Pillars of Eternity

Poradnik podróżnika

  • Poradnik podróżnika

Czas płynie niesamowicie szybko. Pierwsza informacja o Kickstarterze Pillars of Eternity pojawiła się na naszym Wortalu 14 września 2012 roku. Teraz, po ponad dwóch latach, jesteśmy już zaledwie mały krok od premiery. Zanim jednak weźmiecie miecze w dłoń i wyruszycie w świat, by odwiedzić najdalsze zakątki Wschodnich Rubieży, mamy dla was mały przewodnik początkującego podróżnika.

Przypomnijmy: Pillars of Eternity ujrzało światło dzienne dzięki wsparciu ponad 74 tys. fanów.


Spis treści

 

I. Kreator postaci, umiejętności i atrybuty bohatera

Na początku gry gracz tworzy swojego bohatera, wybierając spośród sześciu ras, jedenastu klas oraz kilku różnych narodowości i kultur. Z biegiem czasu drużynę można powiększyć do maksymalnie sześciu postaci, przyłączając do niej niektórych z ośmiu towarzyszy zaprojektowanych przez Obsidian lub rekrutując stworzonych przez siebie kompanów w Komnacie Awanturników.

Kreator postaci od podstaw: płeć, rasy, klasy, pochodzenie, biografia, cechy.

 

Rasy bohaterów

Gracze mogą wybierać spośród sześciu ras zamieszkujących część świata Eternity, w której rozgrywa się fabuła ‒ są to ludzie, elfy, krasnoludy, a także rasy unikalne: orlanie, aumauanie i boscy.

  • Ludzie (powszechnie zwani „ludem”) to najbardziej rozpowszechniona rasa w Jelenioborzu, Imperium Aedyrskim, Starej Vailii oraz Republikach Vailiańskich. Ludzie słyną ze swej siły fizycznej i silnej woli, choć nie są tak wysocy jak potężni aumaua.
  • Elfy są rasą dominującą w Eir Glanfath oraz w Bieli, a także niezwykle rozpowszechnioną w Jelenioborzu i Aedyrze. Elfy słyną ze swej szybkości oraz inteligencji, a także powszechnej skłonności do izolowania się.
  • Krasnoludy pod względem zajmowanej ziemi i liczby założonych kolonii są najwięcej podróżującą rasą na świecie. Powszechnie występują w Jelenioborzu, Republikach Vailiańskich i na niemal wszystkich skolonizowanych ziemiach. Krasnoludy słyną ze swej dużej siły i uporu.
  • Boscy są dziećmi ras cywilizowanych, które zostały pobłogosławione fizycznymi aspektami boskości (choć niektórzy nie uważają tego za błogosławieństwo). Owe aspekty przyjmują wiele form i często łączą się z mocami mistycznymi. Ze względu na niezwykły charakter i niezdolność do rozmnażania, boskich często traktuje się z mieszaniną obawy i podziwu.
  • Orlanie to najmniejsza z cywilizowanych ras, choć wiele kultur nie uznaje ich za cywilizowanych. Orlanie znani są ze swych dużych uszu, dwukolorowej skóry i owłosionego ciała. Często występują w Eir Glanfath, na Równinach Ixamitlu oraz w częściach Jelenioborza. Słyną ze swych predyspozycji mentalnych i szybkości.
  • Potężni aumauanie są największą z cywilizowanych ras i często występują w oceanach lub w ich pobliżu. Nie są to istoty typowo wodne, lecz lubią wodę i wiele z ich cywilizacji, takich jak Rauatai, opiera się na przewadze morskiej. Słyną z niezrównanej siły.

 

Klasy bohaterów

Bohaterowie mogą należeć do jednej z jedenastu klas. Cztery klasy standardowe (wojownik, kapłan, łotrzyk, czarodziej) nie odbiegają zbytnio charakterem od odpowiedników znanych z tradycyjnych systemów fantasy. Klasy niestandardowe (barbarzyńca, druid, mnich, paladyn, łowca) wprowadzają wiele niecodziennych rozwiązań, zaś dwie zupełnie nowe klasy ‒ pieśniarz i szyfrant/enigmatyk ‒ stanowią unikalny element świata Eternity.

