Terminologia

Aasimar - Przeciwieństwo diabelstwa. Osoba mająca w sobie domieszkę krwi niebianina.
Abiszai - Rodzaj baatezu. Występuje w trzech odmianach: czarnej, zielonej i czerwonej.
Anarchista - Inna nazwa członka Ligi Rewolucyjnej.
Arborea - Jedna ze sfer wyższych.
Arkadia - Jedna ze sfer wyższych.
Atar - Frakcja w Sigil. Znani również jako Zatraceni. Członkowie tego stronnictwa twierdzą, że nie ma prawdziwych Mocy.
Autonomi - Popularna nazwa członków Wolnej Ligi.
Baatezu - Rasa biesów, demonów Baator.
Baator - Jedna ze sfer Piekła.
(O)Baczyć - Zapamiętać coś, na przykład "Szpiedzy pilnują portalu i baczą kto przychodzi i odchodzi." Być obaczonym oznacza "być rozpoznawalnym", na przykład "W tym trepie obaczono Guwernata".
Barbazu - Rasa biesów, demonów Baator.
Bariaur - Pół człowiek, pół kozioł.
Barwny krąg - Portale w Sferze Astralnej umożliwiające dostęp zarówno do Pierwszej jak i Zewnętrznej Sfery.
Bełt - Bimber, wino lub piwo - zwykle tanie i praktycznie nie nadające się do picia.
Bez serca - Inna nazwa Przeznaczonych.
Bezlistne drzew - Szubienica, na której czasem kończą trepy, kiedy zostaną zdybane.
Bies - Określenie to odnosi się głównie do baatezu, gerelethów, hordlingów, tanar'ri oraz yugolothów, ale czasami wlicza się w to również inteligentne istoty, pochodzące ze Sfer Niższych (nocne wiedźmy, impy, quasity i tym podobne).
Błyskotka - Głównie diament, ale też ogólnie kamień szlachetny.
Bogowcy - Inna nazwa dla Wyznawców Źródła.
Brama - Inna nazwa portalu. Wszystkie bramy w Sigil nazywa się ogólnie portalami. Termin ten używany jest również w szerszym sensie, do określenia wszelkiego rodzaju przejść pomiędzy sferami.
Brzdęk - Pieniądze, monety.
Bystry, bystrzak - Ktoś sprytny lub utalentowany w jakiejś dziedzinie.
Centrum Wieloświata - Miejsce, które nie istnieje. Nie ma prawdziwego "centrum wieloświata." Niezależnie od tego, gdzie znajduje się jakaś osoba, stanowi ona centrum wszechrzeczy (przynajmniej ze swojej perspektywy).
Chaosyci - Inna nazwa dla Kaosytów.
Cień - Wszystko co jest tajemnicze lub sekretne określa się mianem "cienia". Jeśli powiesz "Taki jest cień tej sprawy" oznacza to "Wiąże się z tym taka tajemnica".
Ciołek, kapcan - Potencjalna ofiara oskubania, naiwny skurl.
Cwaniak - Osobnik, który żyje ze swego sprytu (nie ma stałego zatrudnienia).
Czaromiotacz - Czarodziej.
Czaszkoszczury - Szczury, które są spotykane w większych grupach tworzą swego rodzaju zbiorową świadomość o wielkiej inteligencji i przebiegłości. Charakteryzują się tym, że ich pulsujące mózgi spoczywają obnażone bezpośrednio na czaszce.
Czerep - Slangowe określenie głowy trepa np. "Idź zmocz se czerep." Stwierdzenie "Wbił se to wreszcie w czerep" oznacza, że trep w końcu zrozumiał o co chodzi.
Czerwona śmierć - Inna nazwa Łaskobójców.
Czuciowcy - Przydomek członków Stronnictwa Doznań.
Dabus - Istoty służące Pani Bólu; mówią rebusami.
Diabelstwo - Osoba mająca w sobie domieszkę krwi biesa.
