Wątpliwości co do logiki fabuły
: wt lis 28, 2017 8:51 pm
Gram w Pillars of Eternity z przyjemnością, ale drażni mnie podstawa fabularna tej gry - chodzi mi tu o pomysł na dusze w świecie Eory i o pewne luki, które w niej dostrzegam.
Od początku gry zauważyłem jak po macoszemu potraktowany jest mózg - zdawać by się mogło - umysł, siedziba świadomości.
W Pillars of Eternity siedzibą świadomości, osobowości i wspomnień jest dusza. Próżnozrodzone - dzieci urodzone bez duszy - zachowują się jak puste skorupy, zdolne jedynie do najprostszych odruchów, nie posiadające osobowości, świadomości. Nie ważne czy ciało próżnozrodzonego jest bez skazy, idelane - nie ma duszy więc jego los jest przesądzony.
Tymczasem w Eorze dusze nie tylko mogę sobie przypomnieć rzeczy z poprzednich wcieleń, ale potrafią nawet ożywiać konstrukty, maszyny. Co więcej - potrafią odbierać bodźce ze świata nie mając mózgu i odpowiednich receptorów. Wystarczy spojrzeć na taką Diablice z Caroc, która jest konstruktem ze stali - zamiast twarzy ma maskę, ale widzi, słyszy, mówi - jest pełnoprawnym członkiem drużyny. Nasuwa się pytanie: w jaki sposób dusza porusza takim konstruktem? Widocznie dusza musi być źródłem energii. W takim razie nie widzę sensu dlaczego ludzie w Eorze jedzą, skoro energia dusz może ich napędzać.
Inny zastanawiający przypadek to zaklęcie duszy w posągu np. Zarządczyni z Caed Nua. W jaki sposób ona może czymkolwiek zarządzać skoro nie ma oczu, uszu. Skoro nie są jej potrzebne oczy żeby widzieć, to tym samym każda istota posiadająca duszę również może widzieć bez oczu. Tak więc po co w ogóle istoty z Eory mają oczy, skoro poradzą sobie bez nich? Można pójść dalej i spytać po co istotom z tego świata mózgi, a dalej po co im głowy?
Kolejne pytanie związane z takim przypadkiem to: co się stanie jeżeli posąg podzieli się na dwie części? W której części będzie dusza? W obu? W jednej konkretnej? (To pytanie możnaby zadać również odnośnie żywych istot, ale instynktownie powiedzielibyśmy, że dusza będzie w tej części z głową. Ale odnośnie posągów, to odpowiedź już nie jest tak oczywista).
Ciekawe jest również to, że dusza w Pillars of Eternity jest w pewnym sensie materialna ponieważ jest podzielna. Wraz z kolejnymi życiami dusza traci część siebie, staje się przez to gorsza, słabsza. A co się dzieje z tymi resztkami?
Zastanawia mnie jeszcze dlaczego w Jelenioborzu nie ma próżnozrodzonych zwierząt. Nie ma o tym mowy w grze i nie ma śladów po czymś takim np. wśród zwierząt czy potworów, z którymi walczymy.
Rozumiem, że Pillars of Eternity to fantastyka a nie fantastyka naukowa, więc nie ma tu wymogów aby świat był zgodny z obecnym stanem nauki. Jednak wydaje mi się, że miejscami brakuje logiki w tej grze i przez to trochę rozgrywka mi się rozpada. Wydaje mi się, że twórcy z Obsidian nie zwrócili uwagi na problemy, które wynikają z założeń świata Eory. Wykazali się lekkomyślnością, która mnie drażni i psuje (ale delikatnie) przyjemność z gry.
Co uważacie forumowicze? Mieliście podobne wątpliwości?
PS
Streamuje od kilku tygodni swoją grę w Pillars of Eternity na https://www.twitch.tv/dalethtichy (zwykle pomiędzy godziną 21 a 23). Jeżeli ktoś jeszcze jest zainteresowany tą grą to zapraszam. Obecnie kończę drugą część dodatku Biała Marchia.
Od początku gry zauważyłem jak po macoszemu potraktowany jest mózg - zdawać by się mogło - umysł, siedziba świadomości.
W Pillars of Eternity siedzibą świadomości, osobowości i wspomnień jest dusza. Próżnozrodzone - dzieci urodzone bez duszy - zachowują się jak puste skorupy, zdolne jedynie do najprostszych odruchów, nie posiadające osobowości, świadomości. Nie ważne czy ciało próżnozrodzonego jest bez skazy, idelane - nie ma duszy więc jego los jest przesądzony.
Tymczasem w Eorze dusze nie tylko mogę sobie przypomnieć rzeczy z poprzednich wcieleń, ale potrafią nawet ożywiać konstrukty, maszyny. Co więcej - potrafią odbierać bodźce ze świata nie mając mózgu i odpowiednich receptorów. Wystarczy spojrzeć na taką Diablice z Caroc, która jest konstruktem ze stali - zamiast twarzy ma maskę, ale widzi, słyszy, mówi - jest pełnoprawnym członkiem drużyny. Nasuwa się pytanie: w jaki sposób dusza porusza takim konstruktem? Widocznie dusza musi być źródłem energii. W takim razie nie widzę sensu dlaczego ludzie w Eorze jedzą, skoro energia dusz może ich napędzać.
Inny zastanawiający przypadek to zaklęcie duszy w posągu np. Zarządczyni z Caed Nua. W jaki sposób ona może czymkolwiek zarządzać skoro nie ma oczu, uszu. Skoro nie są jej potrzebne oczy żeby widzieć, to tym samym każda istota posiadająca duszę również może widzieć bez oczu. Tak więc po co w ogóle istoty z Eory mają oczy, skoro poradzą sobie bez nich? Można pójść dalej i spytać po co istotom z tego świata mózgi, a dalej po co im głowy?
Kolejne pytanie związane z takim przypadkiem to: co się stanie jeżeli posąg podzieli się na dwie części? W której części będzie dusza? W obu? W jednej konkretnej? (To pytanie możnaby zadać również odnośnie żywych istot, ale instynktownie powiedzielibyśmy, że dusza będzie w tej części z głową. Ale odnośnie posągów, to odpowiedź już nie jest tak oczywista).
Ciekawe jest również to, że dusza w Pillars of Eternity jest w pewnym sensie materialna ponieważ jest podzielna. Wraz z kolejnymi życiami dusza traci część siebie, staje się przez to gorsza, słabsza. A co się dzieje z tymi resztkami?
Zastanawia mnie jeszcze dlaczego w Jelenioborzu nie ma próżnozrodzonych zwierząt. Nie ma o tym mowy w grze i nie ma śladów po czymś takim np. wśród zwierząt czy potworów, z którymi walczymy.
Rozumiem, że Pillars of Eternity to fantastyka a nie fantastyka naukowa, więc nie ma tu wymogów aby świat był zgodny z obecnym stanem nauki. Jednak wydaje mi się, że miejscami brakuje logiki w tej grze i przez to trochę rozgrywka mi się rozpada. Wydaje mi się, że twórcy z Obsidian nie zwrócili uwagi na problemy, które wynikają z założeń świata Eory. Wykazali się lekkomyślnością, która mnie drażni i psuje (ale delikatnie) przyjemność z gry.
Co uważacie forumowicze? Mieliście podobne wątpliwości?
PS
Streamuje od kilku tygodni swoją grę w Pillars of Eternity na https://www.twitch.tv/dalethtichy (zwykle pomiędzy godziną 21 a 23). Jeżeli ktoś jeszcze jest zainteresowany tą grą to zapraszam. Obecnie kończę drugą część dodatku Biała Marchia.