  • Wojownicy tworzą front armii zawodowych na całych Wschodnich Rubieżach. Choć najczęściej spotyka się ich w kulturach posiadających zorganizowaną strukturę wojskową, bywają także wędrownymi najemnikami, ochroniarzami i innymi typami najemnych żołnierzy. Wojowników łączy ich silne skupienie na wytrzymałości i obronie w zwarciu.
  • Łotrzykowie to bezwzględni zabójcy, przerażający brutalnością ataku. Można ich znaleźć równie często w ciemnych bocznych alejkach, jak i w samym sercu potyczek na polu bitwy. Łotrzyków, pomimo ich nieprzewidywalności i braku dyscypliny, często wykorzystuje się w charakterze oddziałów szturmowych lub podczas napadów z zaskoczenia, ponieważ ich miażdżące ataki dziesiątkują szeregi i łamią morale wroga. Łotrzykowie zwykle łączą się w duże grupy w miastach, gdzie łatwo im znaleźć zatrudnienie w charakterze najemników lub płatnych osiłków.
  • Kapłani są wyznawcami bóstw Eory oraz praktykują magię religijną. Choć wszyscy kapłani oddają cześć konkretnym bogom, moc kapłanów pochodzi w rzeczywistości z ich osobistych przekonań. W przeciwieństwie do większości paladynów kapłani koncentrują się zwykle na filozofii, edukacji i związkach organizacji religijnych z laikami. Sposób, w jaki kapłanów przyjmuje się w danej części świata, zależy w znacznej mierze od szacunku lub nienawiści ludów zamieszkujących dany region wobec boga, któremu służy dany kapłan.
  • Magowie. Mistrzowie magii akademickiej zgłębiający tradycyjne arkana magii, sięgające do czasów daleko poprzedzających granice zapisanej historii. Magowie są grupą o wysokim stopniu organizacji, często tworzą akademie lub gildie poświęcone badaniom w zakresie studiów magicznych i rozwijaniu tej dziedziny. Zwykle wybierają środowiska, w których promuje się dociekliwość, eksperymenty, debaty i szerzenie wiedzy. Wielu znakomitych magów słynie ze swej ekscentryczności, ego oraz niezaspokojonego zainteresowania wszelkimi aspektami magii i okultyzmu.
  • Barbarzyńcy. Brutale. Szaleńcy. Berserkerzy. Choć mieszkańcy miast często używają terminu „barbarzyńcy” z pewną dozą pogardy, owi wiejscy wojownicy cieszą się szacunkiem społeczności, do których należą, ze względu na swe okrucieństwo i przerażający wygląd na polu bitwy. Barbarzyńcy odgrywają w niektórych kulturach szczególną, niemal religijną rolę, ale w wielu miejscach ich pozbawiony dyscypliny, nieustraszony styl po prostu odpowiada sposobowi postępowania wojowników.
  • Łowcy to wojownicy z terenów leśnych i mistrzowie polowania. Można ich znaleźć w dzikich ostępach całego świata, zawsze wraz z towarzyszącymi im zwierzętami, złączonymi z nimi związkiem dusz. Ponieważ styl życia często skłania ich do niezależności i izolacji, łowcy rzadko wchodzą w skład dużych formacji wojskowych, choć często zatrudnia się ich w charakterze wywiadowców i przewodników.
  • Druidzi, animiści w głębi duszy, łączą się z mocą duchową przepływającą przez proste żywe istoty Eory: rośliny, zwierzęta, a czasem nawet żywe kamienie. Druidzi oddają cześć, choć niekoniecznie religijną, światu przyrody, a także żywo interesują się rozumieniem jej tajemnic. W większości kultur druidów postrzega się jako pewną formę pierwotnych magów, ale wśród Glanfatan, Naasitaqui i wielu kultur wiejskich mogą zajmować wysokie stanowiska, zapewniające im wpływy i władzę.
  • Paladyni są fanatykami wojen, oddanymi bogu, władcy lub nawet stylowi życia. Można ich znaleźć w kulturach, gdzie fanatyczna grupa osób o podobnych poglądach utworzyła społeczeństwo wojowników oddanych swojej sprawie. Wśród osób podzielających ich pogląd na świat paladyni cieszą się szacunkiem i podziwem z domieszką strachu. Wielu paladynów zajmuje wiodące stanowiska w armiach i wojskach zaciężnych, ale w ogniu bitwy ich fascynacja często bierze górę nad hierarchią służbową oraz zdrowym rozsądkiem.
  • Mnisi należą do różnorodnych zakonów walczących, które powstały w Ixamitlu i na Wschodnich Rubieżach w ciągu ubiegłych kilku wieków. Choć nauki wielu zakonów pochodzą od Cierpliwego Założyciela, Tletaka, poszczególne zakony znacznie się różnią pod względem przedmiotu szczególnego nacisku, moralności i etyki. Zwykli ludzie szanują niewiarygodną dyscyplinę mnichów, ale postrzegają ich jako dziwnych i nieprzewidywalnych, a być może nie całkiem zdrowych na umyśle. Nawet najemnicy i inni awanturnicy nie są pewni, co o nich sądzić.
  • Enigmatycy (lub szyfranci [ang. Ciphers]). Glanfathanie nazywali niegdyś szyfrantów, niedawno odkrytych na Wschodnich Rubieżach, „brîshalgwinami” czyli „myśliwymi umysłów”. Enigmatycy posiadają zdolność bezpośredniego kontaktu z inną osobą i manipulowania jej duszą i psychiką, za przedmiot swej magii mając istotę sprzymierzeńca lub wroga. Choć większość enigmatyków ciągle można spotkać na Wschodnich Rubieżach, adepci tych technik rozprzestrzenili się po całym znanym świecie. Z czasem zyskują coraz większą akceptację, ale generalnie nie cieszą się zaufaniem, szczególnie wśród osób bez wykształcenia.
  • Pieśniarze. We wszystkich kulturach w całej Eorze istnieją pieśniarze. Wielu historyków uważa, że pieśniarze są najstarszą klasą trudniącą się magią. Ich uświęcone formuły poruszają pamięć zbiorową otaczających ich niesfornych dusz, zmuszając je do tworzenia magicznych efektów jako pewnej formy „rekonstrukcji”. W niektórych społecznościach pieśniarze tworzą zorganizowane grupy bajarzy i badaczy, ale w przeważającej części świata są po prostu starodawną częścią lokalnych tradycji ludowych.

