Skryptorium – Mapa Sigil, Miasta Drzwi

Punktem wyjścia do stworzenia mapy były dwa pliki dostępne w serwisie planewalker.com: mapa Sigil w formacie PDF w wysokiej rozdzielczości oraz arkusz z listą lokacji w Sigil, kompilacja wszystkich sigilijskich miejscówek opisanych w oficjalnych materiałach do settingu Planescape.

Na mapie można znaleźć podstawowe informacje na temat każdej lokacji (jeśli były dostępne). Ważne, by traktować ją jako indeks referencyjny, a nie wyczerpujące źródło mogące zastąpić lekturę oficjalnych podręczników i akcesoriów.

Legenda

Rodzaje lokacji uporządkowane w kolejności od najbardziej do najmniej powszechnych:

  • tawerny, bary, puby
  • świątynie
  • sklepy
  • karczmy, zajazdy, kwatery
  • fontanny, place, charakterystyczne punkty
  • domy, rezydencje, wspólnoty
  • siedziby frakcji
  • biura
  • warsztaty, kuźnie, apteki
  • wieże, garnizony
  • siedziby gildii
  • targowiska, aukcje
  • gmachy rozrywki, areny, galerie
  • restauracje
  • pomniki, posągi
  • muzea, biblioteki
  • magazyny
  • księgarnie, skryptoria
  • ogrody, parki, szklarnie
  • piekarnie
  • lecznice
  • punkty informacyjne
  • sklepy zoologiczne, stajnie
  • łaźnie

Lokacje z własnymi ikonami:

  • Café Leonan
  • Salon Tatuażu Upadłego
  • Biuro ds. Szkodników i Zapobiegania Chorobom
  • Pałac Błazna
  • Transmutorium Rechvada
  • Stowarzyszenie Świetlistego Eteru
  • Spółka budowlana Kamień i Trybik
  • Balwiernia Tashad
  • Trianym

Lokacje

Na liście znajduje się obecnie 308 lokacji, ale na mapę trafiło tylko 289 z nich. Wynika to z faktu, że niektóre miejsca, jak np. Sekretne Drzwi, nie posiadają stałego położenia. Informacje o lokacjach pochodzą z rozmaitych źródeł, w tym z większości oficjalnych materiałów do 2. edycji AD&D, a także powieści i gry komputerowej.

Na liście znalazły się lokacje, które: mają oficjalną lub potoczną nazwę, znajdują się w Sigil (lub mają w nim główny punkt wstępu) oraz pełnią konkretną funkcję (publiczną lub prywatną).

Nazwy lokali poprzedza zwykle wyraz określający rodzaj oferowanych w nich usług (karczma, tawerna itd.).

Znaczna większość lokacji pochodzi z materiałów do 2. edycji AD&D, ukazujących Sigil sprzed Wojny Frakcji opisanej w przygodzie „Faction War”. Wiele z nich pojawia się również w przygodach i suplementach bez informacji o tym, na jakim etapie historii miasta powstały lub przestały istnieć. Mogą się w związku z tym pojawić problemy z chronologią, których rozwiązanie pozostawiam w rękach mistrzów gry.

W przypadku niektórych lokacji źródła nie podają wystarczająco przejrzystych informacji dotyczących ich położenia lub w ogóle milczą na ten temat. Zdarza się też, że informacje zawarte w dwóch różnych materiałach są sprzeczne. Mistrzowie gry mogą wybierać umiejscowienie takich lokacji wedle własnego uznania, jednak na potrzeby tworzenia mapy zostały one subiektywnie przypisane do konkretnych lokalizacji w obrębie sześciu dzielnic miasta. Decyzje takie były podejmowane w oparciu o dostępne materiały źródłowe, a tego typu wpisy zostały zaznaczone na czerwono.

Lokacje nieposiadające konkretnego położenia są na liście wyszarzone.

Sigil nieustannie się zmienia — rośnie lub kurczy się w zależności od kaprysu Pani, na której polecenie dabusy potrafią przenosić z miejsca na miejsce budynki lub całe ulice. Mapa przedstawia więc zaledwie jedną możliwą konfigurację struktury miasta i odległości pomiędzy poszczególnymi lokacjami. Skala poszczególnych elementów mapy ma charakter poglądowy; niektóre budynki są na niej celowo powiększone, by podkreślić ich wyjątkowy charakter i znaczenie.

Ocena

Przyznawane lokacjom gwiazdki stanowią system subiektywnej oceny tego, jak dokładnie dane miejsce zostało opisane w materiałach źródłowych.

Jedna gwiazdka oznacza, że źródła nie podają na temat danej lokacji wiele więcej ponad to, co znalazło się we wpisie na liście.