Dostać stryczek - Oto co się dzieje ze skazanymi przestępcami, którzy nie zdołają przyśmiać prawu. Określenie to z reguły używane jest jedynie przez złodziei.
Duch - Pierwszak, który podróżuje między Sferami za pomocą czaru astralnego.
Dwutopia - Jedna ze sfer wyższych.
Faktol - Przywódca frakcji.
Faktor - Jeden z możnych doradców faktona lub osoba, która poświeciła życie frakcji. Zwykle ma najwyższą pozycję we frakcji i często jest kandydatem na stanowisko faktona, gdy ten odejdzie lub zostanie usunięty ze swej pozycji.
Faktotum - Oddany członek frakcji.
Frakcja - Jedna z 15 grup filozoficznych, które rządzą w Sigil.
Frakcjonista - Zwyczajowe określenie członka frakcji.
Gestor, pełnomocnik - Potężny sługa mocy - uprzednio z reguły śmiertelny sługa tejże mocy.
Gildia Myśli - Niepochlebne określenie jakiejś frakcji, używane przez osoby, które same nie są członkami żadnych frakcji.
Gith - Należący do rasy githzerai. Także imię starożytnej królowej githzerai i githyanki, która wyzwoliła Lud spod jarzma illithidów - pożeraczy umysłów.
Grabarze - Jedna z frakcji w Sigil. Wierzą, że wszyscy są martwi. Zwani również Martwymi.
Gród - Każde miasto mniejsze od Sigil. Przynajmniej według jej mieszkańców. Zainteresowani niekoniecznie muszą się z tym zgadzać.
Guwernaci - Inna nazwa dla Stowarzyszenia Porządku.
Harmonium - Frakcja Sfer. Znani również jako Twardogłowi. Ich sloganem mogłoby być: "Zrobisz to tak jak my chcemy, albo wcale."
Hultaj - Nieokrzesana osoba. Określenie to nie ma tak pozytywnych skojarzeń jak "śmiałek," lecz jest znacznie lepsze od nazwania kogoś "trepem".
Idź w labirynty - Przekleństwo oznaczające "odejdź", połączone z życzeniem wszystkiego najgorszego.
Jadaczka - Usta. Na przykład: "Przestań kłapać jadaczką"
Jazda - Przygoda, zadanie, przedsięwzięcie. Na przykład "Jaka dziś jazda, szefie?"
Jeleń, jelenie - Ofiary łowców jeleni.
Kaduk, kaduczek - Inne określenie diabelstwa, czyli istoty mającej w sobie krew biesa.
Kanciarstwo - Kradzież lub wszystko co jest nielegalne lub podejrzane. "Kantujący śmierć" to złodziej, który podpadł Łaskobójcom.
Kanciarz - Złodziej, oszust oraz kłamca - na pewno nie jest to komplement, chyba że jakiś hultaj chce być kimś takim.
Kaosyta - Frakcja w Sigil. Inna nazwa to Chaosyci, co w dobry sposób opisuje ich punkt widzenia.
Karmienie czerwia - Akt egzekucji więźnia. Szczególnie chodzi tu o wyjątkowy rodzaj egzekucji wykonywany przez Łaskobójców.
Kiep - Naiwna lub tępa osoba, ale niekoniecznie pierwszak. Czasami termin ten wykorzystywany jest do określenia każdego osobnika spoza Klatki.
Klatka - Popularna nazwa dla Sigil, używana przez miejscowych.
Klatka na ptaszki - Cela, więzienie lub coś podobnego.
Klatkowicz - Mieszkaniec Sigil.
Knebel - Prawie uprzejmy sposób na powiedzenie "stul się" lub "nie mów o tym". Jest to krótki, akuratny zwrot, który można wykorzystać jako ostrzeżenie. "Knebel, Janos, tam som Grabarze".
Kornugon - Rodzaj biesa, jeden z najwyższych w hierarchii baatezu.
Kosa - Określenie broni, zwykle zakończonej ostrzem.
Krwawnik - Ekspert, mędrzec, profesjonalista w jakiejś dziedzinie. Nazwanie kogoś "krwawnikiem" jest oznaką najwyższego szacunku.
Księga martwych - Osobnik w księdze martwych nie żyje. Pewni ludzie sprawiają, że innych "wpisuje się do księgi martwych".
Kufer - Dom lub miejsce, w którym mieszka śmiałek. Słowo to niesie z sobą pozytywne skojarzenia.
(Przy)kumać - Zrozumieć, dowiedzieć się czegoś. Lepiej kumać cienie Sigil zanim zacznie się obijać tam samemu.
Labirynty - Pułapki tworzone przez Panią Bólu, przygotowane dla osób, które w jakiś sposób się jej sprzeniewierzają. Podobno z każdego labiryntu jest jakieś wyjście, aczkolwiek jego znalezienie nigdy nie należy do łatwych.
Lemur - W świecie Planescape najniższy, całkowicie bezmyślny rząd baatezu. W mitologii rzymskiej - duch zmarłych.
Leże - Każde miejsce, w którym śmiałek może odpocząć i przenocować. "Zrobić leże" oznacza zamieszkać gdzieś, choćby chwilowo.
Liga Rewolucyjna - Frakcja w Sigil, która chciałaby, aby wszystkie inne frakcje zostały zniszczone. Nazywani również Anarchistami.
Loża Ponurych - Frakcja, której pogrążeni w depresji członkowie twierdzą, że życie nie ma sensu. Znani również jako Ponurzy, Loża lub Szaleni.
Łaskobójcy - Frakcja w Sigil, która wierzy w absolutną sprawiedliwość. Znani również jako Czerwona Śmierć.
Łowcy jeleni - Oszuści, złodzieje, kanciarze szukający okazji do oskubania kogoś.
Macher - Złodziej, oszust oraz kłamca - na pewno nie jest to komplement, chyba że jakiś hultaj chce być kimś takim.
Martwi - Inna nazwa grabarzy.
Miasto Drzwi - Inna nazwa Sigil.
Miasto - brama - Gród w Krainach Zewnętrznych, w którym jest brama do innej Sfery Zewnętrznej. W każdej Sferze znajduje się jedno miasto - brama i często jest ono identyczne z odpowiadającym mu miastem w innej Sferze.
Miedziaki - Rodzaj waluty.
Milczący - Inna nazwa umarłych.
Moc - Niezwykle potężna istota, która czerpie energię od czczących ją osób. Daje kapłanom możliwość rzucania zaklęć. Często nazywa się ją również bóstwem lub bogiem. Jest to ktoś z kim lepiej nie zadzierać.
Możny - Ktoś potężny, mający duże wpływy i powiązania.
Mrowisko - Określenie miasta.
Na iglicę - Określenie kierunku ( w stronę iglicy ).
Naszpicowany - Zdenerwować kogoś "Kiedy się zorientuje, że został oskubany, będzie porządnie naszpicowany."
Nazwowy - Ktoś, kto należy do frakcji jedynie z imienia i nie poświęca się jej zasadom.
Negujący - Inna nazwa stronnictwa Atar.
Niebianin - Mieszkaniec Sfer Wyższych. Wlicza się do nich aasimonów, archonów, eladrinów oraz innych.
Nupperibo - Jeden z gatunków baatezu. W hierarchii tylko krok ponad Lemurami.
Obczaić - Patrzyć, słuchać lub dowiedzieć się "Obczaj to trepie" może oznaczać "słuchaj", "przyjrzyj się temu" lub "sprawdź to". "Obczajanie śpiewki" to zbieranie najświeższych wiadomości.
Obieżysfer - Śmiałek, który podróżuje wśród sfer, szukając przygód, sławy lub brzdęku. Zwykle nazwanie kogoś obieżysferem jest oznaką szacunku, gdyż najczęściej są to osobnicy doświadczeni, zdolni i posiadający znaczną wiedzę.
Obijać się - Wałęsać się, spędzać czas na niczym. Pomiędzy przygodami, śmiałkowie często "obijają się" po Klatce.