 

Atrybuty, obrona oraz umiejętności niebojowe

Oprócz podstawowych cech postaci, klasy oraz rasy, twój bohater będzie posiadał wrodzone możliwości, czynniki zdrowia, witalności i defensywy.

  • Atrybuty to wyznacznik wrodzonych możliwości postaci, w przeciwieństwie do umiejętności, które określają stopień przyuczenia do konkretnych zadań. Podczas tworzenia bohatera należy przypisać wartości sześciu podstawowym atrybutom, które następnie dzielą się na atrybuty podrzędne. 
  • Witalność – na Witalność postaci składają się dwa czynniki: Wytrzymałość i Zdrowie. Wytrzymałość określa odporność na bieżące urazy i często wpływa na ostateczny wynik walki. Na wartości Zdrowia odbijają się trwałe urazy, których doznała postać, przez co Zdrowie często decyduje o ogólnym przebiegu przygody. 
  • Defensywa – na wartość każdego rodzaju obrony (z wyjątkiem Odbicia) wpływają w równym stopniu dwa czynniki – poziom postaci oraz atrybuty związane z konkretną czynnością defensywną. Wbrew pozorom wybór klasy nie ma tu wielkiego znaczenia. Obronę można również wzmocnić przy użyciu odpowiednich zaklęć, zdolności, Talentów i wyposażenia. Ponadto za każdym razem, gdy postać awansuje, zyskuje 3 punkty do każdego rodzaju obrony. 
  • Umiejętności niebojowe mogą być wykorzystane poza właściwą walką (i na przykład: pomóc nam jej uniknąć). Do podstawowych umiejętności zalicza się Skradanie się, Atletykę, Wiedzę, Mechanikę i Sztukę przetrwania. Każda z klas otrzymuje bonus w rozwijaniu dwóch lub trzech z nich, ale nie jest w żaden sposób ograniczona w poznawaniu nowych umiejętności. 

 


II. Twoja drużyna

Pillars of Eternity pozwoli nam przyłączyć do drużyny towarzyszy z własną osobowością i motywacjami. Łącznie w trakcie przygody będziemy mogli zrekrutować ośmioro kompanów.

