Ogólnie o mechanice

System, walka, magia ‒ dyskusja o rozgrywce, umiejętnościach czy budowie postaci.

Moderatorzy: Moderator, Global Moderator

Awatar użytkownika
Lord Bart
Szczebiocząca Czaszka
Szczebiocząca Czaszka
Posty: 80
Rejestracja: ndz lut 15, 2015 11:06 pm
Lokalizacja: Warszawa/Korriban
Kontakt:

Tak sobie chyba przeczytałem wszystko co jest na Grimuarze o PoE i mam takie pytania, bo może coś mi umknęło albo czegoś nie ma:
1. System gry to nie żadna z edycji D&D, tylko hmmm wolna interpretacja Obsidianu? To mam nadzieję, że będzie dodana jakaś sensowna książka z instruktażem co, komu i jak... nie mówię o tabelkach ala klasyczny BG, ale jednak coś by się przydało.

2. W grze będzie tylko 8 kompanów, rozumiem że rozwiniętych fabularnie i charakterologicznie. Ale będzie można stworzyć swoich własnych, coś ala Icewind Dale. Tylko, że oni będą hmmm czystymi no-name'ami, bez historii, charakteru itd.? Dobrze to rozumiem?
Awatar użytkownika
Darnath
Administrator
Posty: 493
Rejestracja: czw paź 04, 2012 3:26 pm
Lokalizacja: Sigil
Kontakt:

1. Tak, PoE nie bazuje na DnD - chcieli się właściwie uwolnić od Dungeons and Dragons z paru powodów:
a) to kickstarter, 4miliony+ to nie jest w branży gier aż tak duży budżet; a licencja na setting kosztuje;
b) przy DnD byliby znacznie bardziej ograniczeni: nie tworzyliby własnego świata (na tym to wszystko miało polegać), ale musieliby bazować na już stworzonym;
c) jednak to ich własne IP, nikt im tego nie odbierze; jak zechcą stworzyć sequel, to wszystko jest w ich rękach (nie decydentów z Wizards of the Coast etc.)

Mechanika jest całkowicie autorska. Rzecz jasna inspirują się rozwiązaniami, ale jednak za błędy muszą wziąć całą odpowiedzialność (nie ma już wymówki, że "takie niestety są zasady settingu" ;))

Plus, pamiętaj że gdyby tworzyli coś za pomocą crowdfundingu, co bazuje na licencji i korzystali z licencjonowanych rozwiązań to złamaliby wiele obietnic i nie mieliby nad tym takiej kontroli.

2. Towarzyszy wciąż zmieniają. Z tego co wiem, na przykład Cadegund, która miała na początku towarzyszyć nam w drużynie została zastąpiona przez Durance'a (Niezłomnego), Forton (mnich) wyleciał chyba w ogóle z gry (a może się mylę).

Docelowo jest na razie 8 towarzyszy, może pojawi się więcej. Są też towarzysze, którzy podróżują z nami tymczasowo (np w prologu).

Co do własnych towarzyszy - tak, to czyste no-name-y, bez osobowości i dialogów (cieżko byłoby je zaimplementować do tworzonych przez gracza postaci).
Awatar użytkownika
Darnath
Administrator
Posty: 493
Rejestracja: czw paź 04, 2012 3:26 pm
Lokalizacja: Sigil
Kontakt:

Dorzucę tutaj mały update, o który dość często nas się pyta.
W Pillars of Eternity (to była jedna z pierwszych aktualizacji Tima Caina) mamy dwa typy umiejętności - bojowe i niebojowe, rozwijane niezależnie od siebie (są jeszcze talenty, ale to inna kwestia).

Łotrzyk, którego brakuje w drużynie nie ma wyłączności na rozbrajanie pułapek i otwieranie zamków, choć niewątpliwie jest w tym najlepszy. Mechaniki mogą nauczyć się też inni.

Treść aktualizacji: Umiejętności nieobojowe
Awatar użytkownika
Lord Bart
Szczebiocząca Czaszka
Szczebiocząca Czaszka
Posty: 80
Rejestracja: ndz lut 15, 2015 11:06 pm
Lokalizacja: Warszawa/Korriban
Kontakt:

Brakowało mi tego przy bawieniu się betką :P
Ale w oryginale dadzą mi książeczki, więc się nie przejmuję 8]
Awatar użytkownika
Lord Bart
Szczebiocząca Czaszka
Szczebiocząca Czaszka
Posty: 80
Rejestracja: ndz lut 15, 2015 11:06 pm
Lokalizacja: Warszawa/Korriban
Kontakt:

Powiem tak, że ostatnio poświęciłem trochę czasu na ogarnięcie tej całej mechaniki, wiadomo - całe życie z adekami + wspaniale skuteczna prostota Falloutów, a tutaj... pewnie samo granie zrobi najlepiej nie mniej jest trochę pogmatwania na pierwszy rzut oka.
Awatar użytkownika
Lord Bart
Szczebiocząca Czaszka
Szczebiocząca Czaszka
Posty: 80
Rejestracja: ndz lut 15, 2015 11:06 pm
Lokalizacja: Warszawa/Korriban
Kontakt:

Z nudów, ale i ciekawości skończyłem przed chwilą wertować 'Poradnik do gry' z pudełka... no nie wiem jak im to wyszło z burzy mózgów, ale propozycje rozwoju Woja są boskie: kondycja > stanowczość > percepcja.