Obrobić - Oszukać kogoś, naciągnąć. Złodzieje chwalą się, że "obrobili na ulicy skórogłowego".
Obznajmiony - Z koneksjami, posiadający wielu przyjaciół, stronników oraz informatorów.
Oczekujący - Śmiertelnik, który umarł, odrodził się w Sferze zgodnej z jego charakterem, nie pamiętając swego poprzedniego życia. Końcowym celem oczekującego jest zespolenie się ze Sferą, w której się znajduje, lecz tak naprawdę nikt nie zna dokładnie cienia prawdy.
Opiekun - Ochroniarz: "Może nie jest z niego twardziel, ale zawsze otacza go kilku opiekunów."
Oznajmić - Mówić lub informować. Patrz także "obznajmiony".
Pani Bólu - Zagadkowa "władczyni" Sigil. Istnieje wiele legend na jej temat, lecz tak naprawdę niewiele o niej wiadomo. Jest wszechmocna i potrafi powstrzymać Moce przed wkroczeniem do Klatki.
Pasmo astralne - Robacza dziura poprzez Sferę astralną, łącząca główną Sferę materialną ze Sferami zewnętrznymi.
Pasmo sferowe - Robacza dziura łącząca dwie warstwy tej samej Sfery, lub rzadko dwie warstwy różnych Sfer.
Pierwsza(k) - Pierwsza sfera materialna lub ktoś z niej pochodzący.
Pierwszorzędny - Wielki lub wspaniały. Np. "W dzielnicy Pani znajdują się same pierwszorzędne puby".
Pomyleniec - niezbyt uprzejmy sposób na nazwanie kogoś idiotą, np. "Czy słyszałeś czego chciał od nas ten pomylony czarodziej?" Używa się także jako rzeczownika "To pomyleniec!"
Portal - Wrota pozwalające na przejście do innej Sfery lub miejsca. Zawsze mają formę jakiejś obramowanej przestrzeni i zawsze wymagają odpowiedniego klucza. Nazywa się je również bramami.
Przeciw - szczyt - Miara czasu. W Sigil jest to odpowiednik północy (godzina 24).
Przeznaczeni - Frakcja, której członkowie twierdzą, że jeśli coś mają to dlatego, iż należy to do nich. Z reguły prowadzi to do konfliktów z innym. Nazywani również "Zaborcami" lub "Bez Serca".
Przyciąć - Zaatakować, uderzyć kogoś, często używane jako groźba. "Nieźle go przyciąłem i zwinąłem kosę".
Przyśmiać komuś - Uciec lub nie dać się złapać. Okradzenie tanar'ri i uniknięcie złapania to właśnie przyśmianie.
Pudło - Zbuntowany modron, który zamieszkał w Sigil.
Reguła trójek - Jedna z podstawowych zasad rządzących wieloświatem. Zwykle rzeczy dzieją się potrójnie.
Rząd Niedoścignionych - Frakcja w Sigil. Formalna nazwa na Szyfry. Wierzą, że prawdziwą odpowiedź można podać jedynie wtedy, gdy zareaguje się nie myśląc.
Rzucić uchem - Posłuchać lub wsłuchiwać się w coś, np. "Rzucił uchem w Gmachu Mówców, aby obczaić ostatnią śpiewkę."
Sfera astralna - Srebrzyste pustkowie łączące sfery zewnętrzne z pierwszą sferą materialną. Niech nie zwiedzie Cię jego nicość - to miejsce jest bardzo groźne. Stanowi dom dla rasy githyaki. W sferze tej unoszą się również ciała martwych bogów... Githyanki tworzą z nich swoje fortece.
Sfero - tknięty - Potomstwo mieszkańca Sfer i człowieka. Są nimi na przykład diabelstwa i aasimary.
Sferowiec, sferowy - Przymiotnik określający coś, co związane jest ze Sferami. Może się odnosić do różnorakich rzeczy, osób lub przedmiotów.
