Grimuar Sferowca – Podsumowanie roku 2013 i zaproszenie do współpracy

Mijający rok był dla nas po raz kolejny bardzo wyjątkowy – przetłumaczyliśmy dziesiątki aktualizacji, opracowaliśmy wiele nowych materiałów i nawiązaliśmy współpracę ze studiem inXile, ale nie zabrakło też smutnych momentów.

Rok 2013 zapamiętamy jako niezwykle pracowity. Przygotowaliśmy dla Was multum informacji ze świata Pillars of Eternity, Planescape: Torment i Torment Tides of Numenera. Gdy tylko nadarzała się okazja, informowaliśmy Was również o ciekawych produkcjach społecznościowych i wartych uwagi RPGach.

 

Rok w pigułce

Dwutysięczny trzynasty zaczęliśmy prawdziwą perełką – porozmawialiśmy z Colinem McCombem na parę miesięcy przed ogłoszeniem kampanii Kickstarter Torment: Tides of Numenera. Wywiad pozytywnie wpłynął na naszą całoroczną energię.

GS: Bezimienny to dość niezwykły bohater. Spotykamy go w Kostnicy, nie wiedząc nic o jego grzechach. Kiedy powoli odkrywamy jego przeszłość, zaczyna się przed nami rysować straszna prawda – nasza postać jest tak naprawdę zdrajcą i mordercą. Zanim Torment spotkał się z tak ciepłym przyjęciem ze strony publiczności, nie miałeś nigdy obaw, że być może stworzyliście antybohatera, z którym gracz nie będzie w stanie się utożsamić?

Colin: W żadnym wypadku. Na początku przygody gracz jest jak czysta tablica i to właśnie jego reakcje na poznawanie własnej przeszłości definiują to, kim się stanie podczas rozgrywki. Może podążyć śladami chłodnego pragmatyka, którym swego czasu był, i przyjąć jego dziedzictwo. Może też rozpocząć walkę z przeszłością i z czasem stać się godnym lojalności, jaką wykazują się jego towarzysze. Niezależnie od tego, co ostatecznie wybierze, będzie to jego własna decyzja – dzięki temu łatwiej mu będzie wcielić się w postać.

Kontynuowaliśmy również tłumaczenie aktualizacji Eternity ‒ produkcji, którą śledzimy od samego początku kampanii crowdfunding. Razem przeżywaliśmy wybuch pozytywnej crowdfundingowej energii – pomyśleć, że jeszcze 14 września 2012 kwota na liczniku KS wynosiła zaledwie lub aż 150 tysięcy dolarów, a ostatecznie osiągnęła ponad 4 miliony dolarów, zadziwiając samych twórców, graczy, media… i nas.

Tradycję kontynuowaliśmy również w tym roku, na bieżąco informując Was o postępach w tworzeniu Pillars of Eternity. Przygotowaliśmy dla Was pełnokrwisty dział zawierający liczne aktualizacje, podsumowania, informacje o rasach, klasach, świecie, umiejętnościach i wielu innych aspektach nadchodzącej produkcji Obsidian.

Pillars of Eternity nie był jedyną własnością intelektualną, na której się koncentrowaliśmy. Gdy Brian Fargo ogłosił, że Numenera będzie settingiem bezpośredniej kontynuacji Tormenta, przecieraliśmy oczy ze zdumienia. Futurystyczny, surrealistyczny następca o dojrzałej, wciągającej fabule w autorskim świecie Montego Cooka? Czy to się mogło udać?

Byliśmy zaskoczeni, a jednocześnie bardzo entuzjastycznie podchodziliśmy do samego konceptu. Nasze archiwa szybko wypełniły się informacjami o Numenerze, nowej Udręce i wybitnym zespole twórców Nurtów Numenery.

We współpracy z inXile Entertainment przygotowaliśmy dla polskiej społeczności również półoficjalny polski blog, na którym umieszczaliśmy indywidualne aktualizacje ze strony. Mało tego, nasze dzielne redakcyjne koleżanki stworzyły 30-stronicowe tłumaczenie Wizji Projektu, które pozostaje wisienką wśród wszystkich naszych materiałów.