Dwie gwiazdki wskazują na to, że w materiałach źródłowych można znaleźć kilka dodatkowych informacji nieznajdujących się na liście.

Trzy gwiazdki należą się lokacjom, którym poświęcono w źródłach obszerne fragmenty tekstu zawierające wiele istotnych informacji.

Cztery gwiazdki oznaczają, że dana lokacja została przedstawiona bardzo szczegółowo i mistrz gry znajdzie w jej opisie wszystko, co powinien wiedzieć. Zwykle do informacji dołączona jest mapa.

Pięć gwiazdek otrzymały lokacje opisane ze szczególną dokładnością. Zwykle są w ich przypadku dostępne mapy, statystyki głównych BN-ów, wyczerpujące informacje ogólne, a często również ilustracje.

Źródła

W większości przypadków przy danej lokacji podane jest jedno główne lub najbardziej wyczerpujące źródło. Więcej odniesień pojawia się, kiedy w kilku różnych materiałach można znaleźć wyjątkowo istotne informacje.

Poniżej znajduje się pełna lista źródeł wykorzystanych podczas tworzenia mapy:

  1. Planes of Conflict [Boxed Set] — Adventures in Conflict
  2. Baldur’s Gate II [gra komputerowa]
  3. Trylogia Wojny Krwi 1: Zakładnicy krwi [powieść]
  4. Trylogia Wojny Krwi 2: Wojownicy Otchłani [powieść]
  5. Trylogia Wojny Krwi 3: Bohaterowie Sfer [powieść]
  6. Planes of Chaos [Boxed Set] — Chaos Adventures
  7. Dead Gods [przygoda]
  8. Planescape Campaign Setting [Boxed Set] — A DM Guide to the Planes
  9. Dragon Magazine
  10. The Deva Spark [przygoda]
  11. Doors to the Unknown [przygoda]
  12. Dungeon Magazine
  13. Die Vecna Die! [przygoda]
  14. The Eternal Boundary [przygoda]
  15. Expedition to the Demonweb Pits [przygoda]
  16. Finder’s Bane [powieść]
  17. Fires of Dis [przygoda]
  18. Faces of Evil: The Fiends
  19. The Factol’s Manifesto
  20. Faction War [przygoda]
  21. A Guide to the Astral Plane
  22. A Guide to the Ethereal Plane
  23. The Great Modron March [przygoda]
  24. Hellbound: The Blood War [Boxed Set] — The Chant of the War
  25. Hellbound: The Blood War [Boxed Set] — The Dark of the War
  26. Harbinger House [przygoda]
  27. Hellbound: The Blood War [Boxed Set] — War Games
  28. The Inner Planes
  29. In the Abyss [przygoda]
  30. In the Cage: A Guide to Sigil
  31. Planes of Conflict [Boxed Set] — Liber Benevolentiae
  32. Planes of Conflict [Boxed Set] — Liber Malevolentiae
  33. Monstrous Compendium Appendix
  34. Monstrous Compendium Appendix II
  35. Monstrous Compendium Appendix III
  36. On Hallowed Ground
  37. Planescape Conspectus [plakat]
  38. Planes of Chaos [Boxed Set] — The Travelogue
  39. Planescape Campaign Setting [Boxed Set] — A Player’s Guide to the Planes
  40. The Planeswalker’s Handbook
  41. Planar Handbook
  42. Planes of Law [Boxed Set] — Arcadia
  43. Planes of Law [Boxed Set] — Baator
  44. Planes of Law [Boxed Set] — Mount Celestia
  45. Polyhedron Magazine
  46. Strony bólu [powieść]
  47. Planescape: Torment [gra komputerowa]
  48. Planescape: Torment [powieść]
  49. Planescape Campaign Setting [Boxed Set] — Sigil and Beyond
  50. Something Wild [przygoda]
  51. Tales From the Infinite Staircase [przygoda]
  52. Tymora’s Luck [powieść]
  53. Uncaged: Faces of Sigil
  54. Well of Worlds [przygoda]

Autorzy

Montaż: Denis „Ambrus” Richard.
Oryginalna kartografia: Rob Lazzaretti.
Dodatkowe ilustracje: Tony DiTerlizzi & David S. „Diesel” LaForce.
Wiersz: „Dolores” Algernona Charlesa Swinburne’a w przekładzie Antoniego Lange.

Tłumaczenie: Anna „Corpselight” (Grimuar Sferowca). W tłumaczeniu wykorzystano terminy opracowane przez Sferopedystów.

Silnik mapy: Mapplic (autor: sekler).
Oryginalny projekt: The Map of Sigil, City of Doors.

v1.4.1.