Pillars of Eternity

Łotrzyk

Historia

Łotrzykowie to bezwzględni zabójcy, których brutalne ataki na długo pozostawiają strach w sercach ludzi. Równie często można ich odnaleźć w ciemnych zaułkach, jak i w ogniu walki na otwartym polu. Chociaż łotrzykowie są nieprzewidywalni i niezdyscyplinowani, często wykorzystywani są w oddziałach szturmowych albo w zasadzkach, aby swoimi wyniszczającymi atakami rozrywali szeregi przeciwników razem z ich morale. Łotrzykowie mają tendencję do tworzenia większych grup w miastach, gdzie mogą znaleźć stałe zatrudnienie jako najemnicy albo ochroniarze.

Opis

Niezgodnie z tym, co ich nazwa mogłaby sugerować, łotrzykowie wywodzą się z wielu różnych środowisk. Są wśród nich kieszonkowcy, osiłki oraz kurtyzany, ale można wśród nich znaleźć również arystokratów, dyplomatów i osobistych strażników. Odróżnia ich od siebie poziom życia, ale każdy z nich równie mocno polega na sprycie, szybkości i podstępie, aby osiągnąć swoje cele. Niezależnie od tego, czy używają pary sztyletów, cienkiego rapiera, smukłego łuku, krótkiego pistoletu, czy brutalnej maczugi, łotrzykowie cały czas noszą ze sobą wrota do krainy bólu, gdziekolwiek by nie byli. Gdyby ich naturalne upodobania nie były wystarczająco niebezpieczne, ich zamiłowanie do machlojek pozwala bardziej utalentowanym łotrzykom sięgać do swoich dusz, aby dokonywać niesamowitych sztuczek: potrafią ukryć się przed spojrzeniami na otwartej przestrzeni, chowając swoich towarzyszy pod całunem ciemności, pokryć swoje ostrze pożerającą duszę trucizną albo potrafią stać się tak niematerialni, że ostrze ledwie ich ranią.

Choć łotrzykowie znani są ze swojej skrytej natury podczas, jak i poza walką, wielu z nich jest dość utalentowanych w obsłudze maszyn i przeróżnych urządzeń. Wysoko urodzeni łotrzykowie często mają szeroką wiedzę na tematy ezoteryczne, podczas gdy ci z niższych sfer są świetnie przygotowani, aby przetrwać w dziczy.


Początkowe statystyki

Wytrzymałość – 36 + 12/poziom (Niska)

Punkty zdrowia – 4xWytrzymałość (Niska)

Celność – 30 + 3/poziom (Bardzo Wysoka)

Odbicie – 15 (Niskie)

Premie do umiejętności – Skradanie + 1, Mechanika +2

 

Zdolności początkowe

Podstępny Atak – dodatkowe obrażenia od ataków dystansowych i wręcz, o ile cel ma na sobie przynajmniej jedną przypadłość.

 

Rola w drużynie

Główne: Zadawanie obrażeń

Dodatkowe: Obrona, Różne

Łotrzykowie potrafią wzmacniać ataki z użyciem broni białych i dystansowych. Wiele z nich powoduje przypadłości, które pozwalają łotrzykowi na wykonanie Podstępnego Ataku. Inne wzmacniają Podstępny Atak łotrzyka albo pozwalają mu na taktyczne zmiany położenia.

 

Taktyka

Schemat zabójcy

Zalety: Ogromne obrażenia, Szybkie ataki, Możliwość ucieczki

Wady: Niskie zdrowie/wytrzymałość, Niskie odbicie, Umiarkowana potrzeba zarządzania

Strategia

Łotrzyk-zabójca zdolny jest do zadawania jednych z największych obrażeń wymierzonych w pojedynczy cel. Otwarcie każdego starcia Ciosem w Plecy (jeśli to możliwe) i poprawienie go Oślepiającym Ciosem I Druzgocącym Ciosem to klucz do zwycięstwa. Jeśli potrzebujesz uciec od walki, użyj Zakrycia Całunem. Oprócz tego możesz wykorzystać Zakrycie Całunem, aby w łatwy sposób zadać przeciwnikowi kolejny Cios w Plecy. Łotrzyk-zabójca nie jest zbyt wytrzymały, więc aby przeżyć, musi on zajmować odpowiednią pozycję dopiero kiedy przeciwnicy skupią się na obrońcy.

Ekwipunek

Wszystkie buławy, stiletto, topory bojowe oraz włócznie mogą być świetnymi broniami, aczkolwiek każda zaklęta broń jednoręczna to bardzo dobra opcja.

Aby zadawać wysokie obrażenia, zalecane są lekkie oraz średnie pancerze. Ciężkie pancerze też działają dobrze w tym schemacie, a dodatkowa ochrona zmniejsza potrzebę zarządzania.