Sfery Niższe - Zwane również sferami mroku, lub krainami podziemi - Acheron, Baator, Gehenna, Otchłań, Pandemonium, Szare Pustkowie oraz Tartar. Są to ponure sfery o złym charakterze, zamieszkiwane przez biesy.
Sfery Wewnętrzne - Sfery żywiołów (Ognia, Powietrza, Wody, Ziemi), sfery para-żywiołów (Dymu, Lodu, Magmy, Szlamu), sfery quasi - żywiołów (Blasku, Błyskawic, Minerałów, Pary, Popiołu, Próżni, Pyłu, Soli), oraz sfery energii (Pozytywnej i Negatywnej). Są to sfery żywiołów i energii, w przeciwieństwie do wymiarów myśli i charakteru.
Sfery Wyższe - Arborea, Arkadia, Dwutopia, Elizjum, Krainy Zwierząt, Niebiański Szczyt, oraz Ysgard. Sfery o dobrym charakterze.
Sfery Zewnętrzne - Otchłań, Acheron, Arborea, Arkadia, Baator, Dwutopia, Elizjum, Gehenna, Krainy Zwierząt, Tartar, Szare Pustkowie, Limbo, Mechanus, Niebiański Szczyt, Krainy Zewnętrzne, Pandemonium, oraz Ysgard. Raczej sfery myśli, niż żywiołu.
Siwobrody - Mędrzec lub uczony. Można tak określić każdego wykształconego intelektualistę.
Skórogłowy - Dureń, ograniczony typ.
Skubnięcie, oskubać - Okraść lub oszukać. Oskubanie tanar'ri nie jest najlepszym pomysłem.
Skurl - Nieszczęśliwa lub biedna dusza. Określenia tego używa się by ukazać współczucie do pechowego śmiałka lub - sarkastycznie - nazywając tak osoby, które same pakują się w kłopoty.
Skurl się - Popularny wulgarny zwrot. Znaczeniowo podobny do "szpicuj się".
Skurlony - Uwłaczające określenie wykorzystywane by podkreślić wagę stwierdzenia. "Skurlony idiota" to wyjątkowo głupi trep.
Smar - Łapówka, na przykład "Posmaruj trochę temu urzędasowi to sobie pójdzie".
Smut - Monotonna tyrada lub ktoś ją wygłaszający. Jeśli używa się tego w odniesieniu do osoby, oznacza on kogoś kto dużo mówi, nie mając żadnej wiedzy; także - kłótliwa osoba. "Nie słuchaj go, to smut".
Spopielona równina- Miejsce gdzie doszło do rozdzielenia Ludu Gith na Githyanki oraz Githzerai.
Stowarzyszenie Porządku - Frakcja w Sigil, znana również jako Guwernaci. Wierzą, że znajomość praw fizycznych daje śmiałkowi możliwość zrobienia czegokolwiek.
Straż Zagłady - Frakcja w Sigil wierząca w entropię i rozkład. Znani również jako Tonący.
Stronnictwo Doznań - Frakcja, która wierzy, że aby zrozumieć sens życia, trzeba go najpierw doświadczyć. Nazywani również czuciowcami.
Szaleńcy - Inna nazwa Loży Ponurych.
Szczyt - Miara czasu. W Sigil jest to odpowiednik południa (godziny 12).
Szpicuj się - Popularny wulgarny zwrot "Weź kija i szpicuj się żulu".
Szyfry - Przydomek nadany frakcji Rząd Niedoścignionych. Mówi się tak o nich, ponieważ większość ludzi nie ma pojęcia o co im chodzi.
Ścieżka - Sposób podróży między Sferami, który wymaga rzeczywistego fizycznego ruchu, a nie wykorzystania portali. Ogólnie znane ścieżki to rzeki Styks i Oceanus, góra Olimp, Drzewo Światów Yggdrasil oraz Nieskończone Schody Ysgardu.
