Pillars of Eternity

Czym jest Pillars of Eternity?

Pillars of Eternity jest utrzymaną w klimacie fantasy grą cRPG czerpiącą z tradycji gier opartych na silniku Infinity (Baldur’s Gate 1 i 2, Icewind Dale 1 i 2, Planescape: Torment). Akcja gry toczy się w autorskim świecie stworzonym przez Obsidian Entertainment, a rozgrywka oparta jest na sterowaniu drużyną. Grafika składa się zarówno z elementów 2D (tła), jak i 3D (postacie, efekty wizualne), i oferuje stały widok aksonometryczny (spod dużego kąta) z możliwością przybliżenia obrazu.

Oficjalna strona Pillars of Eternity

Data premiery: 26 marca 2015

Zespół Eternity koncentruje się na trzech podstawowych ideach, które składały się na esencję klimatu gier Infinity:

  • Malownicze, dynamiczne obszary zachęcające do eksploracji i nagradzające spostrzegawczość.
  • Historia o zarówno osobistym, jak i globalnym znaczeniu; wiarygodni bohaterowie i ugrupowania stawiające gracza przed trudnymi wyborami.
  • Interesujący system walki wyposażony w wiele opcjonalnych trybów, dzięki którym rozgrywka staje się taktycznym wyzwaniem.

 

  • Co w PoE oznacza „rozgrywka oparta na sterowaniu drużyną”?

    Na początku gry gracz tworzy swojego bohatera, wybierając spośród sześciu ras, jedenastu klas oraz kilku różnych narodowości i kultur. Z biegiem czasu drużynę można powiększyć do maksymalnie sześciu postaci, przyłączając do niej niektórych z ośmiu towarzyszy zaprojektowanych przez Obsidian lub rekrutując stworzonych przez siebie kompanów w Komnacie Awanturników.
  • Jak wygląda system walki?

    Walki w PoE toczą się w dobrze znanym z gier Infinity trybie „czasu rzeczywistego z pauzą”. Uczestnicy starcia jednocześnie podejmują działania, ale gracz może w dowolnym momencie zatrzymać grę, aby zaznaczyć jednego lub więcej członków drużyny i wydać im polecenia, takie jak standardowy atak, aktywacja zdolności taktycznej lub rzucenie zaklęcia.

    Na wzór gier IE, PoE oferuje szereg opcji autopauzy umożliwiających samoczynne zatrzymanie gry np. w przypadku, gdy któryś z członków drużyny straci przytomność. Wprowadzono także funkcję walki w zwolnionym tempie, dzięki której można wydawać postaciom polecenia bez konieczności używania pauzy.
  • Jakie wymagania sprzętowe ma Pillars of Eternity?

    System operacyjny: Windows XP/Vista/7/8
    Karta graficzna: kompatybilna z shader model 3, 512 MB lub więcej;
    Procesor: 2.6 GHz, Pentium IV lub lub odpowiadający mu AMD Athlon;
    4 GB pamięci RAM;
    25 GB wolnego miejsca na dysku, klawiatura oraz mysz
  • Jakimi rasami można zagrać?

    Gracze mogą wybierać spośród sześciu ras zamieszkujących część świata Eternity, w której rozgrywa się fabuła ‒ są to ludzie, elfy, krasnoludy, orlani, aumaua i półbogowie. Orlani, aumaua i półbogowie to unikalne rasy, których nie spotkacie nigdzie indziej, chociaż ci ostatni przypominają trochę „sferotknięte” postacie z innych settingów. Właściwie nazywanie ich „rasą” jest błędem ‒ półbogowie mogą wywodzić się z dowolnego gatunku. Zdaniem wielu osób ich istnienie to efekt błogosławieństwa, jakiego bogowie udzielają czasem dzieciom przed narodzinami. Niecodzienny wygląd półbogów zawsze wyróżnia ich na tle ich społeczności, co w różnych kulturach wiąże się z różnymi przesądami i uprzedzeniami.

    Orlani to niewielkie humanoidy wyróżniające się dwukolorową skórą, mocno owłosionym ciałem i niezwykle długimi uszami. Aumaua to z kolei duże stworzenia przystosowane do życia zarówno na lądzie, jak i pod wodą. Ich skóra przybiera różne odcienie, ich głowy są wydłużone, a palce u dłoni i stóp połączone błonami.

    W obrębie każdej z ras można wyróżnić różne etniczne podtypy. Elfy dzielą się na leśne i blade, krasnoludy na górskie i borealne, orlani na dzikich i osiadłych, aumaua na wybrzeżnych i wyspiarzy, zaś ludzie ‒ na mieszkańców łąk, sawanny i rejonów oceanicznych.
  • A co z klasami?

    Bohaterowie mogą należeć do jednej z jedenastu klas: barbarzyńcy, pieśniarza, szyfranta, druida, wojownika, mnicha, paladyna, kapłana, łowcy, łotrzyka i czarodzieja. Cztery klasy standardowe (wojownik, kapłan, łotrzyk, czarodziej) nie odbiegają zbytnio charakterem od odpowiedników znanych z tradycyjnych systemów fantasy. Klasy niestandardowe (barbarzyńca, druid, mnich, paladyn, łowca) wprowadzają wiele niecodziennych rozwiązań, zaś dwie zupełnie nowe klasy ‒ pieśniarz i szyfrant ‒ stanowią unikalny element świata Eternity.