:D

To komu polecają moc? Barbarzyńca ujdzie, ale łowca czy mag... nie przypominam sobie systemu, gdzie jedna cecha była przypisana zarówno "silnorękim" jak i bardziej "myślącym".


Najbardziej jednak dobija mnie system czarów w połączeniu z limitowanym odpoczynkiem. Patrząc na walki na normalu to są one fajnie wymagające, no i magia jest dość potężna, ale... w większym starciu można się wypstrykać z zaklęć (nie mówię już o początku, gdzie jest ich mało), drużyna będzie całkiem całkiem i co? Obóz? Ze zmarnowaniem zasobów?

Nie łapię tego i jednak nie wybiorę magiczki za pierwszym.
Awatar użytkownika
Ribald
Opłakujący Posty
Opłakujący Posty
Posty: 42
Rejestracja: czw mar 26, 2015 9:28 am

Brak dokładnego opisu cech (atrybutów) to chyba największy babol instrukcji i poradnika, szczególnie w kontekście porad, o których pisałeś, a które brzmią czasem dziwacznie (zwłaszcza, że później przy opisie Palleginy mamy uwagę, że ma niską moc jak na paladyna). Mamy niby tabelkę na koniec, ale nie wszystko jest w niej jasne - co oznacza na przykład, że moc daje premię do leczenia? Nie rozumiem też czy moc daje premię do obrażeń od czarów?

Swoją drogą, w tym tekście (http://grimuar.pl/pillarsofeternity/atr ... y-context=) brakuje stanowczości, na którą, jak rozumiem, został przeniesiony (z mocy) akcent jeśli chodzi o występowanie z pozycji siły w rozmowie.

Wracając do rekomendacji dla wojownika, chyba tylko tak można to rozumieć - że jeśli ma on być postacią gadającą to warto mieć bonusy do rozmowy wynikające ze stanowczości i percepcji. Tylko nie rozumiem czemu przy wielu innych klasach to nie jest zaakcentowane? Bo chyba trzeba będzie gadać główną postacią, tak jak w PT, skoro jest gdzieś mowa o tym, że towarzysze mogą się wtrącać do rozmowy.

Mam nadzieję, że w kreatorze postaci w grze będzie to lepiej rozpisane. Zwłaszcza, że idea grania postacią nastawioną w większym stopniu na rozmowę jest mi bliska, ale wolałbym nie tworzyć jej w ciemno :)
Awatar użytkownika
Lord Bart
Szczebiocząca Czaszka
Szczebiocząca Czaszka
Posty: 80
Rejestracja: ndz lut 15, 2015 11:06 pm
Lokalizacja: Warszawa/Korriban
Kontakt:

Co do książeczki to Obsidian pokusił się już o erratę (nie wiem czy to zabawne czy smutne)
http://eternity.obsidian.net/game/manual-errata

Ale nie dawały mi spokoju niektóre opisy, napisane takim językiem... potocznym? Niektóre wręcz wykluczające się?
I dziś mój wzrok przyciągnął małym druczkiem wpis o zakazie kopiowania, kopirajtsach i tak dalej względem... Gry-OnLine S.A.
http://firma.gry-online.pl/
Jak widać oprócz polskiego GOL-a mają anglojęzyczny odpowiednik w postaci gamepressure.com (albo odwrotnie). Bo angielska część poradnika też jest zastrzeżona pod GOL.

Ciekawe. Wychodzi na to, że to nie jest tekst od Obsidianu tylko... no właśnie co?
Awatar użytkownika
Ribald
Opłakujący Posty
Opłakujący Posty
Posty: 42
Rejestracja: czw mar 26, 2015 9:28 am

Taka wątpliwość: czy ktoś może rozkminił zasadę na podstawie której doliczane są (lub nie) punkty do cech uzyskiwane dzięki przedmiotom? Rozumiem, że funkcjonują jakieś limity, ale z czym one są związane? Naraz działa tylko jeden przedmiot dający bonusy do danej cechy? Nie są dodawane punkty powyżej jakiegoś poziomu?

Trochę mnie zirytowało gdy uzyskałem w końcu składniki, żeby zakląć pancerz Sagani na +2 zręczności, a tu nic się nie stało...
Awatar użytkownika
Gorn
Współsłowiec
Współsłowiec
Posty: 32
Rejestracja: sob mar 23, 2013 10:41 pm

Może istnieć tylko jedna premia do jednego parametru, najwyższa, reszta jest wygaszana. To się nie tyczy stałych bonusów no i są jakieś wyjątki. Akurat to jest jasno opisane albo w glosariuszu, albo w instrukcji.
ODPOWIEDZ
  • Informacje
  • Kto jest online

    Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości