Pillars of Eternity

Twierdza Gracza

Gracz otrzymuje twierdzę do dyspozycji dość wcześnie – jeszcze przed ukończeniem pierwszego aktu – jednak budowla trafia w jego ręce w opłakanym stanie. Warto jak najszybciej wziąć się za jej rozbudowę, ponieważ ulepszenia przynoszą mnóstwo nowych możliwości. Przyjrzyjmy się zatem głównym powodom, dla których warto być panem na własnych włościach...

Bonusy

Z posiadaniem i rozbudową twierdzy wiążą się następujące bonusy:

  1. Premie przy odpoczynku.
    Niektóre ulepszenia zapewniają premie do cech lub zdolności niebojowych, jeśli drużyna zatrzyma się na odpoczynek w murach twierdzy. Przykładowo, posiadanie terenów ćwiczebnych może wpłynąć na Siłę, a biblioteki ‒ na Wiedzę. Ulepszenia mogą się okazać dość kosztowne, ale naprawdę warto w nie zainwestować.
     
  2. Przygody dla bezczynnych towarzyszy.
    W końcu nadejdzie moment, kiedy będziesz mieć do dyspozycji więcej towarzyszy niż wolnych miejsc w drużynie. Siłą rzeczy niektórych trzeba będzie tymczasowo odprawić ‒ do twierdzy, rzecz jasna. Żeby się tam nie nudzili, możesz wysyłać ich na ich własne wyprawy, które mają szansę przynieść ci dodatkowe fundusze, przedmioty i premie do reputacji.
     
  3. Składniki.
    Wiele zabudowań generuje komponenty wymagane do korzystania z zdolności niebojowych. Ogród botaniczny dostarcza składników używanych w umiejętnościach Przetrwania, sklep z osobliwościami zaopatruje drużynę w przedmioty przydatne dla Wiedzy oraz Mechaniki itd.
     
  4. Specjalne oferty.
    Czasami goście zatrzymujący się w twojej twierdzy będą posiadali rzadkie przedmioty, z którymi będą skłonni się rozstać w zamian za odpowiednią sumę bądź określone usługi. Miej oczy szeroko otwarte ‒ niektórych z tych przedmiotów nie zdobędziesz w żaden inny sposób!
     
  5. Bogactwa.
    Pamiętaj, że z posiadaniem twierdzy wiąże się władza nad okolicznymi ziemiami ‒ a to z kolei wiąże się z nakładaniem podatków na ich mieszkańców. Pomnażanie majątku bez potrzeby narażania karku może się okazać miłą odmianą od codzienności awanturniczego życia.

Bonusy zapowiadają się ciekawie, prawda? A to tylko pasywne korzyści ‒ oprócz nich przygotowaliśmy całe mnóstwo wydarzeń i zajęć, w których możesz brać udział wewnątrz murów swojej warowni.

 

Ulepszenia

Wprowadzanie ulepszeń wiąże się z rozbudową poszczególnych części zamku, głównie w celu podniesienia bezpieczeństwa i prestiżu. Poziom bezpieczeństwa ma wpływ na wysokość ściąganych podatków oraz reguluje ilość niekorzystnych zdarzeń losowych, jakie nawiedzają twierdzę. Działanie prestiżu jest podobne ‒ gdy jest wysoki, do skarbca napływa więcej złota z okolicznych ziem oraz zwiększa się częstotliwość występowania pozytywnych wydarzeń. Posiadanie niektórych ulepszeń stanowi warunek możliwości wybudowania kolejnych ‒ przykładowo, tereny ćwiczebne można utworzyć (i zacząć otrzymywać dzięki nim premię do Siły) dopiero po naprawieniu wewnętrznego podwórca.

Na zbudowanie każdego ulepszenia trzeba przeznaczyć określoną ilość środków i czasu, jednak nie istnieje ograniczenie co do liczby trwających jednocześnie prac. Rzecz jasna drużyna nie musi przebywać w twierdzy podczas wznoszenia ulepszeń ‒ kiedy tylko budowa zostanie ukończona, gracz otrzyma odpowiednie powiadomienie.

Nie tylko ulepszenia zapewniają premie do wspomnianych wyżej bezpieczeństwa i prestiżu. Aby utrzymać obie wartości na wysokim poziomie, można również zatrudnić najemników. Ich pomoc nie jest oczywiście bezinteresowna ‒ jeśli nie będą regularnie opłacani, opuszczą zamek lub zaczną bezczynnie oczekiwać na zapłatę, nie przynosząc w tym czasie żadnych korzyści.

Jeśli uda ci się oczyścić podziemia i stworzyć pod fortecą więzienny loch, otrzymasz możliwość wtrącania do niego pokonanych wrogich NPCów. Więźniowie przetrzymywani będą w celach, a twój bohater będzie mógł ich odwiedzać, rozmawiać z nimi i używać ich jako kart przetargowych w niektórych sporach. Obecność więźniów stanowi jednak zagrożenie, a tym samym sprawdzian dla poziomu bezpieczeństwa twojej twierdzy. Jeżeli nie dopilnujesz swoich jeńców, mogą wydostać się na wolność i spowodować niemałe szkody.

Jak już wyżej pisałem, niektóre zabudowania będą dostarczać ci składników niezbędnych do korzystania z niebojowych zdolności. Zamek jest więc doskonałym miejscem do wytwarzania i przechowywania przedmiotów. Drużyna może zaglądać do niego od czasu do czasu, aby przygotować żywność, mikstury, zwoje, zbroje lub broń oraz bezpiecznie zmagazynować wszelkie nadmiarowe przedmioty. Nigdy nie wiadomo, co i kiedy może się przydać, a skoro już o tym wspomniałem...

 

Losowe wydarzenia

Za każdym razem, kiedy w twierdzy wydarzy się coś nieoczekiwanego, otrzymasz odpowiednie powiadomienie. Niektóre wypadki będą od ciebie wymagały natychmiastowej interwencji, zwykle jednak dostaniesz trochę czasu na opracowanie planu działania. Wydarzeniem, którego możesz spodziewać się najczęściej, są odwiedziny gościa. Twoją twiedzę nawiedzić może praktycznie każdy, jednak miej się na baczności ‒ goście wywierają wpływ na prestiż i bezpieczeństwo twoich włości. Naturalnie szczególnie mile widziani są ci, którzy swoją obecnością dostarczają rozmaitych premii ‒ warto starać się zatrzymać ich przy sobie jak najdłużej. Inni będą ci oferować różne usługi lub przedmioty, w zamian za które zażądają zapłaty lub, przykładowo, wydania jednego z więźniów. Przyjdzie ci gościć również typów spod ciemnej gwiazdy, których trzeba będzie przekupić lub zaoferować im eskortę w postaci któregoś z towarzyszy, żeby tylko oszczędzili ci swojego towarzystwa… Jak widzisz, przyjmowanie gości wiąże się z dużą dawką kombinowania.

Kolejne często spotykane wydarzenie to okazja do podróży dla bezczynnego kompana. Kiedy tylko się pojawi, poznasz szacowaną długość jej trwania i przewidywane wynagrodzenie. Jeśli zdecydujesz się posłać towarzysza na samodzielną przygodę, będzie on niedostępny aż do powrotu. Możesz oczywiście zawrócić go ze szlaku, jednak przybędzie do ciebie wówczas z pustymi rękami. Dlaczego przerywanie misji towarzysza miałoby się okazać konieczne? To proste ‒ ktoś musi bronić twojej twierdzy w razie ataku.

Ataki to potencjalnie najgroźniejsze ze zdarzeń, jakich możesz doświadczyć. Niestety zawsze prędzej czy później znajdzie się ktoś, komu za bardzo spodoba się wizja posiadania twojego zamku… Na szczęście twoi informatorzy będą w stanie z wyprzedzeniem powiadomić cię o planowanym oblężeniu, co da ci czas na powrót i poczynienie odpowiednich przygotowań. Możesz osobiście wziąć udział w obronie lub pozwolić swoim ludziom działać samodzielnie (w takim wypadku przeprowadzona zostanie symulacja, a ty po prostu poznasz wynik starcia). Dobrze ufortyfikowana twierdza może odeprzeć ataki większości najeźdźców, jednak musisz się liczyć z ryzykiem zniszczenia niektórych ulepszeń, utraty najemników i, rzecz jasna, poniesienia dużych kosztów. Zagrożenie oblężeniem to podstawowy i najważniejszy powód, dla którego poziom bezpieczeństwa twojej twierdzy powinien być zawsze tak wysoki, jak to tylko możliwe.