Project: Eternity – jak powstaje gra

Dzisiejsza aktualizacja będzie się różnić od poprzednich newsów – ma na celu pokazanie wam, czym dokładnie zajmujemy się w studio. Przy okazji pracy nad Eternity, chcemy przybliżyć graczom proces tworzenia naszych gier.

Tłumaczenie aktualizacji #30 How stuff is made

Wbrew pozorom, gry nie powstają dzięki magii – wszystko sprowadza się do mnóstwa ciężkiej pracy wykonanej przez zespół utalentowanych ludzi. Przekonajcie się zatem, dzięki komu i czemu projekt Eternity stanie się wkrótce rzeczywistością.

Składniki

Gry cRPG to duże i rozbudowane projekty, zawierające zwykle znacznie więcej części składowych niż jakikolwiek inny gatunek gier. Bohaterowie, towarzysze, dialogi, obszary, potwory, zdolności, zaklęcia, przedmioty, bronie, zbroje, efekty dźwiękowe i graficzne, interfejsy, muzyka, przepisy rzemieślnicze, animacje, tekstury, skrzynie i zadania – to tylko niektóre ze składników, które razem tworzą Eternity. Naszym zadaniem jest wypracowanie takiego systemu tworzenia zasobów i zarządzania nimi, żeby wszystkie te elementy powstawały w wydajny sposób przy zachowaniu wysokiej jakości.

Obecnie znajdujemy się w fazie przedprodukcji – oznacza to czas planowania, tworzenia prototypów i harmonogramów produkcji oraz budowania potoków zarządzania zasobami. Pod tą ostatnią nazwą kryje się proces, podczas którego dany element gry zostaje opracowany przez twórcę zawartości (np. grafika), przetworzony przez odpowiednie narzędzie tak, aby gra „rozumiała”, czym jest, i w końcu umieszczony na swoim docelowym miejscu w grze. Każdy typ zasobu wymaga własnego, odrębnego potoku.

Ekipa

Członkowie zespołu pracującego nad Eternity spełniają wiele różnych ról, jednak większość z nas można przydzielić do jednej z trzech kategorii: twórców zawartości, programistów lub producentów. Jeśli przyjrzycie się wykresom poniżej, zauważycie, że skład ekipy Eternity różni się procentowo od składu ekipy typowego dla naszych pozostałych projektów. Dzięki proporcjonalnie dużemu zespołowi projektantów możemy się skoncentrować na tworzeniu zawartości. Ogółem nasza ekipa nie jest jednak zbyt liczna, więc nie potrzebujemy bardzo rozbudowanego działu produkcji.

Wszystkie działy przestawione na wykresie są równie ważne w procesie tworzenia dobrej gry. Poniżej krótko omówimy każdy z nich:

Grafika

  • Animacja: animacja wnosi do gry życie i ruch. Każdy pojedynczy ruchomy obiekt to dzieło pracy grafika.
  • Efekty graficzne: wizualna otoczka zaklęć, zamachy mieczem, ogień, dym czy krew – wszystko to projektuje i animuje specjalista od efektów.
  • Modelowanie otoczenia: graficy zajmujący się otoczeniem dbają o to, by świat pięknie się prezentował.
  • Grafika postaci: specjaliści w tej dziedzinie tworzą bohaterów, towarzyszy i potwory, jak również modele i tekstury broni oraz zbroi.
  • Grafika koncepcyjna: zadaniem grafików koncepcyjnych jest tworzenie wstępnych wizualizacji otoczenia i postaci. Reszta zespołu kieruje się ich pomysłami, przenosząc do świata gry określony przez nich styl, nastrój, kolorystykę i proporcje. Ponadto graficy koncepcyjni zajmują się malowaniem portretów oraz dopracowywaniem prerenderowanych scenerii 2D.
  • Grafika interfejsu użytkownika: do tej kategorii zaliczają się wszelkie elementy umożliwiające graczowi interakcję z programem, jak np. przyciski, wskaźniki kursora czy ikony przedmiotów/broni/zaklęć.

Dźwięk

Projektowanie dźwięku: wszystko, co podczas gry wydobywa się z waszych głośników, to efekt pracy projektantów dźwięku. Zajmują się oni tworzeniem muzyki i efektów dźwiękowych oraz zapewnieniem postaciom odpowiednio brzmiących głosów.

Projektowanie

  • Obszary: projektanci obszarów zaopatrują grę w miasta, podziemia i dzikie przestrzenie do eksploracji. Przy użyciu scenerii i postaci opracowanych przez grafików, budują bogatą i wiarygodną wizję świata. Zapełniają również obszary konkretnymi zdarzeniami, takimi jak przypisanie nowego zadania czy spotkanie z wrogiem.
  • Fabuła: dobra gra cRPG powinna zawierać wiele nieliniowych wątków i tysiące linijek rozgałęziających się dialogów. Projektanci fabuły zajmują się nie tylko tworzeniem głównej opowieści, ale też budowaniem kompletnego świata, wraz z jego historią, klimatem, frakcjami i mieszkańcami.
  • System: tą dziedziną rządzą specjaliści od mechaniki i zasad, lubiący grzebać się w liczbach i arkuszach. Projektują zdolności bojowe i niebojowe, zaklęcia, przedmioty i cały system walki.

Produkcja

  • Produkcja: producenci organizują pracę całej ekipy i dbają o to, by wszystko działało jak dobrze naoliwiona maszyna. Do ich obowiązków należy również zapewnienie dotrzymania wszelkich terminów i umiejętne zarządzanie budżetem.

Programowanie

  • Silnik: specjaliści od silnika zajmują się programowaniem systemowym, renderingiem i pisaniem kodu fizyki. Unity bardzo nam ułatwia proces programowania na poziomie silnika, dzięki czemu więcej czasu i energii możemy poświęcić samej grze.
  • Gra: programiści z tego działu wdrażają do gry efekty pracy projektantów. Zajmują się kodowaniem zasad rozgrywki, mechaniki walki, umiejętności, dialogów, zadań, działania sklepów oraz SI potworów.
  • Narzędzia: specjaliści w tej dziedzinie tworzą potoki zarządzania zasobami i narzędzia używane przez całą ekipę. Większość tworzonego przez nich kodu nie należy bezpośrednio do kodu gry.

Zapewnianie jakości

  • Testowanie jakości: specjalista ds. jakości sprawdza, czy wszystkie elementy gry funkcjonują prawidłowo i zgłasza reszcie zespołu wszelkie napotkane problemy.

Więcej szczegółów dotyczących tego, czym zajmują się poszczególni członkowie zespołu, planujemy zamieścić w przyszłości. Następna aktualizacja będzie natomiast poświęcona w całości informacjom o świecie Eternity.