Rasy

Elf leśny

Orlanin osiadły

Boski śmierci

Pochodzenie

Archipelag Martwego Ognia albo Wędrująca Biel

Żyjące Ziemie

Atrybuty

Moc 18

Kondycja 8

Zręczność 18

Percepcja 14

Intelekt 14

Stanowczość 5

Zdolności specjalne

Oślepiający Cios

Zuchwały Atak

Głębokie Rany

Nieczysta Walka

Druzgoczący Cios

Zabójcze Ciosy

Talenty

Cios w Plecy

Zakrycie Całunem

Styl walki – dwie bronie

Bezwzględna Walka

Odsłonięcie

Krwawa Rzeź

Alternatywny schemat

Znacznie bezpieczniejszy wariant, choć zadający mniej obrażeń, to granie łotrzykiem podobnie jak łowcą-snajperem. Zamiast otwierać Okaleczającym Strzałem, używaj Druzgocących oraz Oślepiających Ciosów. Pozwoli ci to wykonywać Podstępne Ataki z bezpiecznego dystansu, bez przejmowania się ustawieniem. Skup się na celach, które są już flankowane przez twoich towarzyszy, aby zadawać maksymalne obrażenia.

 

Zdolności Specjalne

Łotrzykowie zaczynają z premią do Mechaniki i Skradania i są jedyną klasą, która dostaje premię do obu tych umiejętności. Łotrzykowie zadają największe obrażenia pojedynczym celom, a ich zdolności potrafią znacznie zwiększyć zadawane przez siebie obrażenia na krótki czas. Łotrzykowie mogą używać większości swoich zdolności podczas atakowania bronią dystansową, ale muszą podejść stosunkowo blisko celu, aby ich użyć.

  • Nieczysta Walka ‒ Wykorzystując różne podstępne techniki walki, łotrzyk zamienia część swoich Trafień w Trafienia Krytyczne
  • Ucieczka ‒ Umożliwia łotrzykowi przerwanie walki i uniknięcie kolejnego ataku poprzez odskok w wybrane miejsce.
  • Zuchwały Atak ‒ Łotrzyk bez wahania rzuca się w wir walki, co obniża jego możliwości Odbicia, ale zwiększa Celność i obrażenia zadawane przy pomocy broni.
  • Podstępny Atak ‒ Wykorzystuje zdolność łotrzyka do niepostrzeżonego podejścia do celu. Dodaje premię do obrażeń podczas ataków na cel Oślepiony, Oflankowany, Okulawiony, Sparaliżowany, Skamieniały, Powalony, Unieruchomiony, Ogłuszony lub Osłabiony oraz w przypadku, gdy dowolny cel zostaje trafiony w ciągu dwóch sekund od rozpoczęcia walki.
  • Druzgocący Cios ‒ Atak wpływa na zdolność poruszania się przeciwnika, zadając dodatkowe obrażenia i powodując Okulawienie trafionego wroga.
  • Koordynacja Pozycji ‒ Jednym szybkim ruchem łotrzyk zamienia się miejscami z pobliskim celem, przerywając walkę. Jeśli celem jest sprzymierzeniec zamiana jest natychmiastowa, jeśli zaś przeciwnik – niezbędne jest Trafienie przeciwko Refleksowi wroga.
  • Przerażający Cios ‒ Łotrzyk usiłuje zneutralizować przeciwnika, uderzając w miejsca kluczowe dla jego zdolności do walki. Zadaje dodatkowe obrażenia, powoduje Osłabienie i Okulawienie.
  • Ostateczny Cios ‒ Łotrzyk próbuje wykończyć rannego przeciwnika precyzyjnym, śmiercionośnym ciosem z użyciem premii do Celności – tym większej, im więcej Wytrzymałości stracił przeciwnik.
  • Zabójcze Ciosy ‒ Pozwala na oszacowanie położenia celu, zwiększając skuteczność Podstępnego Ataku, jeśli cel spełnia przynajmniej dwa warunki umożliwiające taki atak.
  • Głębokie Rany ‒ Dzięki umiejętności zadawania bólu wszystkie obrażenia cięte, kłute i miażdżone spowodowane przez łotrzyka zadają też periodyczne obrażenia bazowe.
  • Niszczycielski Cios ‒ Łotrzyk celuje w czułe miejsce, zadając dodatkowe obrażenia i powodując Osłabienie.
  • Zwinne Uniki ‒ Łotrzyk nabiera wyjątkowej sprawności w unikaniu ataków, zamieniając w Chybienia wiele Draśnięć będących wynikiem ataku na Refleks.
  • Riposta ‒ Łotrzyk aktywnie szuka okazji do kontry. Ataki przeciwnika na Odbicie i Chybienie mają szansę wywołać Natychmiastowy Pełny Kontratak. Wymaga używania broni białej.
  • Oślepiający Cios ‒ Nieczysty atak zadający dodatkowe obrażenia i oślepiający przeciwnika.

 

Talenty

  • Cios w Plecy ‒ Radykalnie zwiększa obrażenia zadawane przy ataku wyprowadzonym podczas skradania się lub niewidzialności. Łotrzyk może korzystać z broni białej lub dystansowej, ale musi znajdować się w promieniu 2 m od celu.
  • Garda ‒ Zwiększa zdolność koncentracji łotrzyka, zmniejszając punkty karne do Odbicia podczas Zuchwałego Ataku.
  • Zakrycie Całunem ‒ Umożliwia postaci tymczasową niewidzialność. Przeciwnicy nie są w stanie wykryć niewidzialnych postaci, a ataki wyprowadzane podczas trwania automatycznie stają się Atakami Podstępnymi. Atak, rzucenie zaklęcia lub użycie umiejętności specjalnej bądź przedmiotu zakończy niewidzialność.
  • Bezwzględna Walka ‒ Usprawnia zdolności manewrowe łotrzyka, zwiększając procent trafień przekształcanych w Trafienia Krytyczne podczas Nieczystej Walki.