Ślepaki - Ślepe uliczki w Labiryntach. Także wszystko co jest niemożliwe lub beznadziejne, na przykład "Trafi w ślepaki, jeśli spróbuje okłamać Faktola".
Śmiałek - Pochlebne określenie odnoszące się zarówno do kobiet jak i mężczyzn. Niesie za sobą znaczenie zaradności i odwagi. Znacznie lepsze od nazwania trepem.
Śpiewka - Wyrażenie oznaczające wiadomości, miejscowe plotki, fakty i wszystko co wiąże się z aktualnymi wydarzeniami. "Jaka dziś śpiewka?" to sposób zapytania o najświeższe wiadomości.
Świr, bzik - Niespełna rozumu. "Wiatry Pandemonium zrobią świra z każdego, kto zostanie tam zbyt długo."
Tanar'ri - Rodzaj biesów. W przeciwieństwie do baatezu mają chaotyczny zły charakter. Do tanar'ri należą na przykład Sukuby.
Tartar - Jedna ze sfer niższych znana również pod nazwą sfery więziennej.
Tępak, tępy - Goście, którzy po prostu nie łapią o co biega, zwykle pierwszaki. Powiedz tak do sferowicza, a pewnie skończy się na walce. Występuje również jako przymiotnik, na przykład: "tępy trep".
Tonący - Inna nazwa Straży Zagłady.
Trafić w ślepaki - Być w nieszczęśliwym położeniu, mieć pecha, być w tragicznej sytuacji.
Trep - Głupiec, szczególnie ten, który pakuje się bezmyślnie w kłopoty.
Trukać - Rozmawiać, gawędzić.
Truposz - Każdy w księdze martwych.
Twardogłowi - Inna nazwa Harmonium.
Ul - Dzielnica Sigil (slumsy).
Wargulec - Potworne istoty, wyglądające jak głowy z nietoperzymi skrzydłami. Ich ukąszenie może zmienić ofiarę w wargulca.
Wielojedność- Zbiorowa świadomość czaszkoszczurów.
Wierzący w Źródło - Frakcja w Sigil. Znana również pod nazwą Bogowcy. Wierzą, że każdy ma w sobie potencjał do zostania bogiem.
Wkopany - Wrobiony. "Wkopać kiepa" oznacza wrobienie kogoś, na przykład przez wysłanie go jednokierunkowym portalem.
Wojna Krwi - Bardzo ogólnie rzecz biorąc jest to trwająca od wieków wojna pomiędzy baatezu, a tanar'ri. Szersze zgłębienie tematu wymagałoby znacznie większej ilości miejsca.
Wolna Liga - Frakcja, której członkowie żyją, jak im się żywnie podoba. Zwani również Autonomami.
Zaborcy - Inna nazwa dla Przeznaczonych.
Zaguścić - Polubić, na przykład "Jeden deva zaguścił w pomyśle wtrącenia się do Wojny Krwi".
Zakapować - Zdradzić kogoś lub donieść. Stwierdzenie o kimś że "zakapował" to jedna z najgorszych rzeczy jakie można powiedzieć o śmiałku.
Zamtuz - Dawna nazwa domu publicznego, przez ludzi nieobyczajnych zwanego burdelem.
Zatracony - Martwy. "Zatracił się" oznacza, że nie powstanie bez pomocy wskrzeszenia.
Zbieracze - Żałośni osobnicy, którzy upadli już tak nisko, że zajmują się zbieraniem ciał z ulic Sigil i dostarczają je, w zamian za kilka miedziaków do Kostnicy.
Zbuntowany modron - Modron, który odszedł ze swej macierzystej sfery, Mechanusa.
Zdybany - Aresztowany lub złapany.
Znak Jedynego - Frakcja, której członkowie twierdzą, że każdy jest centrum swojego własnego wszechświata. Znani również jako Znakowcy.
Znakowcy - Potoczna nazwa frakcji Znak Jedynego.
Żul - Pijak, szczególnie jeśli stacza się na dno. Żule nie cieszą się raczej sympatią mieszkańców Sigil.