Torment: Tides of Numenera

Dziedzictwo [Legacy]

Cóż znaczy jedno życie? Czy nasze życie w ogóle ma znaczenie? Jakie dziedzictwo po sobie pozostawiamy? Pytania te od zawsze nurtowały ludzkość i mieszkańcy świata przyszłości, w którym toczy się akcja T:ToN, nadal je sobie zadają.

Można nawet powiedzieć, że są w trudniejszej sytuacji ‒ stąpają wszak po ruinach cywilizacji przodków, którym też wydawało się, że ich życie znaczy coś dla świata. Jednak wola przetrwania była i jest u ludzi wyjątkowo silna. Mieszkańcy Dziewiątego Świata nie poddają się więc i nieustannie starają się poprawić życie swoje i swoich bliskich. Miewają też wielkie marzenia.

Dziedzictwo to jeden z głównych motywów w grze. Stawiamy pytanie „Cóż znaczy jedno życie?” Pomożemy ci opowiedzieć osobistą historię tak, by zakończenie przyniosło ci twoją własną odpowiedź. Być może zadecydujesz, że jedno życie ‒ spędzone we właściwy sposób ‒ stanowi najwyższą możliwą wartość. Może uznasz, że życie samo w sobie posiada znaczenie ‒ nawet, jeśli nie znaczy nic dla reszty świata. Oczywiście możesz też stwierdzić, że jest kompletnie bezwartościowe. Nie będziemy cię zmuszać do wyboru konkretnej odpowiedzi, ale na pewno zmusimy cię do myślenia.

Należy rozróżnić twoje dziedzictwo ‒ historie, które opowiadają o tobie inni oraz inspiracje, które w tobie odnajdują ‒ oraz twoje Dziedzictwo, które tutaj systematyzujemy. Twoje Dziedzictwo determinują Nurty, którymi najczęściej manipulujesz. Czy korzystasz ze swej mądrości, aby pomagać innym? Czy pożądasz potęgi dla dobra ogółu? A może jesteś mścicielem, podejmującym każde działanie, dzięki któremu możesz wspomóc osoby ze swojego otoczenia? Być może po prostu zajmujesz się czymś dla prestiżu (albo pieniędzy ‒ ludzie wszystkim zajmują się dla pieniędzy). Kiedy twoje wybory poruszą Nurty, ujawni się twoje Dziedzictwo.

Twoje Dziedzictwo ma wpływ na otaczający cię świat. Bronie i relikty przeszłości mogą dostarczać różnych korzyści postaciom obdarzonym odmiennym Dziedzictwem. Spostrzegawczy NPC i starożytne istoty będą reagować na ciebie w różny sposób w zależności od tego, jak ukazują cię Nurty. Niektórzy zareagują pozytywnie, jeśli ujawnisz się jako myśliciel lub artysta, inni pomogą ci tylko wtedy, gdy będzie tobą kierować pasja oraz siła.

Kolejny motyw przewodni to porzucenie. Niezależnie od tego, czy będzie ono dotyczyć miejsca, życia, dzieci, woli, czy czegoś jeszcze innego, postaramy się wspólnie odkryć, co tak naprawdę znaczy porzucać i zostać porzuconym. Czy porzucenie może dać komuś siłę, czy też tylko jej pozbawić? Czy warto żyć nadzieją, czy może lepiej zacząć budować wszystko od nowa? Będziesz mieć okazję, by pomóc napotkanym postaciom (w tym twoim towarzyszom) w znalezieniu odpowiedzi na te pytania, a w końcu znajdziesz również odpowiedź dla siebie. Będzie ona częścią twojego dziedzictwa.

Na koniec dochodzimy do wielkiego wiru, z którego pochodzą wszystkie pytania, jakie kiedykolwiek zadał sobie człowiek: tajemnicy. Grę rozpoczynasz niczym nowonarodzone dziecko ‒ bez wiedzy o świecie i świadomości własnego położenia ‒ i tak jak dziecko, musisz samodzielnie szukać odpowiedzi na nurtujące cię pytania. Otaczający cię ludzie mogą ci pomóc, ale mogą też utrudnić ci poszukiwania lub zrobić ci krzywdę. Czemu? Co nimi kieruje? Pamiętaj: istnieją pytania, na które nie ma odpowiedzi, a pragnienie poznania całej prawdy o świecie może być bardziej niebezpieczne, niż ci się wydaje.

Obiecaliśmy jednak, że nie będziemy od początku do końca ponurzy. Możesz wybierać między światłem i ciemnością, radością i smutkiem. Cierpienie może być kwestią wyboru, a z ciemności można uczynić sprzymierzeńca ‒ to również jeden z naszych motywów. Na cokolwiek się zdecydujesz, będzie to jednak miało wpływ na twoje otoczenie. Twoje cierpienie przyciąga do ciebie ludzi, którzy sami cierpią. Jeżeli zdecydujesz się je odrzucić, być może będziesz też w stanie pomóc innym uczynić to samo. Lub nie. To ty decydujesz o swoim dziedzictwie ‒ takie jest podstawowe przesłanie naszej gry.