Podobnie jak we Wrotach Baldura i Planescape: Torment, zrekrutowani towarzysze będą posiadać zestaw własnych dialogów oraz różnie reagować na świat i rozgrywające się wokół wydarzenia. Jednocześnie gracz, który nie będzie zainteresowany podróżowaniem z gotowymi archetypami postaci, będzie mógł skorzystać z Komnaty Awanturników [Adventurer’s Hall] i stworzyć własnych towarzyszy lub zatrudnić najemników z dostosowanymi przez nas atrybutami/wyglądem, klasą i rasą. Niemniej jednak stracimy na tym fabularnie, ponieważ stworzeni bohaterowie nie będą prowadzić z nami dialogów czy posiadać własnej osobowości.

W drużynie możemy posiadać maksymalnie pięciu towarzyszy (nie licząc naszej postaci). Czytaj więcej...

 

III. Eora i Wschodnie Rubieże

Akcja gry toczy się w autorskim świecie stworzonym przez Obsidian Entertainment.

Eora – bo tak mieszkańcy krain Pillars of Eternity nazywają swój świat – składa się z kilku kontynentów, w tym Wschodnich Rubieży. Znana historia Eory liczy sobie ponad 12 000 lat, podczas których na jej kartach zapisały się dokonania wielu różnych ras i narodowości.

IIIa Frakcje, rody, zakony

Ród Doemenelów – o rodzie Doemenelów opowiada się raczej szeptem, w ukryciu, przy nikłym świetle dogasającego ognia i ze świadomością, że ściany mogą mieć uszy. Otwarcie zaś mówi się raczej niewiele – że historia rodu Doemenelów jest barwna, gwałtowna, emocjonująca, ale też dosyć krwawa. 

Ethik Nôl to grupa zarazem fascynująca i niebezpieczna. Wierzenia tego starożytnego zakonu są dalekie od tego, czego zazwyczaj spodziewa się po druidach.

Posępni Piechurzy to żołnierze oddani sprawie bezlitosnej i niezwykle brutalnej walki, której celem jest szybkie zakończenie konfliktu. Słyną ze swej potwornej, nieugiętej natury, więc większość szlachty korzysta z ich pomocy tylko w ostateczności. Posępni Piechurzy sięgają po okrutne metody, gdyż dzięki temu ich przybycie na pole bitwy często oznacza natychmiastową kapitulację wroga.

Więcej frakcji

 

IIIb Panteon bóstw

Ludzie oddają cześć wielu bogom, lecz zwykle wybierają tych, których domena najlepiej współgra z ich własną życiową ścieżką. Rolnicy szukają opieki bóstw światła, plonów i deszczów, zaś wojownicy modlą się do panów bitwy i fortuny. Jednak gdy wymagają tego okoliczności, większość ludzi nie sili się na monoteizm: rolnik zacznie wznosić modły do boga wojny, kiedy jego ziemie zostaną najechane przez wroga, a wojownik poleci swą duszę bogu plonów, głodując pośród dziczy.

Świat należy do śmiertelników – w miarę upływu stuleci udało im się przejść daleką drogę ku poznaniu samych siebie i zgłębieniu tajemnic własnych dusz. Dlaczego więc nadal oddają cześć bogom? Dla wielu religijność to kwestia szacunku i tradycji. Uznają bogów za swoich stwórców i nie chcą sprzeciwiać się ich woli – zwłaszcza wiedząc, że w przeszłości stwórcy zwykli karać jednostki (a czasami całe narody) za wszelkie przejawy buntu czy zwątpienia.

Spis znanych bóstw Pillars of Eternity

 

IIIc Natura dusz

Dusze są bardzo istotnym elementem świata Eternity. Świat śmiertelników nie poznał jeszcze wszystkich sekretów „działania” dusz, zaś w każdej kulturze można odnaleźć różnorodne szkoły filozofii metafizycznej. Wiadomo jednak, że światłe dusze poruszają się przez niekończący się cykl życia na jawie i czyśćcowego snu pośród bogów. Czasami ten sen trwa latami, ale czasami jest krótki, a dusze momentalnie przechodzą do nowego życia.

