Torment: Tides of Numenera

Bliższe spojrzenie na setting Numenera

„Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nieodróżnialna od magii” – tym cytatem Arthura C. Clarke’a Monte Cook, współtwórca Planescape’a i trzeciej edycji D&D, a obecnie właściciel wydawnictwa Malhavoc Press, na łamach którego wydaje autorskie gry i dodatki, otwiera opis swojego nowego settingu science fantasy, w oparciu o który powstawać będzie duchowy następca Planescape: Torment.

Poniżej znajdziecie tłumaczenie informacji, które jak dotychczas ukazały się na stronie numenera.com.

Numenera to futurystyczna gra role playing osadzona w odległej przyszłości. Ludzkość żyje wśród pozostałości po ośmiu wielkich cywilizacjach, które narodziły się i upadły na Ziemi. Dziewiąty Świat wypełniony jest śladami wspaniałości poprzednich: resztkami sieci informacyjnej rozsnutej pomiędzy wciąż działającymi satelitami, nanotechnologią, żywymi tworami bioinżynierii i tysiącami różnych niezwykłych urządzeń. Pozostałości te znane są jako numenera.



Gracze eksplorują świat pełen zagadek i niebezpieczeństw, szukając artefaktów przeszłości – nie po to, by wspominać stare czasy, ale by przy pomocy „magii” minionych dni zbudować przyszłość i na nowo wykuć swoje przeznaczenie.

Tworzenie postaci

System został zaprojektowany z myślą zarówno o początkujących, jak i zaawansowanych graczach. Tym pierwszym oferuje szybkie i proste rozwiązania, drugim zaś daje dostęp do bardziej złożonych opcji. Proces tworzenia postaci ogranicza się do trzech podstawowych wyborów, ale chętni mogą poddać bohatera dokładniejszej konfiguracji.
Na początek należy wybrać typ postaci:

  • Glewie to wojownicy Dziewiątego Świata. Mogą nosić ciężkie zbroje i potężne bronie lub zamienić je na lżejsze odpowiedniki w celu zwiększenia szybkości ruchu.
  • Nano to postacie podobne do czarodziejów, które nauczyły się dokonywać cudów za pomocą mocy numener. Cuda te, zwane ezoteriami, stoją gdzieś na pograniczu magii i techniki – od wyszkolenia danego Nano zależy, z którą ze sztuk mają więcej wspólnego.
  • Szelmy to złote rączki, które znają się na wszystkim po trochu i kryją w zanadrzu spory zapas sztuczek.

Następnie nadajemy postaci cechy opisowe, np. mądry, twardy, uparty, mistyk.

Na koniec wybieramy specjalizację, np. tworzenie iluzji, władanie magnetyzmem, walkę konkretnym typem broni czy przywództwo.

Powyższe trzy kroki pozwalają na zbudowanie kompletnej postaci, dając przy tym podstawę do stworzenia dla niej interesującej biografii i powiązań z bohaterami pozostałych graczy. Innymi słowy – na każdym etapie rozgrywki historia jest równie ważna jak mechanika.
 

Rozgrywka

O powodzeniu bądź porażce jakiejkolwiek czynności w systemie Numenera decyduje rzut kością k20. W celu ograniczenia potrzeby męczącego liczenia, tradycyjne modyfikatory do rzutów zostały w większości przypadków zastąpione zdolnościami i atutami obniżającymi trudność danego zadania. Co ważniejsze, gracze mogą dodatkowo zwiększyć szanse na powodzenie czynności, na których im najbardziej zależy, posługując się ograniczonym bonusem „staranie” [effort].
 

Punkty doświadczenia i awansowanie

Postacie zdobywają punkty doświadczenia, kiedy udaje im się poczynić ciekawe odkrycia (nie otrzymują ich za zabijanie potworów, chociaż walka często okazuje się konieczna do ukończenia danej misji). Punkty XP przyznawane są również, kiedy MG wprowadza do rozgrywki dodatkowe utrudnienia. Ponadto gracze mogą nawzajem nagradzać się doświadczeniem za przydatne pomysły, ciekawe posunięcia itp.

Zdobyte punkty można przeznaczyć na rozwijanie umiejętności i awansowanie na kolejne poziomy; można je również zamienić na tymczasowe bonusy lub dodatkowy wpływ na wydarzenia w grze (np. możliwość powtórzenia rzutu).
 

Prowadzenie gry

Gra została zaprojektowana tak, by ułatwić zadanie również Mistrzowi, ograniczając czas spędzony nad statystykami i umożliwiając pełne skupienie się na historii i bieżących wydarzeniach. Wprowadzenie do gry nowych zdarzeń, stworzeń i bohaterów niezależnych jest łatwe i zajmuje tylko chwilę.


 

Numenera materiały graficzne


W podręczniku MG znajdzie ogromną ilość porad. Zamiast dokładnie opisywać każdy najdrobniejszy detal, Monte postanowił przekuć swoje 35-letnie doświadczenie w prowadzeniu sesji w zestaw wskazówek, dzięki którym Mistrz łatwo wdroży się w setting, mając przy tym pełną kontrolę nad szczegółami rozgrywki.

Premiera systemu Numenera odbyła się 14 sierpnia 2013 r.

Źródło: numenera.com