    Klasy tradycyjne są zróżnicowane pod względem trudności prowadzenia postaci podobnie jak ich papierowe odpowiedniki ‒ wojownicy wymagają zazwyczaj mniej uwagi niż czarodzieje itd. System awansowania w PoE pozwala jednak na dowolne naginanie tych standardów, dając graczom możliwość budowania np. trudniejszych w obsłudze wojowników korzystających z wielu umiejętności wymagających aktywacji, czy bardziej pasywnych czarodziejów. Zachowanie równowagi między klasami to ważna sprawa, jednak równie ważne jest to, aby gracz czuł, że wybrana przez niego klasa naprawdę wyróżnia się na tle pozostałych, a zarazem doskonale się z nimi uzupełnia.
  • W jakiej stylistyce utrzymana jest grafika?



    Styl wizualny PoE kładzie duży nacisk na realizm, co wiąże się ‒ zwłaszcza w przypadku obszarów plenerowych ‒ z użyciem naturalnej, nieco przygaszonej kolorystyki. Realizm przejawia się również w proporcjach postaci i wyglądzie wyposażenia, które wzorowane jest na odpowiednikach znanych z historii naszego świata. Nie należy jednak zapominać, że PoE to gra fantasy ‒ gracz napotka na swej drodze wiele niezwykłych miejsc cechujących się dziwaczną architekturą, zbudowanych przy użyciu niecodziennych materiałów lub też oszałamiających bogactwem kolorów i zdobień.
  • A co z settingiem i fabułą?

    Fabuła PoE rozgrywa się w stworzonym przez Obsidian Entertainment świecie, w którym dusze śmiertelników skazane są na wieczny cykl reinkarnacji, nad którym zdaniem wielu czuwają bogowie. Przez stulecia wokół tego tajemniczego zjawiska narosło wiele domysłów i wierzeń, jednak dopiero niedawno mieszkańcom świata udało się ‒ za sprawą sztuki zwanej animancją ‒ choć trochę przybliżyć do zrozumienia mechanizmów, jakie nim sterują.

    Swoją przygodę ze światem PoE gracz rozpoczyna w niewielkim, mocno zalesionym rejonie na południowej półkuli zwanym Dyrwood. Ta położona na wybrzeżu kraina padła ofiarą kolonialnej ekspansji zamorskich potęg, a nowi osadnicy niezbyt dobrze dogadują się z tubylczymi plemionami orlan i elfów, gotowymi bronić skrytych w głębi lasu ruin Eír Glanfath.

    Eír Glanfath było prastarym królestwem, w którym przedstawiciele różnych ras żyli razem i przy pomocy żyjącej, przypominającej masę perłową substancji zwanej adra wznosili potężne budowle. Choć ostateczny los Glanfatyjczyków nie jest znany, pełne labiryntów i niebezpieczeństw pozostałości po ich królestwie kryją w sobie wiele dowodów na to, że posiadali oni obszerną wiedzę w zakresie działania dusz. Ze względu na ogromną wartość jakichkolwiek informacji na ten temat, wszystkie otaczające niegdysiejsze Eír Glanfath królestwa toczą zacięty bój o to, kto pierwszy doszczętnie splądruje tajemnicze ruiny. Prowadzi to również do wielu konfliktów z ludami, które obecnie zamieszkują ten rejon.

    Główny bohater wkrótce po przybyciu do Dyrwood staje się świadkiem niezwykłego, niewytłumaczalnego wydarzenia, które stawia go w trudnym położeniu. Aby stawić czoło nowym problemom, musi wyruszyć w podróż po obcej krainie.
  • Z jakiego silnika korzysta PoE?

    PoE używa silnika Unity wraz z dodatkowymi, zastrzeżonymi funkcjonalnościami opracowanymi przez Obsidian.
  • Na jakich platformach dostępne będzie PoE?

    Gra będzie obsługiwana przez systemy Windows, Linux oraz Mac OS i zostanie opublikowana na platformach Steam i GOG.com.
  • Czy PoE będzie zabezpieczone systemem DRM?

    Wersja dostępna w serwisie GOG nie będzie posiadać zabezpieczeń DRM. Wersja zakupiona poprzez Steam będzie działać jak każda inna gra rozprowadzana przez tę platformę i nie otrzyma dodatkowych zabezpieczeń. Do gry w PoE nie jest wymagane połączenie z internetem.
  • W jakich językach dostępna będzie gra?

    Oprócz oryginalnej angielskiej wersji językowej, PoE dostępne będzie po francusku, niemiecku, hiszpańsku, polsku i rosyjsku.
  • Jakie rozdzielczości będą obsługiwane?

    PoE będzie działać poprawnie w rozdzielczościach od 1280x720 wzwyż. Obszary renderowane są w wysokiej rozdzielczości i zapewniają duże możliwości skalowania.
  • Jakich innych ciekawych rozwiązań możemy się spodziewać?

    Dzięki wiernym fanom, którzy przyczynili się do sukcesu Kickstartera Eternity, gracze otrzymają wewnątrz gry własny dom i twierdzę. Będą również mogli przemierzać piętnaście poziomów sfinansowanych przez społeczność mega-podziemi ‒ Nieskończonych Ścieżek Od Nuy. Dla miłośników mocnych wrażeń przygotowane zostaną trzy niestandardowe tryby działania gry: tryb ekspercki (wyłącza wszelkie ułatwienia), Ścieżka Potępionych (znacznie zwiększa poziom trudności i złożoności starć) oraz Próba Żelaza (tylko jeden dostępny slot zapisu gry, który zostaje wyczyszczony w momencie śmierci wszystkich członków drużyny).