Proces ten daleki jest od perfekcji; dusze na przestrzeni pokoleń ulegają „pękaniu”, transformując się na niezliczone sposoby, a to nie do końca działa właściwie. Niektóre kultury i jednostki przywiązują dużą wagę do pewnych typów dusz: „silnych”, posiadających „czysty” rodowód, „przebudzonych”, które pamiętają przeszłe życia, „podróżujących”, które dryfowały przez boskie królestwa lub tych, które koegzystują z innymi duszami w jednym ciele. Aczkolwiek istnieje też druga strona medalu, objawiająca się dyskryminacją, a czasami otwartą przemocą. Czytaj więcej...

 

IIId Twierdza Gracza

Gracz otrzymuje twierdzę do dyspozycji dość wcześnie – jeszcze przed ukończeniem pierwszego aktu – jednak budowla trafia w jego ręce w opłakanym stanie. Warto jak najszybciej wziąć się za jej rozbudowę, ponieważ ulepszenia przynoszą mnóstwo nowych możliwości. Przyjrzyjmy się zatem głównym powodom, dla których warto być panem na własnych włościach...

 

IIIe Ścieżki Od Nuy

Jednym z założeń finansowych Eternity było utworzenie wielkiego mega-lochu – Nieskończonych Ścieżek Od Nuy [Endless Paths of Od Nua]. Podobnie jak wszystkie inne cele finansowe, ten również został osiągnięty i Obsidian Entertainment stworzyło 15-poziomową konstrukcję lochów.

 

IV. Rozgrywka, interfejs i muzyka

IVa Tryby gry

Na poziomie eksperckim wyłączone zostają wszystkie podstawowe ułatwienia, jak wyświetlanie progów umiejętności, modyfikatorów reputacji i inne „pomocnicze” informacje. W podobnym stylu jak Hardcore Mode w Fallout: New Vegas, poziom ekspercki włącza również bardziej wymagający tryb gry, w czasie walki i poza nią.

Jak możesz zgadnąć, Żelazna Próba to coś w rodzaju trybu Ironmade ze Świątyni Pierwotnego Zła. Jeżeli włączysz Żelazną Próbę, będziesz mieć jedną opcję zapisu rozgrywki w czasie całej kampanii... lub dopóki nie zginiesz. Jeżeli twoi bohaterowie polegną, stan gry zostanie skasowany.

Ścieżka Potępionych to duchowy następca Serca Furii znanego z Icewind Dale. Jeżeli wejdziesz do obszaru na łatwym poziomie, możliwe, że czarodzieje zostaną zastąpieni słabymi wojownikami. Jeżeli wejdziesz do tego samego obszaru na poziomie trudnym, możliwe, że czarodzieje będą wspierani przez jednego czy dwóch twardych przeciwników. Ze Ścieżką Potępionych wszystko się zmienia. Możesz napotkać wszystkich przeciwników na wszystkich poziomach trudności, a mechanika walki została zmieniona tak, by potyczki były bardziej brutalne.

 

IVb Muzyka

Dusze, supermoce, setting fantasy, dojrzała tematyka... To tylko niektóre idee leżące u podstaw Pillars of Eternity, jego fabuły i świata. Podobnie jak w innych grach cRPG, muzyka odgrywa znaczącą rolę w przekazywaniu tych idei. Tak było też w przypadku gier na silniku Infinity. Patrząc wstecz, pod względem muzyki wszystkie z tych produkcji łączyły mocne i zapadające w pamięć ścieżki dźwiękowe, które pochłaniały słuchaczy i rozpalały ich wyobraźnię. Z Eternity ma być podobnie.



Więcej o muzyce w Pillars of Eternity

 

IVc Interfejs

Celem twórców było poprawienie funkcjonalności interfejsu w stosunku do gier IE – bez rezygnowania z charakterystycznego dla tych gier schematu. Na pewno nie dążono do uzyskania w Eternity „minimalistycznego” UI – gry IE posiadały solidne interfejsy, graficznie nawiązujące do drewna, kamienia i metalu. Taka oprawa pomagała graczowi wczuć się w klimat settingu i taki sam efekt ma uzyskać Eternity.

Za punkt wyjścia w kwestii funkcjonalności twórcy obrali sobie Icewind Dale II. Opracowali m.in. system przechowywania wyposażenia oparty na trzech elementach: ekwipunku, przedmiotach podręcznych i schowku. 

