Project: Eternity – Rzemiosło z Timem Cainem

Tim omawia rzemiosło w Project: Eternity, w tym lokacje służące do wykonywania przedmiotów oraz kwestie związane z wytrzymałością wyposażenia. Dowiecie się również co nieco o umagicznianiu uzbrojenia.

Źródło: Crafting with Tim Cain

Od czasu mojej ostatniej aktualizacji zajęty byłem głównie dopracowywaniem mechaniki gry. Obecnie każda z klas jest już w pełni funkcjonalna (łącznie ze zdolnościami i zaklęciami) do poziomu piątego, dzięki czemu możemy swobodnie testować starcia na pierwszych gotowych obszarach. Ja zaś zwróciłem swoją uwagę w stronę umiejętności niebojowych, w tym rzemiosła.

Podstawy rzemiosła

Rzemiosło to umiejętność używana do wytwarzania przedmiotów, w które można wyposażyć postać, np. broni i pancerza, oraz przedmiotów pojedynczego użytku, np. mikstur czy jedzenia. Aby skorzystać z umiejętności rzemieślniczych, należy najpierw odnaleźć przeznaczoną do tego celu lokację.

  • Kuźnie – w tych kowalskich warsztatach tworzyć można wszelkiej maści elementy wyposażenia. Od hełmów po buty, można w nich wyczarować wszystko, co tylko postać jest w stanie na siebie założyć.
  • Laboratoria – alchemicznych stołów używa się do nasycania przedmiotów magią oraz do produkcji np. mikstur, zwojów czy posążków umożliwiających przyzywanie stworzeń.
  • Paleniska – można przy nich przyrządzić posiłki i napoje zapewniające po spożyciu długoterminowe korzyści. Paleniska znajdziesz w wielu miejscach przeznaczonych do rozbijania obozu, dzięki czemu ten typ rzemiosła można uprawiać „w drodze”.

Każda z tych lokacji posiada centralny obiekt (np. kowadło w kuźni), którego użycie powoduje otwarcie interfejsu wyświetlającego znane postaci receptury, podzielone na różne kategorie. Każdy z przepisów zawiera listę składników potrzebnych do wykonania przedmiotu (lub przedmiotów ‒ z niektórych receptur powstają zestawy). Niektóre przepisy będą miały dodatkowe wymagania, włączając w to wymóg (dla ciebie lub twojego towarzysza) posiadania pewnego talentu lub zdolności, czy nawet umiejętności na odpowiednim poziomie. Zasadniczo wysokopoziomowe przepisy będą wymagały od rzemieślnika większych umiejętności i rzadszych składników.

Zastanawiasz się pewnie, skąd weźmiesz receptury. Kilka otrzymasz każdorazowo przy zdobywaniu nowych poziomów umiejętności rzemieślniczych, ale możesz je również kupować u handlarzy. Będziesz je również znajdować w łupach lub dostawać jako nagrody za ukończone zadania. W świecie Eternity czeka na ciebie mnóstwo przepisów, więc uważnie się za nimi rozglądaj.

Rzemiosło nie jest czasochłonne: jeżeli posiadasz wszystko, czego wymaga przepis i znajdujesz się w odpowiedniej rzemieślniczej lokacji, możesz w mgnieniu oka wykonać przedmiot. Składniki najczęściej zużywają się w procesie wytwarzania, ale z niektórych można korzystać wielokrotnie. W przepisach takich jak formuły umagiczniające główny składnik nie zużywa się, tylko zostaje ulepszony o dodatkowe właściwości. Dla przykładu, możesz posiadać miecz z wysoką celnością i przepis na wykonanie Płonącego Miecza, który dodaje obrażenia od ognia. Jeżeli umagicznisz swój miecz przy użyciu przepisu, twój zachowa on dotychczasowe właściwości i zacznie zadawać dodatkowe obrażenia od ognia.

Rzemiosła można użyć również do naprawy uszkodzonego ekwipunku. Zanim jednak do tego przejdziemy, przyjrzyjmy się kwestii wytrzymałości.

