już wszyscy, po wielu aktualizacjach zebraliśmy również małe wizualne podsumowanie świata Eory – w artykule „Renesans grafiki 2D”.


Kompilacja prerenderowanych teł Pillars of Eternity


Zachęcam również do zapoznania się z ponad 40 aktualizacjami Pillars of Eternity i Torment: Tides of Numenera z mijającego roku.


Na koniec – ponieważ nie było do tego jeszcze okazji – mam nadzieję, że Święta Bożego Narodzenia spędziliście w dobrej atmosferze i zregenerowaliście siły. Życzę w imieniu redakcji wspaniałego Nowego Roku! :-)