Więcej o interfejsie

Modyfikacje interfejsu od fanów produkcji

 

IVd Podstawy rzemiosła

Rzemiosło umożliwia wytwarzanie przedmiotów, w które można wyposażyć postać, np. broni i pancerza, oraz przedmiotów pojedynczego użytku, np. mikstur czy jedzenia. Ten typ działalności funkcjonuje jako integralna część mechaniki gry, nie zaś jako dodatkowa umiejętność. Aby skorzystać z systemu rzemiosła, należy najpierw odnaleźć przeznaczoną do tego celu lokację. Zaklinanie natomiast umożliwia modyfikację właściwości broni, zbroi i tarcz, z unikalnymi przedmiotami włącznie.

  • Kuźnie – w tych kowalskich warsztatach tworzyć można wszelkiej maści elementy wyposażenia. Od hełmów po buty, można w nich wyczarować wszystko, co tylko postać jest w stanie na siebie założyć.
  • Laboratoria – alchemicznych stołów używa się do nasycania przedmiotów magią oraz do produkcji np. mikstur, zwojów czy posążków umożliwiających przyzywanie stworzeń.
  • Paleniska – można przy nich przyrządzić posiłki i napoje zapewniające po spożyciu długoterminowe korzyści. Paleniska znajdziesz w wielu miejscach przeznaczonych do rozbijania obozu, dzięki czemu ten typ rzemiosła można uprawiać „w drodze”.

Więcej o rzemiośle w Pillars of Eternity

 

IVe System odpoczynku

Pillars of Eternity korzysta głównie z systemu odpoczynku opartego na zasobach. Możliwości rozbicia obozu na otwartym terenie są ograniczone, co reprezentuje liczba widoczna w rogu ikony z ogniskiem (w centralnej części głównego paska HUD znajdującego się na dole ekranu). Liczbę dostępnych zasobów potrzebnych do rozbicia obozu warunkuje poziom trudności. Innym rozwiązaniem jest odpoczynek w Tawernie Dracogen. Najtańsza opcja to nocleg w stajni, który nie daje jednak żadnych dodatkowych korzyści. Wynajęcie droższego pokoju zapewnia drużynie dodatkowe, długotrwałe premie.

 

V. Renesans Grafiki 2D






 

Album Pillars of Eternity na grimuarowym Facebooku

Renesans grafiki 2D ‒ malownicze obszary Eory – świat nowej produkcji Obsidian Entertainment zapowiada fantastyczną podróż pełną wyzwań i wyjątkowych przygód. Sfinansowany społecznościowo projekt jest niezwykły pod wieloma względami. Dla oka jednak najprzyjemniejszy jest – dziś nostalgiczny – charakter ilustrowanej, pełnej szczegółów, pięknej grafiki 2D.

 

Vb Oficjalny zwiastun


 

VI. Ponad sto aktualizacji na Grimuarze :-)

VII. FAQ

  • Co w PoE oznacza „rozgrywka oparta na sterowaniu drużyną”?

    Na początku gry gracz tworzy swojego bohatera, wybierając spośród sześciu ras, jedenastu klas oraz kilku różnych narodowości i kultur. Z biegiem czasu drużynę można powiększyć do maksymalnie sześciu postaci, przyłączając do niej niektórych z ośmiu towarzyszy zaprojektowanych przez Obsidian lub rekrutując stworzonych przez siebie kompanów w Komnacie Awanturników.
  • Jak wygląda system walki?

    Walki w PoE toczą się w dobrze znanym z gier Infinity trybie „czasu rzeczywistego z pauzą”. Uczestnicy starcia jednocześnie podejmują działania, ale gracz może w dowolnym momencie zatrzymać grę, aby zaznaczyć jednego lub więcej członków drużyny i wydać im polecenia, takie jak standardowy atak, aktywacja zdolności taktycznej lub rzucenie zaklęcia.

    Na wzór gier IE, PoE oferuje szereg opcji autopauzy umożliwiających samoczynne zatrzymanie gry np. w przypadku, gdy któryś z członków drużyny straci przytomność. Wprowadzono także funkcję walki w zwolnionym tempie, dzięki której można wydawać postaciom polecenia bez konieczności używania pauzy.
  • Jakie wymagania sprzętowe ma Pillars of Eternity?