Tak właśnie działalność hobbistyczna dedykowana Planescape: Torment i bohaterom Wieloświata przeistoczyła się w mały fan-Wortal poświęcony trzem dojrzałym i wyjątkowym izometrycznym produkcjom. Nie zapomnieliśmy jednak o naszych korzeniach. Również nasze zbiory Planescape: Torment ewoluowały w mijającym roku. Udało nam się dodać mnóstwo nowej zawartości wewnątrz licznych działów, opublikować opowiadanie Davida „Zeba” Cooka stanowiące wprowadzenie do Wieloświata, oraz zapiski z Otchłani traktujące o jego początkach.

Po pierwsze, witaj w prawdziwym świecie. Prawdziwszym, niż się wielu wydaje. Uwierz, przyda ci się porządna lekcja geografii, zanim na dobre w niego wsiąkniesz, więc słuchaj uważnie. Wieloświat dzieli się na trzy domeny – Pierwszą Sferę Materialną oraz Sfery Wewnętrzne i Zewnętrzne. W Pierwszej Materialnej unosi się mnóstwo małych światów przypominających trochę kryształowe kule. Plany Wewnętrzne to zupa żywiołów i nie miejsce do życia dla większości śmiałków. Prawdziwy sekret Wieloświata czeka tutaj, w Sferach Zewnętrznych (fragment opowiadania Davida Cooka).

 

Nie stroniliśmy również od innych gier – dzieliliśmy się informacjami o niebanalnych produkcjach, które zawitają na ekrany naszych komputerów już w przyszłym roku. Pisaliśmy o izometrycznym horrorze sci-fi Stasis, postnuklearnym powrocie na Pustkowia Wasteland 2, fantastycznej produkcji Divinity: Grzech Pierworodny i paru innych, ciekawie zapowiadających się tytułach.

W 2013 roku byliśmy również zmuszeni zamknąć dziewięcioletnią inicjatywę. Wortal Phoenix, będący swoistym spoiwem między portalami pasjonatów, zamroził swoją działalność na czas nieokreślony. Staliśmy się więc indywidualną dryfującą wysepką, która buduje swoją tożsamość od nowa.

 

Co przyniesie 2014?

Mamy już przynajmniej jedną dużą niespodziankę, która oczekiwać będzie na Was w przyszłym roku. Życzylibyśmy sobie, aby nadchodzący rok był dla nas równie udany, ale do tego potrzebujemy Waszej pomocy 🙂

Wielokrotnie wspominałem, że każda hobbistyczna redakcja prawdziwą satysfakcję czerpie z kontaktów z czytelnikami. Gorąco Was zapraszamy do dyskusji ‒ czy to w komentarzach na Disqus, naszym forum lub portalach społecznościowych, czy przez wewnętrzny formularz kontaktowy. Każda informacja – dobra lub zła – będzie dla nas swoistą podpowiedzią. Każda uwaga natomiast jest na wagę złota.

Ponadto zapraszamy Was do współpracy – jeżeli również pasjonujecie się nadchodzącymi produkcjami, znacie dobrze język angielski lub posiadacie inne umiejętności, które Waszym zdaniem mogłyby wzbogacić struktury Wortalu – zachęcam Was do kontaktu z redakcja@grimuar.pl

Zapewniamy Was, że pracy jest mnóstwo. Od miesięcy staramy się uzupełniać wszystkie nasze zasoby, poprawiać stare materiały, być na bieżąco z nowymi aktualizacjami, a jednocześnie wyławiać z sieci prawdziwe perełki.

 

Na koniec, a właściwie początek…

Spóźniliśmy się z życzeniami na Święta Bożego Narodzenia, więc chcielibyśmy Wam życzyć wspaniałego, owocnego i niezwykle udanego Nowego Roku. Mamy nadzieję, że powitacie go w fantastyczny sposób, a nadchodzące produkcje cRPG dodatkowo ubarwią go ciekawymi doznaniami. Liczymy również, że twórcy wyczekiwanych przez nas gier nie zawiodą ani Was, ani nas.