Torment: Tides of Numenera

Cztery rodzaje numenery

W jaki sposób przedmiot odnaleziony w ruinach staje się niebezpieczną bronią? W dzisiejszej publikacji rozmontowujemy na części pierwsze niezwykłe urządzenia skonstruowane w oparciu o pradawną technologię.

Na podstawie wpisu Montego Cooka: Four Types of Numenera.

Cztery rodzaje numenery

Zastanawiając się nad technologią funkcjonującą w Dziewiątym Świecie, początkowo myślałem głównie nad sposobami jej wykorzystania. W ten sposób stworzyłem akcesoria, artefakty, osobliwości i odkrycia. Taki podział na kategorie służy ukazaniu sposobu interakcji PC z numenerą, możliwości (lub braku możliwości) jej użycia. Gdy zacząłem faktycznie tworzyć system, odkryłem, że można pogrupować te przedmioty w inny sposób – pod względem ich pochodzenia i wyglądu.

Pomysł, aby w ten właśnie sposób podejść do tego zagadnienia, przyszedł mi do głowy, kiedy próbowałem opisać numenerę graczom uczestniczącym w teście systemu. Tak naprawdę jednak wydał mi się oczywisty dopiero podczas zapisywania wskazówek przeznaczonych dla Mistrza Gry. Doszedłem do wniosku, że przyrządy, które bohaterowie będą najprawdopodobniej nosić ze sobą i których będą używać można podzielić na cztery rodzaje.

Odzysk [ang. scavenged]: Najprostszym typem urządzenia jest przedmiot wydobyty ze starożytnych ruin. Może to być kompletny przyrząd, odnaleziony w stanie nienaruszonym, lub część innego, usunięta przez fachowca, która może pełnić zupełnie inną funkcję. Przykładem pierwszego z nich mogłoby być sterowane dotykowo urządzenie noszone jak naramiennik, wytwarzające dookoła użytkownika silne pole magnetyczne; przykładem drugiego – ekran należący wcześniej do ogromnej maszyny, na którym można dostrzec to, co znajduje się cal pod powierzchnią danego obiektu.

Składak [ang. cobbled]: To kolejny z najbardziej powszechnych przyrządów, działający dzięki połączeniu co najmniej dwóch części. Załóżmy, że doświadczony druciarz wymontowuje mechanizm optyczny z pewnego urządzenia i łączy go z mechanizmem sterującym pochodzącym z większej konsoli. Następnie podłącza do otrzymanego przedmiotu stary, lecz wciąż działający zasilacz, zaś przez całość przeprowadza przewód. Efektem końcowym jest zasilany wysoką mocą teleskop wyposażony w noktowizor, który może także posłużyć jako odległościomierz – o ile jego użytkownik z odrobiną praktyki lub metodą prób i błędów będzie w stanie rozszyfrować pewne symbole potrzebne do poprawnego odczytania odległości.

Majstersztyk [ang. bonded]: W tym miejscu do akcji wkracza setting. Realistycznie rzecz biorąc, mieszkańcy Dziewiątego Świata będą próbowali dostosować znalezione przedmioty do własnych potrzeb. Eksplorator ruin może więc odnaleźć urządzenie wystrzeliwujące promień potężnej energii, które następnie sprzeda członkowi fanatycznego kultu Poszarpanego Snu; oni zaś zatrudnią kowala do utworzenia obudowy zawierającej wygodną rękojeść, mechanizm spustowy lub nawet wyposażonej w dodatkowe ostrze na wypadek walki w zwarciu. Następnie odpowiedni rzemieślnik wyryje na poszczególnych elementach charakterystyczną dla kultu ikonografię, czego efektem końcowym będzie stylowa (aczkolwiek dziwaczna), budząca prawdziwą grozę broń. Innymi słowy, majstersztyki nie wyglądają już jak rzeczy wydobyte ze sterty odpadów. Są piękne (lub przerażające, zależnie od tego, co chce osiągnąć rzemieślnik). Zostają wbudowane w inne przedmioty. Nadawane im są imiona. Mogą nawet wymagać dołączenia do nich pisemnej instrukcji użycia.

Wynalazek [ang. fashioned]: Najbardziej unikatowe, ale w pewnym sensie najbardziej fascynujące (z punktu widzenia settingu), wynalazki są urządzeniami opartymi na pradawnej technologii, lecz stworzonymi przez mieszkańców Dziewiątego Świata. Wyobraź sobie na przykład enklawę kapłanów eonów, którzy po badaniach prowadzonych od wielu lat (być może od pokoleń) w laboratorium starożytnych ustalili wreszcie sposób wytwarzania odkrytego przez siebie „eliksiru” przyspieszającego gojenie ran i odbudowę tkanek dziesięciokrotnie lub w jeszcze większym stopniu. Niezbędne komponenty są wprawdzie rzadko spotykane i trudne do zdobycia, jednak dzięki nim istnieje możliwość rozpoczęcia produkcji mikstury na niewielką skalę. Lata później otwierane są domy uzdrowień, znane i szanowane w całej okolicy.

Zaznaczam, że jest to najbardziej „fascynujący” typ przedmiotu z punktu widzenia settingu, ponieważ w nim właśnie zawiera się idea Numenery: wykorzystywanie dóbr przeszłości, by zbudować nową przyszłość.

Z perspektywy rozgrywki pierwotny podział technologii występującej w Numenerze jest w dalszym ciągu uzasadniony, jednak dla potrzeb fabuły warto kierować się powyższymi kategoriami.