    System operacyjny: Windows XP/Vista/7/8
    Karta graficzna: kompatybilna z shader model 3, co najmniej 512 MB;
    Procesor: 2,6 GHz, Pentium IV lub lub odpowiadający mu AMD Athlon;
    4 GB pamięci RAM;
    25 GB wolnego miejsca na dysku, klawiatura i mysz.
  • Jakimi rasami można zagrać?

    Gracze mogą wybierać spośród sześciu ras zamieszkujących część świata Eternity, w której rozgrywa się fabuła ‒ są to ludzie, elfy, krasnoludy, orlanie, aumauanie i boscy. Orlanie, aumauanie i boscy to unikalne rasy, których nie spotkacie nigdzie indziej, chociaż ci ostatni przypominają trochę „sferotknięte” postacie z innych settingów. Właściwie nazywanie ich „rasą” jest błędem ‒ boscy mogą wywodzić się z dowolnego gatunku. Zdaniem wielu osób ich istnienie to efekt błogosławieństwa, jakiego bogowie udzielają czasem dzieciom przed narodzinami. Niecodzienny wygląd boskich zawsze wyróżnia ich na tle ich społeczności, co w różnych kulturach wiąże się z różnymi przesądami i uprzedzeniami.

    Orlanie to niewielkie humanoidy wyróżniające się dwukolorową skórą, mocno owłosionym ciałem i niezwykle długimi uszami. Aumauanie to z kolei duże stworzenia przystosowane do życia zarówno na lądzie, jak i pod wodą. Ich skóra przybiera różne odcienie, ich głowy są wydłużone, a palce u dłoni i stóp połączone błonami.

    W obrębie każdej z ras można wyróżnić różne etniczne podtypy. Elfy dzielą się na leśne i blade, krasnoludy na górskie i tundrowe, orlanie na dzikich i osiadłych, aumauanie na wybrzeżnych i wyspiarzy, zaś ludzie ‒ na mieszkańców łąk, sawanny i rejonów oceanicznych.
  • A co z klasami?

    Bohaterowie mogą należeć do jednej z jedenastu klas: barbarzyńcy, pieśniarza, enigmatyka, druida, wojownika, mnicha, paladyna, kapłana, łowcy, łotrzyka i czarodzieja. Cztery klasy standardowe (wojownik, kapłan, łotrzyk, czarodziej) nie odbiegają zbytnio charakterem od odpowiedników znanych z tradycyjnych systemów fantasy. Klasy niestandardowe (barbarzyńca, druid, mnich, paladyn, łowca) wprowadzają wiele niecodziennych rozwiązań, zaś dwie zupełnie nowe klasy ‒ pieśniarz i enigmatyk ‒ stanowią unikalny element świata Eternity.

    Klasy tradycyjne są zróżnicowane pod względem trudności prowadzenia postaci podobnie jak ich papierowe odpowiedniki ‒ wojownicy wymagają zazwyczaj mniej uwagi niż czarodzieje itd. System awansowania w PoE pozwala jednak na dowolne naginanie tych standardów, dając graczom możliwość budowania np. trudniejszych w obsłudze wojowników korzystających z wielu umiejętności wymagających aktywacji, czy bardziej pasywnych czarodziejów. Zachowanie równowagi między klasami to ważna sprawa, jednak równie ważne jest to, aby gracz czuł, że wybrana przez niego klasa naprawdę wyróżnia się na tle pozostałych, a zarazem doskonale się z nimi uzupełnia.
  • W jakiej stylistyce utrzymana jest grafika?



    Styl wizualny PoE kładzie duży nacisk na realizm, co wiąże się ‒ zwłaszcza w przypadku obszarów plenerowych ‒ z użyciem naturalnej, nieco przygaszonej kolorystyki. Realizm przejawia się również w proporcjach postaci i wyglądzie wyposażenia, które wzorowane jest na odpowiednikach znanych z historii naszego świata. Nie należy jednak zapominać, że PoE to gra fantasy ‒ gracz napotka na swej drodze wiele niezwykłych miejsc cechujących się dziwaczną architekturą, zbudowanych przy użyciu niecodziennych materiałów lub też oszałamiających bogactwem kolorów i zdobień.
  • A co z settingiem i fabułą?