Wytrzymałość przedmiotów

Większość przedmiotów nie zużywa się z czasem. Buty, pierścienie, hełmy, rękawice, amulety, płaszcze i pasy nie ulegają zniszczeniu z powodu noszenia. Inaczej ma się sprawa z bronią, tarczami i pancerzami – posiadają one wskaźniki wytrzymałości, które obniżają się w miarę normalnego używania. Z każdym atakiem wykonanym przy pomocy danej broni, jej wytrzymałość spada o jeden punkt. Analogicznie, wytrzymałość zbroi i tarczy maleje z każdym trafieniem.

Przedmioty posiadają zazwyczaj wiele punktów wytrzymałości, a ich użyteczność nie ulega pogorszeniu dopóki nie stracą ich wszystkich. Kiedy poziom wytrzymałości przedmiotu spada do 25% pierwotnej wartości, rzecz staje się „zużyta” i uzyskuje specjalne oznaczenie w oknie ekwipunku, jednak jej właściwości nie zmieniają się aż do momentu utraty wszystkich punktów. Przedmiot, któremu nie pozostały żadne punkty wytrzymałości jest „uszkodzony” i podlega następującym efektom:

  • Broń – zmniejszenie zadawanych obrażeń i kara do precyzji
  • Pancerze – zmniejszony próg obrażeń i szybkość ataku
  • Tarcze – częściowa utrata premii do obrony

Uszkodzone przedmioty nie ulegają dalszemu niszczeniu – nie osiągają więc nigdy stanu, w którym nie nadawałyby się do użytku. Pozostają uszkodzone, dopóki ich nie naprawisz.

Jednym z najprostszych i najszybszych sposobów przywrócenia wyposażenia do pełni użyteczności jest naprawa u kupca – rzecz jasna za odpowiednią opłatą, proporcjonalną do stanu zużycia przedmiotu i jego wartości rynkowej. Jeżeli twój dobytek jest wyjątkowo cenny i zaniedbasz jego regularną konserwację, licz się ze sporymi kosztami naprawy.

Wróćmy jednak na chwilę do tematu rzemiosła i zobaczmy, jak można dzięki niemu zaoszczędzić z trudem zdobyte złoto.

Wytrzymałość i rzemiosło

Twoja postać (lub dowolny towarzysz) może naprawiać przedmioty w kuźniach, korzystając ze zdolności rzemieślniczych. Koszt naprawy zmienia się w zależności od poziomu umiejętności i posiadanych surowców – jeżeli masz pod ręką wszystkie niezbędne materiały i umiesz zrobić z nich dobry użytek, możesz naprawiać swoje przedmioty za darmo.

Ale to nie wszystko. Umiejętność rzemiosła ma wpływ również na tempo zużywania się noszonych przez postać przedmiotów. Jeżeli zainwestujesz w ten typ zdolności, twoja broń będzie podczas ataku tracić jedynie ułamek punktu wytrzymałości. Podobnie kiedy otrzymasz cios, twoja zbroja i tarcza nie stracą pełnego punktu. Im lepszą biegłość w rzemiośle posiadasz, tym odporniejsze staje się twoje wyposażenie. Wychodzimy z założenia, że jeśli potrafisz samodzielnie stworzyć przedmiot, wiesz też jak umiejętnie się nim posługiwać i o niego dbać.

Dzięki rzemiosłu możesz więc nie tylko tanio naprawiać przedmioty, ale również zapobiegać ich szybkiemu niszczeniu. Czemu ktokolwiek chciałby NIE kształcić się w tej dziedzinie? Na to pytanie odpowiem w jednej z przyszłych aktualizacji, poświęconej pozostałym zdolnościom postaci w PE.

Update z aktualizacji: „Meet the Team – Polina Hristova

Nasza poprzednia aktualizacja na temat rzemiosła wywołała lawinę komentarzy. Josh wziął je sobie do serca i zdecydował się wprowadzić kilka znaczących zmian, w tym całkowicie zrezygnować z mechaniki wytrzymałości przedmiotów oraz z obecności rzemiosła jako umiejętności (nie wpływa to na istnienie systemu rzemiosła w grze).