    Fabuła PoE rozgrywa się w stworzonym przez Obsidian Entertainment świecie, w którym dusze śmiertelników skazane są na wieczny cykl reinkarnacji, nad którym zdaniem wielu czuwają bogowie. Przez stulecia wokół tego tajemniczego zjawiska narosło wiele domysłów i wierzeń, jednak dopiero niedawno mieszkańcom świata udało się ‒ za sprawą sztuki zwanej animancją ‒ choć trochę przybliżyć do zrozumienia mechanizmów, jakie nim sterują.

    Swoją przygodę ze światem PoE gracz rozpoczyna w niewielkim, mocno zalesionym rejonie na południowej półkuli zwanym Jelenioborzem. Ta położona na wybrzeżu kraina padła ofiarą kolonialnej ekspansji zamorskich potęg, a nowi osadnicy niezbyt dobrze dogadują się z tubylczymi plemionami orlan i elfów, gotowymi bronić skrytych w głębi lasu ruin Eír Glanfath.

    Eír Glanfath było prastarym królestwem, w którym przedstawiciele różnych ras żyli razem i przy pomocy żyjącej, przypominającej masę perłową substancji zwanej adra wznosili potężne budowle. Choć ostateczny los Glanfatan nie jest znany, pełne labiryntów i niebezpieczeństw pozostałości po ich królestwie kryją w sobie wiele dowodów na to, że posiadali oni obszerną wiedzę w zakresie działania dusz. Ze względu na ogromną wartość jakichkolwiek informacji na ten temat, wszystkie otaczające niegdysiejsze Eír Glanfath królestwa toczą zacięty bój o to, kto pierwszy doszczętnie splądruje tajemnicze ruiny. Prowadzi to również do wielu konfliktów z ludami, które obecnie zamieszkują ten rejon.

    Główny bohater wkrótce po przybyciu do Jelenioborza staje się świadkiem niezwykłego, niewytłumaczalnego wydarzenia, które stawia go w trudnym położeniu. Aby stawić czoło nowym problemom, musi wyruszyć w podróż po obcej krainie.
  • Z jakiego silnika korzysta PoE?

    PoE używa silnika Unity wraz z dodatkowymi, zastrzeżonymi funkcjonalnościami opracowanymi przez Obsidian.
  • Na jakich platformach dostępne będzie PoE?

    Gra będzie obsługiwana przez systemy Windows, Linux oraz Mac OS i zostanie opublikowana na platformach Steam i GOG.com.
  • Czy PoE będzie zabezpieczone systemem DRM?

    Wersja dostępna w serwisie GOG nie będzie posiadać zabezpieczeń DRM. Wersja zakupiona poprzez Steam będzie działać jak każda inna gra rozprowadzana przez tę platformę i nie otrzyma dodatkowych zabezpieczeń. Do gry w PoE nie jest wymagane połączenie z internetem.
  • W jakich językach dostępna będzie gra?

    Oprócz oryginalnej angielskiej wersji językowej, PoE dostępne będzie po francusku, niemiecku, hiszpańsku, polsku i rosyjsku.
  • Jakie rozdzielczości będą obsługiwane?

    PoE będzie działać poprawnie w rozdzielczościach od 1280x720 wzwyż. Obszary renderowane są w wysokiej rozdzielczości i zapewniają duże możliwości skalowania.
  • Jakich innych ciekawych rozwiązań możemy się spodziewać?

    Dzięki wiernym fanom, którzy przyczynili się do sukcesu Kickstartera Eternity, gracze otrzymają wewnątrz gry własny dom i twierdzę. Będą również mogli przemierzać piętnaście poziomów sfinansowanych przez społeczność mega-podziemi ‒ Nieskończonych Ścieżek Od Nuy. Dla miłośników mocnych wrażeń przygotowane zostaną trzy niestandardowe tryby działania gry: tryb ekspercki (wyłącza wszelkie ułatwienia), Ścieżka Potępionych (znacznie zwiększa poziom trudności i złożoności starć) oraz Żelazna Próba (tylko jeden dostępny slot zapisu gry, który zostaje wyczyszczony w momencie śmierci wszystkich członków drużyny).

VIII. Forum Grimuaru

Na koniec zapraszamy was na nasze forum dyskusyjne, na którym od miesięcy (jeśli nie lat, choć z przerwami) prowadzimy dysputy na temat Planescape: Torment, Torment: Tides of Numenera i Pillars of Eternity. Grimuar Sferowca obecny jest również w mediach: możecie odwiedzić nasze profile na Facebooku, Twitterze oraz Google+.